Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-03, 13:31   #1
TigerLilly_WaterFall TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Hur sy byxa (gör jag fel?)

Igår surfade jag in på en sida som beskrev jättebra hur man sydde ett par barnbyxor.

Men inte på det sättet jag lärt mig, och nu frågar jag er kloka om jag gör fel?

*Alltså jag fick lära mig att om man syr ett par vanliga byxor av två framstycken och två bakstycken så syr man först ihop framstyckena för sig och bakstyckena för sig. Sen syr man sidosömmarna (yttersidorna) och till sist syr man en lång söm av beninsidorna. Är det fel?

På internetsidan sydde personen först ihop högerbenets fram och baksida, sen vänsterbenets fram och baksida och sen sammanfogades båda ´benen med en grensöm.

Jag förstår att båda sätt går lika bra, men jag undrar vad det klassiskt rätta är?
TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 14:06   #2
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Jag gör alltid så som du först beskriver - syr ihop framstyckena, sen bakstyckena o så syr jag sidsömmar. Men det jag fick lära mig en gång för länge sen var att man syr ihop ett ben i taget o sen syr ihop dom.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 14:36   #3
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Jag gör alltid som du skrev efter...

Syr ett fram och bakstycke ihop så dom blir som runda strutar, sen vränger man den ena så den ena är rätan ut och den andra in. Lägger dom räta mot räta i byxbenet (struten) och syr sömmen som går fram till bak, vränger ut och byxorna är färdiga (utan mudd eller dyl.)
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 15:30   #4
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
De beror ju lite på vad det är för typ av byxor. Eftersom båda sätten funkar lika bra så gör du inte fel. Finns ett endast ett rätt inom sömnad. Utan massa sätt o sy samma sak. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 16:16   #5
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Mitt mönster på byxor som jag syr har ingen sidosöm (på utsidan av benen) utan jag syr bara ihop grenen och sedan innerbenssömmen i en enda söm (från vänster fot till höger fot.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 17:59   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att avsluta med grensömmen eller innerbensömmen är mest av allt en smaksak. De sömmen som sys sist blir den dominanta sömmen. I vardagstermer så innebär det egentligen att en byxa där innerbensömmen sys sist har mer rörlighet åt sidorna och passar sig när man behöver kunna sära mycket på benen och därför vid mjukare klädesplagg. grensömmen sist ger mer "raka" ben och passar sig därför till mer skräddade plagg.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 18:05   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ytterligare en variant är att sy fram och bakstyckens separat först, sen innerbensömmen och sisst ytterbensömmen. Så gör man med till exempel traditionella jeans i femficksmodell. Då fälls innebenssömmen och förstärks med extra stickningar innan ytterbensömmen sys ihop. Lär vara en kvarleva från när insidan slets mer än utsidan när man red.

Så man gör helt enkelt så som blir lättast beroende på modellen. På ett par barnmjukisar utan detaljer spelar det ingen roll vilken ordning man gör det, det är bara en smaksak.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:02   #8
TigerLilly_WaterFall TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Tack så hemskt mycket för era svar!!!

Jag känner mig helt upplyft av kunskap!

Nu kan jag 3 sätt

i love sysidan
TigerLilly_WaterFall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:06   #9
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Kul o höra hur andra gör...ibland lär man ju sig nåt nytt! Det blir ett par byxor i alla fall!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 20:41   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
En av de absolut mest värdefulla min lärare i textilslöjd i högstadiet lärde mig var att det för det mesta inte finns något rätt eller fel. Olika metoder ger olika resultat och kan vara olika lätta, men, det finns inte en exakt sömsmån, ett exakt avstånd från fållen man ska sy eller en exakt ordning delarna ska sys ihop. Lärdomen? Var inte så rädd för att pröva och se om det fungerar. Gör det det, ja, då var det ju inte fel.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 21:22   #11
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Min goda granne sa att det är bättre att slarva lite än att vara så petnoga att man inte vågar sy något alls. Mycket mer har blivit sytt, sen jag började leva efter det.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 20:26   #12
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Citat:
LisaLejon skrev: Visa inlägg
Min goda granne sa att det är bättre att slarva lite än att vara så petnoga att man inte vågar sy något alls. Mycket mer har blivit sytt, sen jag började leva efter det.
Det var faktiskt väldigt bra sagt, ibland är man ju så rädd för att misslyckas att man knappt vågar prova. Och för mycket sprättande och höga krav kan kväva lusten.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons