Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-10, 11:23   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Symaskinsuppgradering

Eftersom min nuvarande symaskin är out of action för närvarande, så tänkte jag använda tiden till lite research. Jag har funderat på ny maskin ett tag - det är inget fel på den maskin jag har nu, en Husqvarna Fuschia 415, men jag känner att jag nog är mogen för en lite bättre maskin.

Egentligen kan jag inte riktigt sätta fingret på vad jag är ute efter - det här med övermatning känns ju användbart, t ex. Jag skulle vilja ha en maskin som känns lite starkare, lite jämnare. Jag kan vara missnöjd med resultatet när jag syr en söm där jag först kör i två lager tyg, och sedan kommer till ett ställe där det är fler lager tyg osv. Är det kanske något som en annan maskin hanterar bättre?

Jag vill ha en maskin som passar för klädsömnad (även om jag syr mycket annat också!). Jag behöver egentligen bara raksöm, sicksack och knapphål - även om jag syr i princip varenda dag, så använder jag nästan uteslutande de 3 sömmarna. (Jag har en overlock.) Jag är inte intresserad av broderienhet alls.

Jag vet väldigt lite om olika symaskinsmodeller... Jag är Husqvarnafantast, har alltid gillat deras maskiner, och gillar dessutom att köpa svenskt. När jag var i min Husqvarnabutik senast och nämnde att jag funderade på ny maskin, så rekommenderades Quilt Designer (som tydligen har övermatning bl a). Men namnet får mig att undra om den är designad mera för kviltning än klädsömnad?

Så även om jag egentligen föredrar att hålla mig till Husqvarna, så får jag kanske vara beredd på att välja ett annat märke.

Jag behöver verkligen hjälp och rekommendationer - i en symaskinbutik får man ju inte alltid helt opartisk information... Fast jag måste erkänna att i min lokala butik är de väldigt bra. När jag sa att jag funderade på ny maskin så frågade de vilken maskin jag hade nu, och när jag sa det så tyckte de inte att jag behövde byta, "Den kan du ju ha i 30 år." (Trots att jag inte köpt den hos dem.) Och när jag köpte overlock valde jag mellan två modeller, varav den ena kostade dubbelt så mycket. Jag var inte säker på om jag behövde den dyra, så bad om lite tips och råd. Och de rådde mig att välja den billigare. Så jag kan inte klaga på dem!

Puh, det här blev ganska långt... Hoppas att någon orkar läsa!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:23   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta en titt på den här Janome 6600P, en suverän maskin, stark snabb inbyggd övermatning, tråklipp.
Och framför allt ett mycket bra pris för en så bra maskin. Jag köpte den för ett år sedan, den bästa maskin jag någonsin haft, (och jag har kört slut på många)

http://www.pastellen.se/pastellen/de...sp?itemID=2337

Lite kuriosa, förra veckan när jag var till HQ-butiken för att köpa lite nya maskiner, såg jag "min gamla" Orchidea, som jag bytte in då för ett år sedan. Den har varit utlånad till Jämt-revyn, en sömmerska har sytt alla deras scenkläder på "min gamla trotjänare"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 14:12   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Pfaff har bättre övermatning än Janome 6600. Jag har en Pfaff som jag köpte för cirka 10 å r sedan, en 7530 och övermatningen på den kan man använda till nästan alla pressarfötterna men på Janome 6600 (köpte en sån för en månad sen och hittills har den inte varit bättre än pfaffen) måste man ha speciella pressarfötter för övermatningen.

På Pfaff kan du använda övermatningen till blixtlås och det tycker jag är bra. Min modell säljs inte längre antar jag men det finns ju nyare.

Men jag tycker du ska prova maskinerna för det är en personkemi mellan dig och maskinen, för min Janome gillar inte mig verkar det som. Jag sydde i blixtlås i kuddfodral med den i lite tjockare tyg och den försköt tyget cirka 2 cm varvid jag mycket ilsket fick sprätta upp (två omgångar eftersom jag trodde jag gjorde fel) sen sydde min pfaff fast dem hur lätt som helst med övermatningen.
Pfaff har dessutom friarm, det gillar jag när jag syr kläder, Janome har inte friarm. Däremot har den lite större utrymme inuti maskinen, bredare syyta eller hur jag ska säga, det är bra vid quiltning.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 15:17   #4
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Strax innan jag bytte till min SE hade jag en HQ Platinum 730 som jag trivdes jättebra med. Den kan jag rekommendera.Tyvärr hade jag inte råd att behålla den också.
Är en obotlig HQ-älskare!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 16:27   #5
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
HQ har kommit med två nya maskiner. Har sensorsystem, vilket är helt suveränt i alla fall på Designermaskinerna. Kanske kan vara något, surfa in deras hemsida.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons