Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-08, 18:38   #1
ellwah ellwah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 1
Question form på bröllopsöverdel?

Hej!
Är det någon här som vet och kan tipsa om hur man syr en "typisk" bröllopsöverdel som t.ex.
http://classifieds.weddingbee.com/to...dress-for-sale
och här, som inte är någon intention att göra reklam med. endast för bild!

Någon som vet på ett ungefär? Ifall skenor behövs etc.. Gärna med snörning!
ellwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 21:27   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Är det själva livet som du ska sy till en tvådelad klänning, eller är det överdelen i en hel som käns svår?
Är du på jakt efter mönster elle bara tips?

I alla axelbandslösa klänningar/livstycken behövs det uppbyggnad och skenor. Och när det gäller brudklänning så är det inget konstigt med ca 4 lager tyg, skenor + en extraknäppning innanför den ordinarie knäppningen. En brudklänning utan uppbyggnad skulle se både vissen och slarvig ut - och ingen vill se brudens behag i för stor mängd....(utom möjligen brudgummen, men kanske inte heller han framför prästen).

Det viktigaste vid sömnad av brudliv/korsett är passformen. Därför är en toile ett måste, samt flera nogranna provningar och inpassningar.
Tänk på att även om ett livstycke inte väger lika mycket som en hel klänning så måste den ändå sitta bra på höften och inte för taight upptill (överhäng/pluppipluppisar/dubbelbröst är inte önskvärt av någon).
Snörning är inte svårt: tänk dej att du tar bort ett V i ryggen. Syr i ögglor eller öljetter och stärker upp ytterkanterna med skenor. En tygplatta bakom snörningen är även att föredra och ett måste om man bär BH.


Har jobbat i brudbuik så jag har studerat dessa plagg ingående och sytt om desto fler.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 16:24   #3
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Finns det några bra böcker i hur man bygger upp en klänning så som beskrivs här ovan? Exempelvis kurslitteratur som används på Tillskärarakademien kanske?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 17:23   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Bridal Couture av Susan Kahlje
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 17:57   #5
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
brudklänning

Kolla här på vänster sida, Fagert.se har flera fina modeller.......
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:17   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Vi hade igen Kurslitteratur på Tillskärarakademin...

Jag gillar boken "Vouge sewing" när jag vill kolla upp något moment innom klädsömnad. Läs recensionerna här på sysidan och på adlibris.
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933027002

Boken "sy kläder" av Linda Gibson hade vi under gymnasiet (sömnadsprogrammet). inte min favorit men kan vara enklare för vissa än de engelska titlarna. Läs recensionerna även där.
www.bok.nu/Linda_Gibson/Sy_klader

Vet ingen ren "uppbyggnads-bok" men momenten finns med i de flesta översiktsverk om klädsömmnad.
Annars så kan jag tänka mig att goggle och youtube har lite intresanta träffar.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 07:58   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
I boken Draping for apparel design, 2ed (Joseph-Armstrong, 2008), handlar hela kapitel 13 om "Strapless Dress Foundations" och är ingående i beskrivninga av hur livet konstrueras och hur man skapar stöd (boning), alltifrån lätta varianter till rena korsetter.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 20:17   #8
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Jaha, det var ju väldigt intressant, den plockar poäng efter poäng hos mig den här "Draping for apparel design". Det verkar vara en bra investering.

Vogue sewing har jag läst en hel del om och det verkar vara många som är förtjusta i den. Som tur är fanns den på biblan .

Vad gäller Linda Gibsons bok kan jag hålla med om att den är åtminstone ok, men efter att ha studerat den närmare måste jag säga att det är väldigt mycket tryckfelsnisse i min utgåva (från 2007).

Bridal couture låter ju spännande men jag har inte lyckats ta reda på så mycket om den. Verkar "bara" finnas på amazon.

Ska låna hem en bok från biblan som heter "Couture Sewing Techniques" av Claire B. Shaeffer och se vad den har att erbjuda. Nån som gillar den? Såg att den fick fina recensioner här på sysidan.
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bröllop, diy, fråga, överdel


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons