Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-01-01, 20:43   #1
Wes Wes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 10
Hur lärde ni er sy?

Jag är lite nyfiken på hur ni på forumet lärde er att sy?
Är det många som har gått någon utbildning eller är ni självlärda?

Jag har precis dammat av min symaskin som jag tills nu bara har använt för att sy gardiner och sy upp byxor med.
Det var under en utomlands semester som jag av en händelse råkade så syn på en bok som jag blev förälskad i. Den hade beskrivningar och mönster på så fina kjolar, klänningar och tunikor och det var så mitt intresse för sömnad vaknade.

Nu har jag sytt min första klänning och har fått blodad tand. Jag använde mig av en gammal gardin ifall jag skulle göra fel. Jag är riktigt nöjd med resultatet med. Jag lyckades sy en klänning som min man förvånat uttryckte nästan såg ut att vara köpt.
Trots att jag aldrig tidigare har sytt ett plagg, och med en bok på engelska, och med rynkat liv och ärmar så lyckades jag knåpa i hop något som gick att ha på sig. . Det som jag hade problem var blixtlåset. Jag sydde fast blixtlåset i fram och bakstycket utan problem, men när jag skulle sy ihop fram och bakstycket med varandra så lyckades jag även sy fast ändarna på blixtlåset. Så längst upp och längst ner på det annars fina osynliga blixtlåset ser man lite av blixtlåsets vita tyg.

Det var därför jag började fundera på hur jag ska gå vidare. Ska jag gå en kurs så att jag lär mig sy alla svåra detaljer och annat som är svårt att lära sig själv?
Jag tittade lite på klädskolan, men jag vet inte om det är någon bra utbildning. Samtidigt så ska jag ju bara hobby-sy kläder till mig själv och inte bli någon mode designer. Då kanske det räcker med att köpa klädbeskrivningar, kolla på tutorials på nätet och fråga här på forumet när jag får problem.
Wes är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons