Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-27, 21:24   #1
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
Question ny symaskin pfaff performance 2056 eller hk designer1?

hej alla syvänner!
Står inför att byta ut min gamla huskvarna (20 år gammal) Har sneglat på pfaff performance 2056 men återkommer alltid till huskvarna iallafall. Designer 1 lockar, har tyvärr ingen återförsäljare på orten. Pfaff har bra maskiner och 2056 verkar bra ca 20000kr men kan inte brodera men har utsökta dekorsömmar tex fin fina korsstygns bårder. Desigenr 1 som jag ej kan kika närmare på än på hemsidan har många frågor. plus för huskvarna, men vilka dekor sömmar finns?
Dela med er av erfarenhet! Jag behöver hjälp i mitt val.
Vänligen Anna
[kontrollera textlängd]
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 08:25   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Varför inte Pfaff 2134. Den kan brodera och priset är runt 20000.-

Designer1 har väl ett ganska mycket högre pris.

Smaken är ju inte lika hos oss alla, själv fördrar jag Pfaff.
Pfaff är en rejäl, stark och stabil maskin. 2134 har också dekorsömmar. Titta på Pfaffs hemsida,där kanske du kan jämföra sömmarna mellan 2056 o 2134.

Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 08:34   #3
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
designer 1 usb

Jag hade Singer innan och har alltid haft, men behövde en större broderbåge. Nu köpte jag en Huqvarna för att den är svensktillverkad och för att jag får gratis sykurser. Nackdelen för dig är då att du inte har hjälp på orten om maskinen skulle behövas lämnas in. Det beror på hur långt du har till närmaste försäljare. Jag har fyra mil till min vilket är nära för mig. Jag har inte kollat vad för korstygn som finns på min men återkommer om det.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 09:07   #4
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
tack för svaren!

Bra att få tips och råd från användare. Alla försäljare tycker att just deras maskiner är bäst.
Anna
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 13:49   #5
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan
När jag skulle köpa min maskin tittade jag både på Pfaff och Hq.Jag hade 2056:an hemma,och det var en fantastisk maskin,men som du sa kan du inte brodera och de ca 150? sömmarna är det du får.Des 2.an från Hq hade ca 90 sömmarmen men där kan du kompletera med olika D-card så att du kan få de sömmar du själv vill ha och behöver.Jag ville även titta på 2134 Pfaff,men försäljaren ville inte ta hem den om jag inte kunde garantera att jag skulle ha den.Detta kunde jag ju inte garantera och en symaskin för 20000 vill man verkligen testa innan.Den är nog ganska likvärdig med des 11 men jag tror inte heller att du kan välja till fler sömmar än de som finns från början.I och för sig brukar det räcka mer än väl.Även hq har en brodermaskin för 20000 den heter platinum 955 e.vad jag förstår är det bara runt 35 sömmar från början, men där kan du också köpa till d-card med de sömmar du vill ha.Ett bra alternativ om man är osäker på vad man behöver från början,dessutom har man alltid något att önska sig till födelsedagar och julklappar.Så gör jag.När jag känner att det finns lite pengar över köper jag till ett nytt D-card.Alltid lika roligt.
Jag vill bara avsluta med att jag är jättenöjd med min Des 11.
Lycka till.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 14:16   #6
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
Smile tack för svar

Läste i din presentation Ingrid att du också arbetar i skolan. Har du ngn broder maskin i klassrummet eller någon annan lite bättre maskin? Tänkte försöka övertala rektorn att få köpa en i klass med d2.
Den andra jag skrev om är till mig själv privat.
mvh Anna
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 14:18   #7
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
d-card

vad kostar d-cards?
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 15:14   #8
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan
Jo jag är textillärare för åk 1-6,och i höstas fick jag köpa in en scandinavia 300.Den finns inte mer,men har en broderkapasitet på 100*170mm
större fanns ingen anledning att ha tyckte jag eftersom det tar ganska lång tid att brodera större broderi och att det blir för dyrt.Den kostade 12000,men du vet ju att vi enbart betalar skolpris.Des 11 var inget alternativ för mig eftersom jag inte har högstadiet tyckte jag.I övrigt har jag Berninamaskiner aktiva 135 ca 6 år gamla.de har 30 sömmar.På en annan skola där jag också jobbar köpte jag in husqvarna platinum 715 nu i höst.Är väldigt nöjd.
D carden för sömmar tror jag ligger runt 250-300 kronor.Broderkorten ligger på ca 700-800 kronor.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 15:28   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vill bara tilläga att Pfaff köpts av Husqvarna, fast jag tror de tillverkas på olika ställen fortfarande.

Jag älskar Pfaff och blev rekomenderad det märket efter en kurs med Ingrid Öberg (som skrivit boken "Mönsterkonstruktion för damkläder"). Hon har ju hållt på länge och borde ha bra koll på läget

Senast redigerad av Alvan den 2007-01-28 klockan 15:33.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 18:03   #10
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
Smile tack för tips

Tack för tips.
Det är sant att man inte hinner med så mkt broderi så en liten (maskin/båge ) räcker. Går textillärarutb just nu och börjar arbeta till hösten. Har arbetat som grundskollärare i snart 15 år så yrket är ganska gammalt men ämnet nytt.
Anna
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 23:59   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Alvan skrev:
Vill bara tilläga att Pfaff köpts av Husqvarna, fast jag tror de tillverkas på olika ställen fortfarande.

Jag älskar Pfaff och blev rekomenderad det märket efter en kurs med Ingrid Öberg (som skrivit boken "Mönsterkonstruktion för damkläder"). Hon har ju hållt på länge och borde ha bra koll på läget
Är det inte isf Singer som har köpt både Pfaff och Husqvarna i princip?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 06:51   #12
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
JO, först så köptes Pfaff av Husqvarna, men nu har Singer köpt in detta. SÅ du har alldeles rätt Johan, ingenting är som det ska vara...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 07:40   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja ha man hänger inte med när man inte jagar maskin längre själv
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 08:49   #14
Mikael Gustafsson Mikael Gustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 6
Ang. ägarförhållandena Hva-Pfaff-Singer så ligger det till på följande sätt. Husqvarna Viking köpte upp Pfaff för ett antal år sedan. Fortfarande ligger Pfaff under Husqvarna Viking. Singer har INTE köpt Husqvarna Viking. Däremot har de samma ägare.
Blanda inte ihop detta.
Mikael Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons