Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-22, 22:42   #1
Anneanne Anneanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 83
50-60 tal

Någon som vet vart jag får köpt mönster-ark till 50-60 tals kläder? Typ som på bilden.... klänningar också intressant. KRAM till er alla
Bifogade bilder
 
Anneanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 23:32   #2
Afturelding Afturelding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 23
Tja, det är väll helcirkelkjolar som gäller då kan jag tro. Dem gör du enkelt själv Ta ditt midjemått, dela med 6 och ta bort 3 cm, ex;
70-3=67, 67/6= 11.7.

För att se till att du har ordentligt med papper så kan du mäta kjollängden från kanten, och använda sidan av pappret som linje att utgå ifrån.

När det gäller 40 och 50-tal så brukar det vara knälånga kjolar, vilket generellt sätt är 65 cm. Så markera 65 cm från kanten (a).

Ta 11.7 från markeringen A och gör en ny markering (b), och mät ytterligare 11.7 cm och gör en ny markering (c), mät nästa kjollängd (d).

Mät 11.7 cm från B (alltså mitten) vinkelrätt utåt (e).

Mät kjollängden från E. bind ihop A,E, och C med en halvcirkel.

Nu är det bara att mäta 11.7+65= 76.7 från cirkeln och utåt tills du fått en större halvcirkel, och sen är du klar

Genom att göra ett eget mönster på ditt exakta midjemått så är det lättare att få den där timglasformen som 40 och 50-tals klänningar har. Komplettera med valfritt liv, och du är färdig!
Afturelding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 23:40   #3
Anneanne Anneanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 83
Måste sova först.....

Jag skall prova räkna och rita i morgon.... måste sova lite först. Det är säkert änkelt, men just nu fattar jag inget
Tack så länge, du skall få veta hur det går. Natta
Anneanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 11:32   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Rebecca har rätt om att det är enkelt men jag förstår att de verkar komplicerat (fick själv läsa flera gånger för att fatta och då vet jag hur man gör).

Ritade en snabb bildbeskrivning för att förenkla lite.

När kjolen är klar ska den se ut som en stor cirkel med en liten cirkel för midjan i mitten.Men för att spara papper och för att det (oftast)inte finns så brett tyg så delar man cirkeln på mitten och har sömmar i sidorna. Man kan även dela den en gång till i 4 tårtbitar oc får då sömmar även Mf och Mb.

Tänk dej att du är i mitten av cirkeln och ditt midjemått ska få plats i den lilla cirkeln.

Beroende på tyg så är det även viktigt att komma ihåg att lägga till för blixtlås i ena sidan. Det går även att använda osynligt blixtlås och då behöver du inget tillägg.Även trikåkjolar är utan knäppning.
Sedan bör du skapa en linning - man kan använda snedslåremsa, bred linning eller om det är en trikåkjol en mudd.
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 12:13   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Enligt Öhman så är det som svaret ovan med modifiering. Man tar bort 3 cm från midjemåttet innan man delar med 6. Räkneexemplet ovan följer den mallen dock. Sedan är det bara att klippa. Är du smal om midjan så skulle du kunna vika 150 på mitten men det är väl inte så ofta det går. Sedan måste du ändå sy in en dragkedja . Vanligen klipper man två halvcirklar och sy ihop sidsömmarna med blixtlås i sidan. Linning i midjan är vanligen rak så det är bara att göra en rektangulär remsa, pressa på ett mellanlägg och sy fast kjoldelen. Den brukar rynkas mot linningen så du får nog rynka med rynktråd först. Beroende på vilket tyg det är, om det töjer sig, så brukar man få rådet att hänga den några dagar på galge och låta tyget hänga ut innan man fållar den. En stadig bomull hänger väl knappast ut sig men annat gör det ofta. Jag har sett några sådana modeller i Burda de senaste åren. Så behöver du mera detaljerade anvisningar kan jag kanske leta upp det åt dig.
Hoppas den här bilden är enkel att förstå.
(LOL - medan jag fixade till mitt svar hann någon före :-D )
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-01-23 klockan 12:17. Anledning: oj -sent ute
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 18:50   #6
Anneanne Anneanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 83
Vad duktiga ni är :)

Nu ska jag beställa lite prickigt tyg...........Tack för hjälpen

Så får vi se vad det blir (har aldrig varit duktig på att sy kläder)

Men jag skriker om jag behöver hjälp. Tack för att ni finns <3
Anneanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 21:51   #7
Mrembo Mrembo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 12
www.fagert.se kan man köpa olika mönster, nutida och retro. Har sett retro 50-60tals klänningsmönster där nyligen.

Lycka till!!
Mrembo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 23:19   #8
Anneanne Anneanne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 83
Tack

Ska kolla där i morgon.
Sova gott.
Anneanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 15:56   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
http://voguepatterns.mccall.com/vint...-pages-850.php

Här kan du hitta mönster. Jag brukar hitta här och sedan be en butik som säljer Vouge att beställa hem om de inte redan har just det mönster jag vill ha.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons