Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-31, 13:57   #1
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Dragkedja i sweatshirttyg

Jag ska sy i en dragkedja i en tröja, och tycker att det är alltid så svårt att få det bra! Är det någon som har några tips? Tyget är sweatshirttyg (vet inte vad det heter egentligen, slätt på rätsidan och lite mer struktur på baksidan) och töjer sig lite, dvs det blir bubbligt. Hur ska jag göra? Kan man använda vliseline för att ge mer stadga till tyget, och kan man då använda sånt som är till ostretchigt tyg eller måste man ha vliselin för stretchigt tyg? Eller vad kan man annars göra?

En annan fråga: Dragkedjan är delbar och längst ner är det rätt så hård plast, vågar man sy genom det? Eller har jag köpt fel sort, jag har aldrig tänkt på att det har varit så hårt längst ner förut, kan det vara bara för handsömnad (hur man nu skulle kunna få igenom en nål för hand i detta)?

/Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 20:08   #2
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har sytt i dragkedjor i sweatshirttyg utan problem och utan att förstärka med vliseline. Kan vara bra att tråckla fast den innan man syr. Det går att sy igenom den hårda kanten längst ner men det behövs nog en ganska tjock nål så den inte går av.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 11:09   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
jag använder vliselin när jag syr dragkedjor i sweatshirt, mån då speciellt vliselin till stickade tyger.
Det bli även väldigt snyggt om man har en infodrin.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 22:34   #4
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Jag prövade att förstärka med vliselin, och tråckla, men jag tyckte ändå att jag inte fick det riktigt bra, det blev bubbligt ändå. Jag måste använda fel teknik på något sätt! Efter att ha suttit hela kvällen och sprättat (känns det som..) så hade jag nästan gett upp. Helt desperat så la jag tyget upp och ner och sydde med dragkedjan närmast pressarfoten och tyget neråt, och då blev det faktiskt helt perfekt! Jag har aldrig sytt i en dragkedja så jämnt och fint, det brukar alltid se ut som skrutt och därför brukar jag dra mej för att använda dragkedjor. Så kan det gå! nu vet jag hur jag ska göra nästa gång!
/Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 15:57   #5
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
om det löst sig när du vände upp och ner kan det vara pressarfotstrycket det var fel på, vilket leder till att matningen blir fel
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 17:37   #6
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Aha!? Att jag har för högt pressarfotstryck menar du? Jag hade på knappt 2 (av tre). Vilket bra tips, jag måste testa det!
/Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons