Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-05, 16:21   #1
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Ska till medeltidsveckan

och har surfat runt lite och även lånat Hurusom man sig klädde. Pga tidsbrist nöjer jag mig nog med en under och mellanklänning.
Eftersom temat i år är 1288 tänkte jag + - 50 år. Behöver dock lite hjälp med klädseln då jag inte har någon kunskap om historiska kläder överhuvudtaget.

Fråga 1: Har hittat bilder med klänningar utsvängda både från midjan och ända uppifrån bysten. Var båda varianterna i bruk under tiden?

Fråga 2: Vilken typ av halsringningar var vanliga under perioden?

Fråga 3: Har hittat bilder på väskor fästade i bältet med två hällor. ex. Hurusom man sig klädde s.12. Är denna typ enbart en mansväska eller hade även kvinnor dessa?

Fråga 4:I Hurusom man sig klädde s.16 finns en bild på ett förkläde från 1300-talet. Förklädet är fäst med en brosch på bröstet istället för ett band runt nacken. Under vilken del av 1300-talet användes dessa. Bör man ha en överklänning om man ska ha ett sådant förkläde. Vilket material är lämpligt i ett sådant? Ylle eller linne? Linnekläder ska ju användas som underkläder men ett förkläde i ylle verkar ju inte så lätttvättat. Bör förkläde bäras över eller under bältet eller inte alls i kombination?
Finns det bilder på denna typ av brosch någonstans?

Fråga 5: Hurusom man sig klädde s.82 Är en bild på dok och haklin fästa med en knutpå sidan av huvudet. Detta är daterat till slutet av 1300-talet förekom denna variant även tidigare? Hur är dok och haklin konstruerade och hur fäster man dem?
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 18:19   #2
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
1. För perioden ca 1250-1330 är kjotlarna lösa och utifrån källmaterialet är min bedömning att de var lätt åtsittande kring bröstet för kvinnor och sedan gick ut. Tänk ett A. Ärmarna var rundkulliga, troligen blev s-ärmen vanligare under den senare perioden. Figursydda kläder kommer åter i modet efter 1330.

2. Beror på var man tittar någonstans. Min favoritkälla är Codex Manesse och där ringningen rund för kvinnorna och går ganska högt upp.

3. Det enda jag har sett avbildat för perioden är en påse som fästes i bältet.

4. Förkläden bärs endast vid arbete. Vill man ha ett sådant så är linne troligast. Mönster och bilder på en återskapning finns på Historiska Världar.

5. Dok och haklin finns i många varianter, men generellt sett var detta den äldre gifta kvinnans huvudbonad. För den aktuella perioden finns tygkronan (eller coronet som den populärt kallas) som sys i vitt linne. Enklaste konstruktionen är att ta Sophias Ateljes mönster och göra en fuskvariant. Till detta har man en hakband och ev. ett hårnät. I Codex Manesse finns det även en variant med slöja över.


Överkläder är ett förstäkrningsplagg som går att plocka av sig om det blir för varmt. Tumregeln för alla lagren av kläder är att särken i linne är underst, sedan kommer kjorteln. Särken ska inte synas för perioden. Över kjorteln kan man sedan ha en överkjortel, för kvinnornas del oftast samma längd och skärning som kjorteln. Ärmarna kan vara 3/4, hellånga eller så är kjorteln utan ärmar.
Ett tips är att du tittar runt bland en massa bilder och sedan utgår från bilden när du gör en dräkt.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 12:36   #3
LinneaD LinneaD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 2
Hej!
Kan tyvärr inte svara på dina frågor då jag inte är så bra på att skilja på olika perioder under medeltiden. Men jag vill tipsa om två andra saker.
Förra året var jag på medeltidsveckan för första gången. Jag sydde 1300-tal, eftersom det skulle vara sådant tema. Men när jag kom dit var det inte många som brytt sig om det. En del bar t o m vikinga- och renässansdräkter. Så känn dig fri. Gör det du tycker blir finast.
Sedan skulle jag rekommendera att satsa på de översta lagren i dräkten istället för på under- och mellanklänning (antar att du menar särk och underklänning, eller missförstår jag dig?). Den understa klänningen syns ju ändå inte.
Lycka till!
Linnea
LinneaD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 11:15   #4
Bonde Bonde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Medeltidsveckan är inte längre bara medeltid. Det har blivit mera en historievecka om man tittar på folks kläder. JAg har haft på mig kläder från 900-talet till 1700-talet på medeltidsveckan under åren.
Att gå omkring i justaucorp är ingen som kommer att höja ögonbrynen för. Gör det du tycker är snyggast. Känner du att spansk renässans är det vackraste, kör på det :-)
Bonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 11:58   #5
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag måste nog säga att medeltidsveckan mer är lajv-veckan än nåt historiskt. Man kan se allt möjligt där, från "riktiga" vikingar via tyska landsknektar till fantasifulla 1700-tals pirater i stil med "Pirates of the Caribbean"
Jag tycker det är tråkigt och roligt på samma gång. Visst vore det häftigt med en vecka där alla är enhetligt klädda i den tid det ska föreställa. Men det är ju så otroligt kul att se alla fantasifulla dräkter som folk har på sig. Det är så himla inspirerade!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 17:14   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tidrperiodsspridningen breror nog mycket på SCA'arna som är där också. Folk tar ofta deras grejer "på allvar" och härmar efter och deras period är som bekant 600-1600. Med andra ord är det ganska fritt...

För att svara på din fråga så läs lite gamla trådar på HV's forum för mer exakta svar. Du har bra frågor och har i alla fall någorlunda tidsperiod klar för dig, så använd sökfunktionen.
http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 17:29   #7
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Som det nämns tidigare så är det många som inte har medeltidskläder över huvudtaget under medeltidsveckan. Personligen tycker jag det är fel. Det är helt ok att man kombinerar olika perioder innon medeltiden trotts att det inte är korrekt. Men, står valen mellan att komma i renessanskläder eller inte vara utkläd tycker jag man ska skippa att klä ut sig. Renessanskläder och pirater och liknande förstör. det är min åsikt. Vanliga kläder är ju tråkigt men det förstör ju inte
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons