Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-16, 12:06   #1
ottan ottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 5
Question Tips på en bra, billig symaskin?!

hej!
jag tänkte önska mig en symaskin i present, men jag kan inte bestämma mig för vilken. Mamma vågar inte bestämma så hon ber mig att kolla upp vilken modell jag vill ha. Är inne på en pfaff, för det märket känns tryggt då det är detta jag använt innan.
Hobbysyr mestadels kläder, men även gardiner, väskor mm. Jag kräver inte så avancerade sömmar och finesser, utan de "vanliga" och ev. några fina brodysömmar vore skoj, och gärna knapphål. Jag vet vad för andra finesser man "bör ha"?

Priset måste nog hållas ganska lågt, då jag fortfarande studerar kan jag själv inte komma med några generösare bidrag, utan familjen ska betala. Den skall helst ligga under 3000, gärna runt 2000, för det var vad mamma sa att hon ville ge. Men det är både student och födelsedagspresent så hon kan nog tänka sig att stretcha på prisribban

Vore ypperligt tacksam för tips!!

vänliga hälsningar Therese
ottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 12:22   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vilken bra present!!
Jag har hört att Janomes Easy Jeans är en robust och rejäl maskin för "vanlig" sömnad, även i kraftiga material. Men vad den kostar vet jag inte. Och hur det ligger till med dekorsömmar vet jag inte heller. Jag vet att någon här har haft den, och kanske kan berätta mer.
Titta inte för mycket på märken och tänk "det är ju ett bra märke" för många märken har lågprismaskiner som inte har ett dugg gemensamt med de maskiner som gett dem det goda ryktet!
Jag hoppas det finns folk här som kan komma med bra förslag, och att du berättar för oss hur det blev sedan!!
Har du någon symaskinsverksatd i närheten är det förresten inte så dumt att kolla in vad han/hon kan ha begagnat! I prisklassen runt 3000 kan man få något riktigt bra den vägen!

Edit: Oj, jag såg att Easy Jeans nog var för dyr! Synd!!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-05-16 klockan 12:39.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 12:35   #3
ottan ottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 5
tack så hjärtligt för ditt svar! är redan i full skå med att kolla upp janomes symaskiner, och hittills efter vad jag har läst så verkar easy jeans attraktiv. Prisuppgifter uppges dock inte någonstanns, men jag ska kolla ytterligare!

åter tack!!
ottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 12:41   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tror tyvärr att den kostar närmare 5000. Jag hittade pris på ett ställe som låg där ungefär. Synd!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 12:50   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag bara grunnar lite nu... Kanske det är fler som skulle vilja vara med på presenten till dig, så budgeten kan ökas lite?
Jag vet att i vår familj samsas vi gärna om presenter till studenter och så, så att de kan få något lite dyrare som de gärna vill ha istället för en massa "småkrafs" (smycken och så som de kanske inte tycker om, men ändå håller god min och säger "vad fint" till...).
En hundring här och där så är budgeten kanske uppe på 4000, och så en bra deal hos en handlare, eller en lätt begagnad kvalitetsmaskin...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 15:36   #6
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Kul med en ny symaskin! Jag har en Bernina Bernette 80e som jag tycker är jätte bra. Den kostar inte alls mycket men har ändå bra kvalite. Jag tror att den ligger runt 3000 kr nånting. Det finns fler maskiner i Bernette serien också, en finare som då även blir dyrare också några enklare billigare men de skulle jag inte sattsa på. 80e har knapphål, alla sömmar, strethsöm, nålpåträdare, lite dekorationssömmar osv.
Det beror lite på vad du vill ha för en maskin, jag skulle köpa en mer avancerad om det inte var så att vi hade industrimaskiner och industrioverlock i skolan som jag använder till det mesta.
Lycka till /Ella

Här är en länk till bernette 80e

http://se.bernina.com/product_detail...ikID=0&ID=1890
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 19:22   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag och min familj uppvaktade min lillasyster med en Easy jeans på hennes 40-årsdag.
Hon har haft den i ca 1,5 år .
Hon är helnöjd med den.
Kan också berätta att Janome sänkt priset vi gav över 6000:- för den./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 11:45   #8
ottan ottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 5
ett jättetack till alla ni som tagit er tid att svara på mitt inlägg! Jag har fått många bra tips, och till åsa; en mycket bra idé! tack för den

Jag har kollat upp bernina bernette 80e, den verkar kanoon! har dock itne funnit någon prisuppgift, men jag skall fortsätta kolla
hoho, börjar dra ihop sig nu, fyller på lördag och whiii så jag längtar!! får ju maskinen då


tusen tack åter igen!!

vänliga hälsningar Therese
ottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons