Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-05, 16:53   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ny symaskin, läder, jeans, matning

Behöver köpa en ny symaskin för raksöm, zigzag och knapphål. (Har en overlock också).

Nu har jag läst en massa här, och vet inte riktigt vad jag ska ha. Vill börja sy kläder igen, och är helt klart beredd att investera i nåt rejält.

Folk verkar rekommendera Easy Jeans, men är det verkligen vad jag vill ha, och inte bara att den är väldigt prisvärd i sitt prissegment?

Mitt problem när jag sytt förr har varit att jag kan för lite om sömnadsteknik och alltid har haft fel utrustning, så att resultatet inte blivit tillräckligt "proffsigt". Jag vill inte att det ska synas på kläderna att de är hemsydda. Detta har såklart mycket med mönstret att göra, men den biten har jag ordnat. Likaså jobbar jag väldigt noggrant. Jag är mycket teknisk så avancerade maskiner är inget problem.

Hur är det med övermatning?

Vad för "extra finesser" vill/måste man ha för att kunna sy jeans, läder (handskar, väskor), jackor osv ?

Är inte interesserad av att köpa nåt billigt för att se om jag gillar att sy och sedan köpa bättre maskin; jag vill köpa tillräckligt bra grejer för att kunna åstadkomma ett proffsigt resultat.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 12:03   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det behöver inte mycket vara med maskin att göra att det ser hemsytt ut. Utan mer fråga om övning och att kunna sy fint och exakt. Att vara noga med strykningen är viktigt också. Stryka alla sömmar, stryka plagget på slutet..

Sedan så om man syr i trikåtyger är overlockmaskin (dvs riktig overlocksmaskin, inte vanlig symaskin med fejkoverlocksöm) bra för sömmarna ser precis ut som på kläder man köper.

Så en bra kombination är en rejäl stark symaskin (dvs inte ny symaskin....) beg från förr i tiden för det var faktiskt bättre förr. Men viktigast är att provsy och köpa från sybutik så man får garanti på symaskinen även om den är beg och så är den ju servad också. Även symaskiner från 50-talet osv klarar att göra knapphål, men inte lika "automatiskt". Fråga hur man gör.
En beg symaskin kostar kanske 1000-1500 kr men är värd mycket mer än 10.000kr-maskinen om jag ska vara ärlig. (nu för tiden är det inte så stor skillnad i kvalité utan det är mer så att man betalar för de extra tingeltangel)

Sedan kan man köpa en overlockmaskin och coverlock eller en kombinerad. hemoverlockmaskinerna är ganska "ny" som förteelse så det går bra att köpa en ny bara man provsyr!

Och nya symaskiner är klenare än de gamla. Brukar vara kräsna vad gäller sytråd, nål och tyg. Min gamla pfaff 332 från 50-talet syr glatt i allt möjligt, även med värsta budgettråd och uddstötta nålen och den är stark också. Det kan man totalt glömma när det gäller nya symaskiner!

Tänk på att förr i tiden skiljde det itne så mycket mellan industrisymaskin och hemsymaskin. Ju längre tiden har gått desto mer olika blev de. Nu för tiden ser industrisymaskinerna fortfarande lika ut ungefär jämfört med de gamla medan hemsymaskiner har verkligen gått ner och blivit plastiga "leksaker" som inte tål mycket.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 15:19   #3
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Tack för svaret! När jag sytt har jag alltid varit mycket noggrann, sytt sakta, strukit och pressat, ofta ritat ut sömmarna med vattenlöslig textilpenna för att de ska bli lättare att följa exakt med symaskinen, etc.

Dock vet jag ju aldrig om jag bara är obildad inom sömnad; t.ex. kände jag länge inte till att det fanns pressarfötter som hjälte en att hålla ett visst avstånd från kanten!


Vad är era bästa tips på saker som gör det enklare att sy? Hur mycket bättre är det med övermatning?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 15:41   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Övermatning är bra om man vill maskinkvilta lapptäcken. Där är det bra.

Sedan om man tänker sy mycket där tygets tryckmönster måste gå exakt, t.ex. randing kjol där ränderna måste mötas perfekt, är det lättare med övermatare.

Men det är inget "måste", det "räcker" med att nåla noggrannt.

Jag syr en massa men har inte behövt övermatare förutom när jag ville maskinkvilta.

Det är som du säger bra om man är nyfiken på pressarfötter. Ibland kan de hjälpa mycket. Ibland är de bara ivägen. Men lyckligtvis så brukar de flesta symaskiner ha någon slags standard på sådant. Om man dessutom går förbi "snäpp"fästet och skruvar bort den delen så kan man ha ännu större utbud att gå till.

Men det finns vissa märken som krånglar till det med egna standard t.ex. Bernina. Men det adapters att köpa så man är inte helt rökt där heller.

Bara att fråga oss här.

Och det går att bli bra. En kille jag kände har aldrig sytt, och efter 2 år syr han bättre än jag...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 18:17   #5
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Jag är tvärtemot Ichigo. Har en övermatare som är fast på maskinen och jag använder den i stort sätt alltid. Man kan koppla i och ur den väldigt enkelt. Tror att de kan bero lite vad man vänjer sig vid.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 18:49   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också haft övermatare ett tag på en symaskin i ca 3 år. Visst är det bra med övermatare det säger jag absolut inte emot, men nu utan övermataren har jag inte saknat den så mkt.

Om man vill ha symaskin med övermatare men ändå ha kvalitégrejer ska man köpa en pfaff från innan 90-talet för det var då pfaff var bra. Nu är det precis samma sak som Husqvarna. Och tyvärr minskad kvalité också eftersom när HQ köpte upp Pfaff så slängde de alla delar, gjutformar och kunnande.

Sedan har ju en del industrimaskiner bra matning som ser ut som två fötter som "går" framåt (samtidigt som nålen rör sig fram o tillbaka), bästa möjliga matning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 12:10   #7
PJWIMP PJWIMP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 16
Övermatning

Det är skillnad på olika övermatningar på många vis.
"riktig" övermatning även kallad altenerande matning då är pressar foten i två delar som rör sig individuellt samt oftast nålmatning vilket gör att tyget alltid sitter fast under matningen.I en "vanlig" symaskin så tappar undermatningen taget i tyget vilket kan ställa till det i skarvar med många lager eller tyngre stycken.För skinn och lädersömnad är det mycket viktigt att matningen blir jämn hela tiden.
PJWIMP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 16:40   #8
ziik ziik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 7
Hej,

Jag skulle vilja ställa en följdfråga angående adaptrar för att använda andra pressarfötter på min maskin.

Jag har en maskin där jag inte är hundra nöjd med fötterna, eller snarare att fästet glappar lite. Så att kunna använda ett annat märkes fötter på min annars mycket trevliga maskin vore super!

Mycket tacksamt om någon vet vart jag kan vända mig.

Mvh
//Joel
ziik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 13:03   #9
ziik ziik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 7
jag löste det själv. Google är min vän!
ziik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons