Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-01, 12:01   #1
sgnilloc sgnilloc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 7
Overlocknovis - tips och tricks

Vilken fantasisk bank av tips det finns här. Jag är ny här på sysidan och har precis köpt en overlock janome 644d. Novis på alla sätt och vis m a o. Har provsytt en del men har upptäckt att det hela tiden blir en massa överföldig tråd när jag avslutar sömmen. 6 trådar istället för 4. Har trätt om men ingen förbättring. Är det någon som kan hjälpa en overlocknovis. Alla tips tas tacksamt emot. Tar gärna emot all kunskap om denna maskin.
sgnilloc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 14:43   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Hur avslutar du sömmen? När man avslutar sömmen på en overlock så fortsätter man oftast att sy en bit utanför tyget, så det blir en kedja som man sedan klipper av.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:02   #3
sgnilloc sgnilloc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 7
Tack för svar. Har provat att göra som du sa dsv sy en bit utanför tyget men det likväl är det 6 trådar som kommer fram. Har trätt om igen men med samma resultat. Misstänker att det har något med undergripartråden att göra? Finns det möjlighet att den kan trassla till sig? SUCK! En annan fråga när jag ändå är i farten. Vad gör jag med den överblivna tråden efter avslutat söm? Klipper man bara av den eller hur fäster men den på något annat sätt? Gör man samma sak i början av sömmen?
sgnilloc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:24   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Låter konstigt att det blir sex trådar, men får du överhuvudtaget som en trådkedja när du syr utan tyg? Man kan fästa tråden på lite olika sätt. I början kan man lägga trådkedjan på tyget där man ska sy, så att man kommer att sy över den när man börjar sy, i slutet kan man sy precis så att man sytt på tyget sen vänder man tyget och syr tillbaka en bit. Ett annat sätt är att man knyter trådändarna både i början och slutet av sömmen. Men oftast syr man ju runt och då kommer man ju att fästa trådarna genom att sy en bit in där du började eller också så kommer du att sy en annan söm som korsar overlocksömmen vilket gör att overlock sömmen blir fäst, sen efter det kan du klippa trådkedjan kortare. Hoppas du förstod nåt av mina förklaringar, det är så svårt när man ska förklara med ord.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 22:24   #5
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Tips att 'fasta' tradar vid avslutad overlock

. Om man forsiktigt drar i de fyra tradarna i sommen ar det en av tradarna som dras ut, Fortsatt att dra i den traden lite sa 'laser' den de andra tradarna. Sen klipper du av. Detta haller om det inte ar for hart slit pa sommen. Hoppas du forstar detta utan prickar och ringar. Jag har bett om ett svenskt tangentbord i julklapp. (Det verkar som sex tradar fran maskinen eftersom man ocksa drar ut en loop, Klipper man av loser overlocken upp sig och man kan dra bort loopen och has sen fyra tradar.)
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 17:55   #6
sgnilloc sgnilloc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 7
Hejsan
Jag tror jag förstår vad du menar. Ska testa nästa gång jag syr

Tack för tipset!

MVH Anna
sgnilloc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 17:58   #7
sgnilloc sgnilloc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 7
Hejsan
Har nu blivit lite mer vän med overlocken. Så det börjar arta sig. Tack för alla tips när det gäller att fästa trådar. Det tar ju lite tid att klura ut allt själv, men med hjälp slipper man en del problem.

MVH
Anna
sgnilloc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 06:52   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag rekomenderar den här boken av Tove Fevang. Den ger många tips och inspiration. Är dessutom på rea just nu.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons