Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-25, 15:46   #1
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Kan man måla på tyg med vanlig karylfärg eller försvinner det i tvätt?

Ja min fråga är i rubriken men jag undrar om man kan måla med vanlig akrylfärg på tyg? Jag skulle vilja måla/trycka snygga mönster på min västa som jag fråga om igår. Väskan är fortfarande på ritbordet men i helgen ska ja försöka att ge mig på det. Kan man använda akrylfärg? Jag fick den färgen av en kompis som skulle prova på att göra egna tavlor och jag är urkass på att måla och rita så jag undrar om man kan använda färgen till tyg?
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 17:05   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Akrylfärg är vattenlöslig och går inte att fixera såvitt jag vet, så jag tror inte att det fungerar särskilt bra på tyg.
För tryck på tyg skulle jag nog rekommendera nåt i den här stilen http://www.penseldraget.com/Hobby6.htm
Jag har inte provat den själv, men jag har använt färg från samma tillverkare och det står att man fixerar den med strykjärn så det är ju ingen avancerad procedur.
Det finns flera sorters färg på samma sida, bland annat en på "flaska" som man antagligen kan skriva med som en penna.
Annars har Panduro både färger och pennor av samma modell som tuschpennor.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 18:43   #3
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Jaha, det va synd. Jag har inga pengar till att köpa textilfärg med på ett bra tag fram över. det va ju synd då jag hade hoppats på att det skulle ha gått. Tack i alla fall för att svara
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 19:11   #4
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
min bildlärare säger alltid högt och tydligt till oss att acrylfärg går INTE bort från kläderna. så visst är det vattenlösligt när det inte har torkat, men jag tror faktiskt att det är så att när det väl har torkat så sitter det redigt bra. vet att jag fick gula fläckar på en svart tröja, och att det inte gick bort i tvätten
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 19:15   #5
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
pröva att måla på en tyglapp och efter det är torkat så släng in det i tvättmaskinen på 60 grader, då ser du hur det beter sig.

men det kan vara möjligt att textilfärg håller bättre i längden äv vad acrylen gör, att den inte heller spricker när man sträcker ut tyget men eftersom du nu ska trycka på en väska så borde det inte vara någon fara, den tvättar maninte heller lika ofta som med kläder

min PERSONLIGA åsikt är altså att det borde gå toppen men är du superrädd om väskan så kasnke man ska ta det säkra förde det osäkra och köpa riktig textilfärg
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 16:52   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jo det går visst att använda. Min dotter tog fel färg en gång när hon målade på en t-shirt. Det blev en jättefin islandshäst i Mullestil. Den håller än. Efter ett tag så spricker färgen en på en väska blir det ju knappast aktuellt att tvätta lika ofta som en t-shirt. Lycka till och måla!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons