Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-02, 09:20   #1
Aklejalotte Aklejalotte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 6
Brother Innov-is 900

Jag har funderat på att köpa mig några nya pressarfötter till min Brother. Har någon av er köpt till extra pressarfötter och kan tipsa på vilka som är bra. Har funderat på om jag ska köpa till en sidokniv eller är det helt onödigt?
Aklejalotte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 18:00   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vad vill du göra?
En som är kul rynkapparaten.
En som är nyttig är blixlåsfoten för osynligt blixtlås.
Paljettfoten fungerar perfekt till 6 mm sidenband, Blir jättefint att sy fast som med mönstersöm.
Vill du lära dig att dekorera med symaskinen så kan jag rekommendera en bok, där du kan lära dig massor av roliga tekniker med en vanlig symaskin. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932 Boken talar om hur du ska ställa in maskinen och vilka pressarfötter du behöver. Boken tar upp saker som jag inte trodde att man kan sy med en vanlig symaskin.

Billiga pressarfötter hittar du på ebay. Två ebaybutiker som jag köpt mycket ifrån är dafent och sewfine34 båda är mycket seriösa säljare som svarar på frågor och skickar sakerna snabbt. Det brukar ta drygt en vecka att få hem sakerna man köpt från USA. Priset brukar bli ungefär hälften med porto mot vad det kostar att köpa i butik här. Frakten för några småsaker brukar kostar 25-30 kr.
Jag har skickat efter många gånger och aldrig behövt betala tull för småsaker. Jag handlat för max 300-400 kr per gång.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 19:53   #3
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
En övermatare är bra om man ska quilta. Rullfot el teflonfot om du ska sy i vävplast el galon.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 21:07   #4
Aklejalotte Aklejalotte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 6
Den boken verkar verkligen kul! Måste nog beställa den. Jag vet inte riktigt vad jag vill sy.. Hade funderingar på att köpa en overlook men eftersom jag är ny på klädsömnad så känner jag att jag bör nog vänta med det och köpa lite fler tillbehör till min befintliga symaskin istället.
Aklejalotte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 05:34   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker du resornerar klokt. Bra att lära sig sy på en vanliga symaskinen först. Kul att du vill testa lite mer. Det är tyvärr inte ovanligt att folk köper symaskiner med 400-500 olika sömmar och bara använder två (rak-söm och sicksack).
Pressarfötter är kul. Med rätt pressarfot är det lätt att lyckas, med det man syr. Pressarfoten gör 80-90 procent av jobbet. Så rätt pressarfot till rätt jobb gör att det är lätt att få ett fint resultat.

Så småningom upptäcker du om du behöver en overlock. Läs gärna mitt inslag om overlockepidemi som jag skrev här på sysidan.
Det är overlockar är mycket bra på är att sy raka fina sömmar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons