Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-30, 06:22   #1
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Sy Barbiekläder

Har för första gången testat att sy barbiekläder till min yngsta dotter stora förtjusning. Det gick faktiskt helt okej men jag skulle behöva lite tips. Hur får man t ex till fållar, det går ju knappast att nåla? Hur fäster man, det finns ju nästan inget utrymme för det utan att det blir fult?

Om någon också har lite tips på mönster på roliga Barbiekläder så tar jag tacksamt emot dem.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 08:26   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag har precis gjort en massa Barbiekläder till mitt barbarn. Jag lånade en bok på biblan. Här är en kul sida http://www.molendrix.com/homeengl.html

Mina bästa tips för övrigt är att tråckla istället för att nåla, sedan använde jag i vissa fall overlocken till fållar på klänningar.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 09:55   #3
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Hej. När jag sytt barbiekläder har jag först sytt på t.ex muddar, innan jag sytt ihop ärmen. Alla trånga "utrymmen" sydde jag innan jag sydde ihop plaggen.
Har en del mönster om du är intresserad.
Vänligen Jenny Håkansson
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 10:17   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Tack för svar och bra tips! Hur fäster ni sömmarna så det blir säkert?

Klänningen i länken från ankan var verkligen helt otroligt vacker! En sådan blev jag lite sugen på att försöka mig på som ett litet handarbetesprojekt!

Jag har en bok om barbiekläder och där finns lite förslag men jag är absolut intresserad av mer.

Tröttsamt att få inlägget flyttat. Det är väl tveksamt om barbiekläder och mina frågor (pillig sömnad) verkligen passar under klädesforumet (det var inte så att jag inte såg att det fanns ett sådant forum - duh!). Överaktiva moderatorer var verkligen anledningen till att jag slutade förra gången och det är trist att se att det inte har verkat bli bättre...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 12:50   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag brukar göra fållar genom att sy en tät sicksack (stygnbredd 3-4 och stygnlängd aksnke 1,5) i kanten, sedan vika in bara själva sicksacken. Jag fäster inviket med testilklister (helst latexfritt, så slipper man fula fläckar) och när det torkat så syr jag en tät stickning så nära kanten det går.

Jag använder textillimmet jättemycket när jag syr barbiekläder. Särskillt böjda fållar som halsringningar och sånt blir enormt mycket lättare jämfört med om man nålar, tycker jag.

Fästa sömmar gör jag precis som vanligt.

Dock är det jättestor skillnad på hur snyggt det blir på olika maskiner. Min gamla Husqvarna 6570 som jag sytt på sen jag var liten kan jag sy hur smått och fint på som hellst. Min moderna husqvarnamaskin har jag mycket svårare att få det snyggt på när jag gör små saker. Pressarfötterna är klumpiga, friarmen är tjockare, öppningen där nålen går ner i stygnplåten är större och matartänderna är sämre... Men det handlar nog väldigt mycket om vana och att kunna sin maskin också. Så man får prova sig fram och hitta vad som funkar på just den maskinen man ska sy på. Dom har ju sina personligheter och begränsninger.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 14:48   #6
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Ett tips är att använda fraycheck på kanterna i stället för zig-zag. Det är ett flytande lim som hindrar kanterna från att traspa sig. En suverän, ovärderlig hjälp tycker jag. jag använder den ständigt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 15:23   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Tack!!! Fantastiskt smart både med textillim och fraycheck. Tänka sig att jag har både lim fraycheck och en gammal husqvarna automatic som är bra på att sy småttigt! Nästan alltid annars känns det som om det finns något som jag bara *måste* köpa när jag skall ge mig på ett nytt projekt!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons