Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-23, 11:08   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
mellanfoder i ullkappa?

Jag skall sy en ullkappa till vintern, men funderar på om jag behöver något mellanfoder för att få den varmare. Min förra vinterkappa hade 60%ull 40%polyester och viscose foder, och den tyckte jag var lite för kall. Räcker det att gå upp till 90-100% ull eller bör jag ha ett värmande mellanfoder, och i så fall vad?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 20:02   #2
Pudelpower Pudelpower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 44
Jag har precis sytt en vinterkappa. Yttertyget är 100% ull, jag fodrade den med vindpoplin som ska vara vindtätt och sydde in ytterligare ett foderlager, en sorts ull på rulle. Eftersom det fortfarande är ganska varmt har jag inte provat den i skarpt läge ännu, men den har potential att vara riktigt varm. Så där har du 2 tips, vinpoplin och extra ullfoder.
Men man vet ju aldrig riktigt hur det blir förrän man är färdig och kan prova.
Lycka till!
Pudelpower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 23:07   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
En vinterkappa bör ha mellanfoder. Ullmellanfoder är ett speciellt lite glest och luddigt tyg, kallas oftast för shetland. Det sätter man i fram- och bakstycket ner till halva låret ungefär. Man kan ha det i ärmarna också, om man vet att man är lite frusen där.

Vindtätt foder är också en utmärkt idé. Här kan det vara bra att tänka på att det inte ska prassla. Jag sydde en gång en jättefin varm yllekjol med vindfoder av duntätt tyg, den var SÅ skön att göra höstpromenader i, precis som jag ville, men när jag kom inomhus så hördes prasslet!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 23:11   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
stoff och still har ett mellanfoder som de kallar high-tech thermo isoleringsmellanlägg, skulle det funka?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 00:42   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, det kan du använda! Det gör din kappa varmare.
Kolla för säkerhets skull att det tål kemtvätt.

Jag antar att det är gjort för att INTE klistras fast på tyget? Det blir ett snyggare fall om mellanfodret hänger löst, klistras det fast kanske det blir lite för "täckjacksaktigt" eller stelt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons