Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-19, 21:00   #1
Sylust Sylust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 74
Hur qvilta stort täcke?

Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet iom mitt senaste projekt. Min kusin ska döpa sina tvillingar nästa lördag och hon önskade ett lektäcke till barnen. Eftersom jag tycker om att ge bort hemgjorda saker så tänkte jag att det va en jättebra idé.

Jag har nu gjort färdigt alla rutor som är 19,5 cm x 19,5 cm. Stora rutor tänkte jag skulle vara bra om det ska bli ett täcke som räcker åt två småttingar. Men som kom jag på att det nog kommer blir svårt att qvilta hela täcket sen.

Man kanske kan göra två täcken och sen foga ihop. Har för mig att det finns nån teknik för det men då undrar jag hur man gör egentligen. Blir det inte lite tjockt i mitten??

Alla tips mottages tacksamt!

*hur ska jag hinna... har ju en liten 5-månaders kille själv som pockar på min uppmärksamhet dagarna i ända*
Sylust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 08:33   #2
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Det finns en teknique som heter "Quilt as you go". Här finns lite info om det: http://www.secretsof.com/content/624

Men, det går att quilta även en stor quilt på maskin med "Stitch in the ditch" metoden. Här finns lite info om det:
http://www.quiltersreview.com/articl...t/020415_a.asp

Om man använder "Stitch in the ditch" kan man rulla sidorna av quilten och fästa de med "bike clips", (sådan metal spännen man använder att fästa runt byxbennen när man cyklar så att byxan inte fastnar i hjulet...kommer inte på vad de heter på Svenska.) Då är det lättare att hanskas med hela täcket när man syr. Man få ta up spännen och rulla om allt efter som man quiltar.

En ännu lättare sätt är att knyta eller "tie" din quilt.
Här finns lite om det:
http://www.nmia.com/~mgdesign/qor/begin/tying.htm

Lycka till!
Rae

Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 16:19   #3
Sylust Sylust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 74
Tack snälla du för alla tips!! Jag är på god väg redan. Det blev inte riktigt så stort som jag hade föreställt mig så jag fixar att qvilta som jag har gjort tidigare. Min snälla mamma kom och passa sonen medans jag fick sy hela dagen.
Sylust är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons