Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-17, 21:17   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vriden resår

Jag ska sticka babysockor i rätstickning men det är 3 cm vriden resår först. Jag stickar både räta och aviga maskor och tar i den bakre maskbågen men när jag vänder och stickar nästa varv så ser då inte maskorna vridna ut, det är bara de räta maskorna som ser vridna ut och då bara på det varv som jag stickar på.
Hur 17 gör man??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:04   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Du stickar inte med strumpstickor då? Då blir det mycket enklare! Lite pilligt men man slipper knölig söm...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 07:29   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Skulle tippa att du vart annat varv tar den bakre maskbågen och inte varje varv. Hade du stickat på rundsticka så skulle du ta bakre bågen varje varv.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 12:09   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag stickar på två stickor, mönstret är sånt och jag är urkass på att sticka strumpor så jag vet inte hur jag ska göra vid hälen i så fall om jag ändrar så jag stickar på fyra stickor. Eller kan jag ta ett vanligt strumpmönster på 1/2 år och sticka rätstickning istället för all resår och slätstickning? Min svägerska sa att det var rätstickning som gjorde de här sockorna så töjbara och väldigt bra att dra utanpå tjocka byxor.

Jag ska pröva att vrida vartannat varv. Men vad gör vridna maskor för skillnad i resåren? Blir den bättre eller är det enbart dekorativt???
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 12:57   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har för mig att man stickar hälen med 2 stickor och alltså låter de 2 andra vila tills de ska användas igen när ovansidan fortsätter!

Jag skulle tro att vridna maskor innehåller samma sträcka garn som vanliga så de går nog bra med vilka som. Men det är snyggt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 13:38   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jodå när jag stickar vanliga sockar låter jag två vila när jag stickar hälen ner men sen stickas de tillsammans igen för underdelen av hälen. Den här socken sys ihop bak på vaden och under foten så jag har en känsla av att foten stickas på ett annat sätt än vanliga sockor så jag törs inte sticka den här modellen annat än efter mönstret, den blir så lång som en knästrumpa till en baby fast väldigt töjbar då det är rätstickning och stickar jag den på 4 stickor måste jag väl sticka vartannat varv rätt och vartannat avigt.

Jag har i alla fall ett jättefint garn att sticka med, Fabel heter det och det blir randigt och mönstrat automatiskt och jättesnyggt, syns väldigt fint på de vanliga raggsockor jag stickar till babyns storebror.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons