Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-02, 15:23   #1
Ceca Ceca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 69
Vilka tyger krymper?

Finns det någon bra regel angående detta? Jag är lite otålig av mig och har hittills aldrig tvättat tyget innan jag har börjat sy. När måste man absolut göra det?
Ceca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 21:24   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Fleece !!! Läs FORUM: värsta skapelsen.
Bomullstyger tycker jag också ofta är benägne att krympa, och är kvaliteten inte så där 100, så kann de gärna bli lite sneda också.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 20:29   #3
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Ingen regel som gäller för alla tyger tyvärr - men generellt kan man nog säga att naturmaterial krymper mera än syntet och att löst vävda eller stickade tyger krymper mera än tätvävda och tätstickade tyger. (För att ett tyg skall kunna krympa måste det finnas utrymme/luft inuti tyget så att trådarna (och/eller fibrerna) kan flytta på sig och tygstycket blir mindre - det krymper.
(Viskosetyger har jag ibland sett bli större efter tvätt - trådarna har då glidit isär - men det är nog inte så vanligt.)
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 20:29   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Vissa tyger krymper ju helt snett, ena byxbenet blir kortare.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 20:33   #5
Ceca Ceca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 69
Jag har insett att jag nog ska börja tvätta tygerna innan i alla fall. Trots att jag är otålig kan det ju vara bättre att resultatet av mååånga timmars arbete inte går fördärvat... =)
Ceca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 20:40   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
det är värt det, jag lovar. man kan ju alltid surfa på sysidan.se under tiden maskinen jobbar. =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 21:32   #7
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Om man köper dyra tyger tänkta för kläder tycker jag inte att man skall behöva tvätta de före man syr, de skall vara efterbehandlade så att de inte krymper men bäst att fråga i affären och att kolla varudeklarationen.

Amvänder man däremot tyger som lakansväv, de vanligaste linnetygerna eller liknande så är det en bra idé att tvätta först, där är risken stor att de krymper.

Om ett byxben krymper mera än det andra kan det bero på att tyget blev ojämnt sträckt på fabriken. Tygerna fästs med små "spik" i varje sida när de sträcks och pressas (det är de små hålen man kan se i stadkanten) och om det blev snett då, så blir tyget snett sen också. Nästa gång tyget tvättas försöker det att jämna ut spänningarna och det krymper olika mycket.
Men det kan också hända om man av misstag har vänt tyget i de två byxbenen åt olika håll dvs tagit ett ben på tvären och det andra på längden eller om man inte har klippt det trådrakt (tyg krymper oftast olika mycket på bredden och på längden).
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 16:20   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
så här står det i textil handboken:vid tvätt kan obehandlade bomullsvaror krympa över 10 %.för att krympas tvätta och låt torka utan sträckning.
För lin och anndra naturfiber är det samma sak.
Konstfiber typ viscose,modal krymper också i första tvätten men inte lika mycket som bomullen.
syntetfiber som akryl polyester krymper däremot inte i vatten,men de tål inte hög värme tex stryljärn ... då kan det smälta.
Desto högre kvalite en tygvara har desto bättre förbehandling och oftas högre pris om det inte reas ut.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 23:03   #9
Ceca Ceca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 69
Lite bättre koll

Jag tror att jag har lite bättre koll nu. Om jag syr i olika material kommer jag nog alltid tvätta innan, för säkerhets skull... =)
Ceca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 09:36   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
elise123 skrev:
Fleece !!! Läs FORUM: värsta skapelsen.
Bomullstyger tycker jag också ofta är benägne att krympa, och är kvaliteten inte så där 100, så kann de gärna bli lite sneda också.
Oj, jag som hade tänkt sy något av några fleece-filtar som jag köpt, i olika färger. Måste jag alltså tvätta dessa först? Trodde inte att syntet krympte så mycket. Fleece är ju 100% polyester.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 10:12   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Fleece är gjort av samma material som PET-flaskor. PET står för polyetylentereftalat som är en plast. Denna plast är till stora delar amorf om jag inte missminner mig, och om jag inte minns fel så ligger dess glasomvandlingstemperatur strax över 60 grader. Innehåller plasten lite mjukgörare så blir glasomvandlingstemperaturen lägre. Vid temperaturer ovanför och nära glasomvandlingstemperaturen (det är inte en absolut temperatur som t ex en smältpunkt) så blir materialet gummiaktigt till flytande.

Speciellt PET minns den struktur plasten hade senast, vilket gör att om man t ex tvättar en PET flaska i för hög temperatur så krymper den till en minivariant av sin forna form. Jag skulle gissa att det samma gäller om man tvättar fleece i t ex 60C. I annat fall tror jag inte att ren fleece borde krympa, men ibland är det ju blandningar med andra typer av material. Sen kan man nog göra själva fleecen på sätt som är mer eller mindre lämpade för tvätt - täta eller glesa fleece material.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 11:19   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det står "Fleece...100% polyester" på dessa filtar (förpackningen). Dessutom ska ju inte syntet tvättas varmare än 40 grader, vilket också framgår av förpackningen. Så frågan är om ett plagg sytt av dessa filtar skulle krympa i 40 grader?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:18   #13
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jag tvättade vid 40 grader och båda benen kröp upåt sisådär 10-15 cm och det vänster satt på de närmaste bakochfram så jag tvätter numera filterna på 40 grader innan och det färdiga plagget på 30 grader, det fungerar.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:48   #14
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Provade du att sträcka byxorna i vått tillstånd? Fick de hängtorka eller... torktumla.. ?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 19:36   #15
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jag forsöta dra dem våta, därför att man skal inte torka fleece i torktumbler OCH det syntes lång väg att något var galet.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons