Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-13, 09:49   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
köpa symaskin från utlandet

Hej
Ni som köpt symaskiner från England, det finns ju en länk med billiga maskiner, hur mycket tillkommer i frakt och sånt och om det är en broderimaskin köper ni programmet där också?
Jag låtsades köpa en maskin där men avbröt innan sista steget och med frakt tyckte jag inte att det blev så mycket billigare men jag kanske missade något.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 10:00   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det beror på vilken maskin du köper.Om man väntar ut ett special pris så kan man tjäna mycket.
En del maskiner tjänar du 3-5 tusen kr.
Och om dataprogrammet är på engelska här i sverige ,har det ju ingen betydelse om du tar det från England.
Frakten är 35 pund.
Om du klickar på rutan Delivery method och väljer Sweden längst ner så lägger den till 35 p på fakturan.Jag handlade tillbehör hoopar och clothsetter table och pressarfötter + en cd med mönster det blev halva priset mot här hemma.
35 p = ca 500:-
Då menar jag hos www.sewingmachinesdirect.co.uk
Men om du glömmer att skriva s efter machine(S)
Hamnar du hos en annan symaskins affär ockaså i england

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-02-13 klockan 10:06.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 10:12   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag har just beställt en Janome 6600 här hemma och den kostar cirka 13.500 kr här. På den engelska sidan kostar den med frakt 12 997 kr så det beror säkert på vilken maskin man vill ha. Det kanske är annorlunda med en broderimaskin för där är det ju fler tillbehör.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 03:18   #4
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Ann-Marie skrev:
Hej
Jag har just beställt en Janome 6600 här hemma och den kostar cirka 13.500 kr här. På den engelska sidan kostar den med frakt 12 997 kr så det beror säkert på vilken maskin man vill ha. Det kanske är annorlunda med en broderimaskin för där är det ju fler tillbehör.
Drygt 12700 blev det utan växlingsavgift men det har du ju rätt i, det var ju inte lönt på den, skumt.

Generellt är det dock så att det är maskinerna med 5 års garanti som är värda att köpa hos honom, eftersom han på dem kan erbjuda 5 års garanti, extraprylar och sätta priset själv. När det bara är 2 års garanti vilket jag får anta att det är på 6600 med tanke på priset så får han bara sälja den till priset som Janome sätter och det är väl därför de är mer lika då.

Mest är det väl dock på den där lilla overlockmaskinen som alla köpte man tjänar kanske, fick ju med en hel drös extrafötter till den och fötterna från Janome i sverige var DYRA.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:21   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag gillar denna sidan också: http://www.sewingmachinesales.co.uk/

Här kan man nämligen utläsa direkt om det finns något att spara jämfört med RRP (Recommended Retail Prize tror jag det står för), det brukar nämligen motsvara (minst) det pris för vilken symaskinen säljs för i Sverige.

De två återförsäljarna verkar ha erbjudande på olika maskiner.

Jag sparade 50% på min maskin, jag kan inte fatta att den är så dyr i Sverige. Men å andra sidan riskerar man ju att få en maskin som inte fungerar så bra och då tror jag att återförsäljarna i Sverige är mycket restriktiva med att hjälpa till - världsgaranti eller ej.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:33   #6
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
mariatherese skrev:
Jag gillar denna sidan också: http://www.sewingmachinesales.co.uk/

Här kan man nämligen utläsa direkt om det finns något att spara jämfört med RRP (Recommended Retail Prize tror jag det står för), det brukar nämligen motsvara (minst) det pris för vilken symaskinen säljs för i Sverige.

De två återförsäljarna verkar ha erbjudande på olika maskiner.

Jag sparade 50% på min maskin, jag kan inte fatta att den är så dyr i Sverige. Men å andra sidan riskerar man ju att få en maskin som inte fungerar så bra och då tror jag att återförsäljarna i Sverige är mycket restriktiva med att hjälpa till - världsgaranti eller ej.
Vad tog du för maskin då? Janome har ju inte världsgaranti så garantin på maskinen från England gäller bara i England, på den första sidan står han för frakten om det blir problem, på den andra sidan får man fixa frakten själv, så vid problem är valet givet. Men helst vill man ju inte ha något problem =P

På den senare sidan fanns ju Singer Quantum 9910 för ruskigt lite pengar när jag skulle beställa min, visste inte om den kanske var ett mycket bättre värde än den Janome MC4800 som jag till sist tog? Janome 4623 hade ju dock helt klart varit mest prisvärd =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:22   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Pressarfötter och tillbehör

Hur är det med pressarfötter och tillbehör? Blir det billigare att köpa det med på de här sidorna? Pfaffs fötter till overlock är dyra här i Sverige men jag har inte jämfört dem än med de här, har förlagt katalogen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:39   #8
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Re: Pressarfötter och tillbehör

Citat:
Ann-Marie skrev:
Hur är det med pressarfötter och tillbehör? Blir det billigare att köpa det med på de här sidorna? Pfaffs fötter till overlock är dyra här i Sverige men jag har inte jämfört dem än med de här, har förlagt katalogen.
Det verkar inte vara någon jättestor skillnad, jag tog walker/even feedfoten från england för den var 100kr billigare än i Sverige, men om jag hade beställt den från USA på ebay hade den blivit 160kr billigare till eller vad det var

(Typ 180, 340, 440 respektive från usa, england, sverige.)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:48   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Huvva vilket pris i Sverige. Ebay hade jag glömt bort, ska kolla där också.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 09:34   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ang garantin på maskiner från England
Hämtning och lämning av maskinen under garantin
Gäller bara inom England.
Om vi från Sverige vill skicka den till England
så får vi bekosta frakten själva både fram och till baka. det står tydligt i deras sider www.sewingmachinesdirect.co.uk/guarantee.htm
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 12:08   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
"If the product develops a fault within the guarantee period which has been caused by defective materials or poor workmanship, we will arrange the collection, repair and return at no cost to the customer."

Om de inte gör det så är ju singermachinessidan mycket bättre då man för £369 fick både mc4800 och bord på båda sidorna men en ott-lite från dem med.

"The collection and return cover applies to UK mainland addresses only."

fan då =P, värdelöst, skulle jag tagit den andra, eller kanske tom i sverige.

Senast redigerad av aliquis den 2007-02-16 klockan 12:19.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 13:31   #12
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Jag skulle också vilja ha en ny maskin som inte är alltför dyr, men hur funkar det med garanti och service på den när man köper den så lång bort?
Hälsningar Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 16:14   #13
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
IngridWester skrev:
Jag skulle också vilja ha en ny maskin som inte är alltför dyr, men hur funkar det med garanti och service på den när man köper den så lång bort?
Hälsningar Ingrid
Med garanti får du ju uppenbarligen skicka ner den dit om det blir strul och frakten till England är långtifrån gratis så där tar man ju en rätt stor risk.

Servicen är väl samma, det får du ju alltid betala och har du en återförsäljare/någon som gör service på orten så är det ju lugnt?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 18:03   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
aliquis skrev:
Vad tog du för maskin då? Janome har ju inte världsgaranti så garantin på maskinen från England gäller bara i England, på den första sidan står han för frakten om det blir problem, på den andra sidan får man fixa frakten själv, så vid problem är valet givet. Men helst vill man ju inte ha något problem =P
Jag köpte en Singer Quantum Futura CE-200. För de tusenlappar jag sparade så hade jag kunnat skicka den fram och tillbaka över pölen ett antal gånger. Singer skall tydligen ha någon form av världsgaranti (vad det är värt är okänt) och enligt en svensk återförsäljare så gäller den om den exakta modellen finns här också. Nu fanns den ju inte i Sverige när jag köpte den så jag räknade kallt med att om jag fick ett måndagsexemplar så kanske jag skulle få lägga ut en extra frakt för att få bytt.

Att ta den risken är en av de få sätt som vi verkligen kan pressa våra svenska återförsäljare som verkar ha någon form av kartell där man enats om listpriset plus minus några hundralappar.

Nu har jag inte haft ett endaste problem med maskinen, men det bör man väl sällan ha med en ny maskin??? Bör är ordet. Tänker på alla vitvaror, bilar, tv-apparater som jag köpt genom åren som fungerat utan minsta blinkning. Det borde ju vara samma sak med symaskiner.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:28   #15
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
mariatherese skrev:Bör är ordet. Tänker på alla vitvaror, bilar, tv-apparater som jag köpt genom åren som fungerat utan minsta blinkning. Det borde ju vara samma sak med symaskiner.
Det finns ju en anledning till att försäljarna så gärna vill sälja tilläggsgarantier på allt (nej, inte för att rädda dig.. ;D)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons