Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-15, 15:54   #1
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Tröja,jumper,top,tunika...

Jag tycker det är så kul att se hur olika man döper sina överdelar. Ibland ser jag att någon skriver tröja om en sak som i min värld är en jumper eller en top.
På Tradera är det extrakul för om man söker på tunika så har man lagt in tunikor som ser rätt lika ut i kategorierna tröja klänning eller skjorta.

Vad tycker ni? Jag tycker att en tröja är en stickad sak som en klassisk lammullströja eller grövre. Att kalla en trikåtop typ som polarn och pyrets randiga, men kallas den inte baströja på riktigt.För tröja blir fel för mig.
En tunika är lång sak som är lite som en Odd Molly tunika.Och en typ av klänning.Inte en lite längre top.

Jag vill starkt poängtera att jag inte anser mig ha rätt utan är batra nyfiken på andras definitioner.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 15:59   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
En tunika är för mig en längre "sak", halvvägs ner på låren ungefär.
Tröja säger jag nog om jumprar, vet att jag sa jumprar på 60-talet men egentligen är väl en tröja lite "grövre" än en jumper, en jumper är väl som i ett jumperset med liten kofta till
Trikåtop då tänker jag på något sommarlätt, ärmlöst.

Det kan lätt bli fel vid olika tänk men det är rätt roligt ändå.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 16:08   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Tunika för mig är också som du själv säger. Ett långt skjortliknande plagg.

På Wikipedia står det följande.
Om det är rätt återstår att se.

---8<---------

Tunika

Den profana tunikan användes främst av romerska män, oftast utan benplagg. Begreppet levde vidare i medeltidslatinet och motsvarade i svenskt språkbruk då närmast en kjortel. En nutida tunika är en oftast rumplång tröja eller skjorta som vanligen bärs hängande utanpå byxor eller kjol, oftast av kvinnor. Tunikan kan också användas som strandplagg ovanpå baddräkten eller bikinin.

Top

Topp (engelska top) är en modern allmän benämning på damplagg som täcker överkroppen. Vanligen syftar det på en kraglös tröja, body eller linne, mera sällan på en blus eller skjorta. Den ärmlösa tubtoppen täcker endast en del av bålen.


Linne

Ett linne är ett ärmlöst plagg för överkroppen. Linnet är ursprungligen tänkt att vara ett underplagg, men tillverkas idag mestadels för att bäras synligt utan något annat plagg över. linnen för kvinnor är ibland något mer urringade och dekorerade än linnen för män. Ett linne av nät kallas nätbrynja och används mest av män.

Tröja
Tröja är en typ av klädesplagg som täcker torson och oftast har ärmar.

Kofta
Kofta (ryska kaftan) är en typ av stickad jacka.


Cardigan

Cardigan är en långärmad, rak kofta/jacka med knäppning fram och påsydda fickor, oftast V-halsad, vanligen raglanskuren


Jumper

En jumper (engelska jump, hopp) är en slags tröja. Det är en kort, figursydd tröja, oftast rundhalsad, med långa eller korta ärmar. Ordet kommer från brittisk engelska (på amerikansk engelska syftar det på en ärmlös klänning som bärs utanpå en topp).

Jumpern blev först populär som atletisk sporttröja i början av 1900-talet och fick sitt namn på 1920-talet. Det är främst ett damplagg utanför sportvärlden.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 17:37   #4
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
När jag tänker tunika är det något som går ner till höften eller halvvägs ner på låret.Kan vara i vävt tyg eller stickat.

Tröja kan vara kortärmat,långärmat,stickat,v-ringat mm. Ja, egentligen allt möjligt. Ett universalord för något som man har på överkroppen i ett stickat material. Jersey är ju ett stickat material.

Top är något som kvinnor har på sig, kanske lite figurslimmat.

En jumper bärs aldrig av en man. En stickad liten sak med en matchande kofta (jumperset).

Så tänker jag
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 14:57   #5
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Jumper använder jag nog nästan ... aldrig någonsin faktiskt. Möjligen till jumperset som nämns ovan. Och då ser jag framför mig något i tunn lammull typ.

Tröja säger jag om det mesta som är just en tröja
Trikåtröjor, stickade tröjor, tunna tröjor, tjocka tröjor, kortärmade tröjor, långärmade tröjor.

Tunika är något som är längre och med lite vidd nertill. Längden kan variera från precis ner över rumpan till ner över halva låren; fast då börjar det snart likna en klänning.

Top är nog definitionen av en mer slimmad/tight modell av tröja; ibland långärmad, men oftare kortärmad.
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 23:37   #6
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag håller med Anna69, så tänker jag. Det allra mesta är tröjor!
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons