Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-04, 07:44   #1
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Fibromyalgi

Jag antar att det är fler än jag härinne som lider av dnna kroniska vän. Hur gör ni när ni handarbetar/pyssla? Finns det något handarbeete som ni anser frestar mindre på kroppen? Finns det tips på hur man underlättar genom hjälpmedel, sitt ställnig, avlastning mm? Jag vill ju inte ge upp min livsluft, mitt eviga pysslande? Kram på er alla oavsett om ni är fibromyaliker eller inte. kram Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 15:02   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej Maria!

Själv har jag inte fibromyalgi, men jag har en mor som lider av denna sjukdom, och även av fettvävsreumatism. Dessutom arbetar jag som arbetsterapeut, och har kollegor som jobbar med smärtpatienter, och har snappat upp en del från dem!

Jag vet att min mor har mycket nytta av en sk amningskudde, eller banankudde som de också kallas. Den är bananformad, och fylld med små styrolitkulor, såna som finns i saccosäckar. Den avlastar armarna väldigt bra när man exempelvis kan sitta ner i soffan och arbeta.
Svindyr att köpa, men superenkel att sy själv, och styrolitkulor finns att köpa på Panduro.
Hon har också en hel del nytta av pulsvärmare hon faktiskt lyckats sticka själv i babyull. Värmer handlederna bra, och är enkla att göra.
På jobbet har någon av mina kollegor tagit fram ett litet arbetsbord till symaskin, som också avlastar armarna bra. Bordet placeras på symaskinens vanliga plats, och så ställer man maskinen på den del av bordet som är längst från en, och den delen lutar lite framåt, vilket innebär att armbågarna vilar mot "extrabordets" närmsta del, och behöver inte tröttas av att hänga i luften långa stunder. Är egentligen väldigt enkel konstruktion, men jag är urkass på att förklara...

Jag har mönster på banankudde om du vill ha, och är nästan säker på att jag kan fixa ritning på arbetsbordet också om du vill, bara hör av dig!

MVH Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 15:13   #3
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Hej!

Jag har inte fibrolyalgi men skulle verkligen vilja ha mönstret på en sån där banankudde. Får lätt ont i axlar, nacke etc när jag broderar och läser etc... Idag använder jag vanliga kuddar.
Tack på förhand!
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 15:52   #4
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Ja tack Annika, jag tackar ja till allt
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 11:18   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej på er flickor!

Hör bara av er till min mail med era adresser, så skickar jag mönster så snabbt jag kan. Försök ha överseende om det tar lite tid, är hemma med en treveckors bebis och en tvååring, och det är inte alltid mina dagar räcker åt ens till mig själv...
Och mönstret på bordet ska fixas från jobbet, så det kommer att hänga lite på mina kollegor när de hinner ordna det till mig.
Men jag lovar att ordna det, och ni kan ju alltid påminna mig om ni tycker att det dröjer allt för länge...

Lycka till! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 03:42   #6
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hej Maria Miao

Jag har lätt atros i mina tummar, utslitna leder, lite här och där. måste tilexempel använda elektriskt potatisskalare tillsmå potatisar har sen fått i present en vanlig skalare med ett kraftigt skaft. jJag såm har alltid tyckt om att skala potatisen innan jag kokar dom. kokt potatis med skal på klarar jag inte längre av , dett plir ett grepp med tumme och pek finger som än omöiglig för mig nu mera.Har varit hos sjukgjumnast , när hon fick reda på att jag är sy intreserad och får kramp i tummarna när jag ska klippa ex tyg så hadde hon en sax som man bara behöver klippa ner och sen åker drn upp igen. Det år en skena i den som gör att den åker upp igen. Kanske inte så bra just yill tyger, men till annat som behöver klippas. Hoppas att det i framtiden dyker upp någon liknande sax för maskintrådar.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 06:39   #7
maudem maudem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 10
Hej Maria!

Fibro har jag, men några speciella hjälpmedel vet jag inte om. Jag själv måste bara hela tiden tänka på att lyssna på kroppen. Vila när den säger till. Orkar jag inte sitta längre vid symaskin, brukar jag sätta mig i tv soffan och brodera eller sticka. Eller lägga mig på sängen.
Såg att du bor i Huddinge. Jag bor i Tumba.
Kram på dig!!/Maud
maudem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 06:46   #8
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag har fibromyalgi och bindvävsinflammation som kommer och går, artros i höfter och förslitna ryggkotor. Jag kan inte sitta eller stå en längre tid, så när jag syr har jag strykbrädan en bit ifrån, skärbrädan på andra sidan sybordet. På det viset måste jag resa mig under sömnadens gång. Jag har varit på sjukgymnastik, Basal Kroppskännedom, Feldenkreis-metoden, där har jag lärt mig mycket kring hur jag hanterar smärtan och rörelser som lättar på kottryck, slappnar av muskler osv. Jag gör dessa rörelser dagligen flera gånger om dagen, det tar endast några minuter per gång och det är en stor hjälp för mig. Jag har fått gett upp vävningen, vävstolen står med sitt väv utan att bli färdig, armarna klarar inte slagen längre. Det är trist, men patch-workarbete i paper-piecing teknik passar mig utmärkt, här måste man stryka för varje söm och jag sitter inte still lång tid. Vetevärmare till axlar och rygg känns också skönt.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 07:53   #9
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Jag har också Fibro sedan många år och det gäller som sagt att lära sig att tyda kroppens signaler, att inte sitta för länge i samma ställning. Men ibland kan jag ta lite extra ont bara för att det är så himla kul att hålla på med handarbete, På tal om "banankudde"( eller ammningskudde) så sydde jag en sådan när jag var på Spenshult för ett par år sedan, men min är fylld med vanligt kuddstopp,ca ett kilo, så att den blir fast och stadig. Har haft mycket användning av den,
Fick ett nytt syrum i somras då vi byggde ut huset, och skaffade då ett högt bord att stå och klippa till vid, det sparar ryggen.Använder också Fiskars rullkniv med "handtag" när jag quiltar eftersom jag är ganska svag i handlederna.
Hälsningar Annika
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 09:23   #10
biha biha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 16
Hej tjejer!

Jag vill tipsa om en liten "pinzettsax" som fjädrar tillbaka när man klipper som jag hittade på Panduro. Vid maskinbroderi håller jag trådarna med en vanlig pinzett och klipper med den lilla saxen. Jag har också en lysrörslampa med förstoringsglas så att jag ser vilka trådar som ska klippas.
Kramar/Birgitta
biha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 16:08   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej! Jag har också fibro sedan ca: 10 år, och trånga nervbanor i händerna. Jag säger som de andra, man måsta ta det lugnt, lyssna på kroppen, sy i kortare stunder. Jag har min sy rum på övervåningen men stora strykbrädan nere på första våningen, så jag måste röra på mig. Jag försöker byta ställning ofta. Jag har fjädrande saxar och en stor förstorningsglas med lysrör som jag sätter framför symaskinen...den underlättar mycket. Vetevärmare gör jätte gott när axlarna värker. Jag är med i en sygrupp som har tillgång till en skolsysal så jag försöker klippa en del där...borden är högre där. Ang. händerna har jag just i höstas opererat en hand....vilken skillnad. Nu domnar den inte längre! Jag ska försöka operera den andra nu till våren.

Annika S. ...menar du våra email adresser för mönstret eller vanliga "hard" mail adresser? Jag skulle också vara intresserade av mönstret till banankuddan.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 20:47   #12
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tja, vad kan man säga mera? För att göra en kort historia lång....

Jag har också Fibro sen många år och har även några diskbråck i ländryggen. Är sjukpensionär nu , har inte kunnat jobba på över 12 år, men blev pensionär för 3 år sen.. Kris.. Blev riktigt deprimerad...Livet var slut!!

Nu skulle man ju kunna tro att det faktum att jag är utbildad arbetsterapeut skulle ha hjälpt mig massor men se icke. Jag hade ju bara lite värk för tillfället, det går ju över...

Nu så har jag kommit lite längre. Jag försöker acceptera mina sjukdomar och underlätta för mig i det jag gör. Hade hoppats på bättre resultat efter diskbråcksoperationen men så blev det inte... då gäller det att anpassa sig efter läget...

Jag har en arbetsstol från landstinget, en lite klumpig och gammal modell men jättebra och ergonomisk. Så att jag kan sitta högt och med ordentlig svank. Det är viktigt för alla att sitta bra, men har man diskbråck så måste man. Jag kan inte sitta på en köksstol utan att bli jättedålig i ryggen.
Nu får jag ju ett nytt syrum så jag kan anpassa det lite bättre. En bänk kommer att vara i ståhöjd, för strykning och tillskärning. Bra med olika arbetsplatser, så att man får röra på sig.

Jag är så glad att jag återupptagit sömnaden, det har gett mig mycket ny livskvalite. Jag har fått ge upp flera av mina tidigare intressen, men det gör inte så mycket längre för nu har jag en annan kreativ hobby jag älskar att göra.
Det gäller bara att lyssna på kroppen, göra pauser, variera sina sysslor och försöka göra roliga saker som man mår bra av.

Mitt bästa hjälpmedel är mina griptänger, underlättar oerhört för man tappar ju saker hela tiden, samt att jag har två katter som hela tiden pillar ner grejer från bordet.
Sen har jag skaffat grejer med grövre grepp som tidigare sagts här, potatisskalare etc, men även en sprättare med grövre grepp..

Sen så är det ju bra med sömnad att man kan sitta och sy tills det tar stopp, sen kan man stryka lite, kolla in sysidans senaste, sätta sig och handsy/brodera i soffan, lägga sig en stund osv..
Sen äter jag ju en hel del piller, inte så vidare bra kanske men utan dom skulle jag inte kunna sy eller göra något alls..

Och till sist en himla viktig sak - prioritering!... det går lättare att sy när det gör ont än att städa... Alltså är det bättre och viktigare med roliga sysslor än tråkiga samt en sak som jag tidigare sagt här på sidan, dammråttorna är ju änglarnas tofflor....
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons