Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-17, 16:55   #1
LivingNight LivingNight är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 20
Kanske en dum fråga...

...men eftersom jag inte vet, så frågar jag.

Kan det vara negativt påfrestande på ryggraden med att ha en korsett emellanåt? Jag har skolios och lite annat "smått och gott" i ryggen, men tänkte sy en som inte sitter åt så mycket just därför. Och man har dem ju väldigt sällan.

Någon som har upplevt ryggvärk efter användning av sin korsett?
LivingNight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 17:00   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
lite tillfällig ryggvärk kan man få om man är ovan, särskillt om man är ovan att hålla ryggen så rakt en längre stund. men det är nog inte direkt dåligt för ryggraden.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 18:14   #3
LivingNight LivingNight är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 20
Tack för svaret. Kanske är det bra att vänja sig vid att räta upp ryggraden om man har problem med den också.
LivingNight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 19:14   #4
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Nej definitiv nej, Fråga din dåktor först. Har själv presis plivit bättre efter en vecka i tåtalt känsla av att jag reser mig aldrig, och det bara på grund av att ville ha på mig ett par skor som passar battre till klänning, vi var bjudna på fest så jag ville vara fin, viste att för min del är det slut dansat, så jag tänkte att det kan inte skada så mycket om jag bara tittar på. men det var rökförbud i lokalen så det blev allafall att jag gick med mina fina skor, ut och rökte och dam WC . Så min råd till dig är tänk vilket är viktigare :korsett eller rygg: Vet jag vill med sy en ,när man ser alla dessa underbara saker som en del gör.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 20:07   #5
LivingNight LivingNight är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 20
Kanske har jag missuppfattat, men förstod det som att det var skorna som fick dig att få ont i ryggen? Vilket inte är konstigt, klackskor är döden för en svag ryggrad... korsett däremot BORDE inte göra skada, men det är därför som jag frågat här.
LivingNight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 07:24   #6
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Tina din fråga är befodrad, jag skrev inte hur mina skor ser ut. dom skorna jag hadde på festen är 2cm högre än jag annars är tvungen att gå i , Mima skor annars består av allt som sitter bra, breda ,och så nära marken som möjlgt, låter kul?

Typ ha på sig jumppa doijor vart du än går jipi dom med karbånband är bäst eller dom med snören dom är varmare el ska ta dom med karbån
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 07:40   #7
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Förlåt Tina, det var inte meningen att skriva så där men jag har faktiskt bara dåm tre paren med mig. Spanjorerna har helt andra fötter, för mig är det svårt att hitta skor
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 10:08   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag tror inte att din skolios kommer påverkas negativt om du bär korsett någon gång då och då. Det är ju inte 24/7 eller hur. Du får väl känna efter själv vad dig kropp orkar med och rådfråga gärna din läkare som sagt, om han har andra åsikter.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 18:17   #9
ArdnaS ArdnaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 11
Att anväda korsett lite då & då är inte farligt även om du har riktigt kraftig scolios..tänk dock på att de kan vara lite knivigt att sy korsett för en sned rygg.
Jag sydde i somras till min svägerska, som har en ganska kraftig scolios....fick kämpa som sjutton med att få den snygg & perfekt för henne [passform var superviktigt men även utseendet, då hon skulle ha den på sitt bröllopp].
Räkna med att göra flera provkorsetter [med stål & allt] i billiga bomullstyger...jag gjorde 5 olika varianter innan jag fick ordning på det.
Utan att vara snörd på bärerskan så ser hela korsetten skev ut, men på henne såg det rakt ut!
Lycka till =)
ArdnaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 10:09   #10
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Jag vet inte om det är lite sent att svara nu?

Iallafall så tycker jag att det var ett bra tips du fick att du ska rådgöra med din doktor innan. Denne kan ju lättast avgöra om det är en bra idé eller inte.
Att göra korsetter till sig själv brukar vara lite extra trixigt eftersom det är svårt att prova på sig själv. Om jag var du skulle jag köpa en skräddarsydd och be om mönstret/göra eget mönster efter den eller ta hjälp av en sykunnig kompis.
Har man sned rygg blir påfrestningen lite annorlunda på korsetten skulle jag tro. Men så länge du är nogrann och har ett bra mönster att gå efter borde det bli bra.
Ett tips är ju också att inte reducera tio cm som man brukar enligt konfektionstabellerna, utan kanske reducera 6cm om du ändå syr en själv och se hur det känns.
Det låter kanske lite med 6cm, men det brukar man inte säga efter en timme eller två :P
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons