Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-07, 15:13   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Nybörjare

Vilken bok skall man köpa/ha för att kunna göra fina necessärer och väskor på EGEN hand utan att behöva gå kurs?
Jag har köpt "Vesker och bager" och en japansk bok som kan heta vad som helst, men innehåller flera jättesöta väskor. Att ta fram rätt storlek på tyg mm,går att göra från den japanska, men trixen och knixen att få till det hela så att det ser proffsigt ut. HUR GÖR MAN DÅ????
Jag har Bernina 1120 och en Husqvarna Viking Rose, så jag hoppas att någon av dem går att quilta på. Vilken typ av vadd är lämpligast,göra alla moment i rätt följd osv. Man måste kunna göra saker utan att ta en fil.kand eller hur??
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 15:54   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Mycket av knepet för att få det att se proffsigt ut ligger väl i övning, övning, övning....
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 16:06   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Ja, jag antar att du har rätt, men hur gör jag så att jag har rätt ordningföljd på momenten? Ung. så här :
*Klipp ut tyg enligt modell
* Mät ut vadd som är lika stort
* Sy i blixtlås
* Gör xxx
* Sy xxx före du xxx
osv. Det är det jag skulle vilja ha enbok om och bra bilder!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 08:08   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det här undrar jag också för när jag syr tygkassar så blir dom inte hälften så fina som alla andras här på sysidan.... Och väskor har jag inte vågat mig på ännu.

Hoppas att det räcker med övning som du säger, Jennifer. Det är ju så himla kul!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 08:15   #5
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Citat:
Att ta fram rätt storlek på tyg mm,går att göra från den japanska, men trixen och knixen att få till det hela så att det ser proffsigt ut. HUR GÖR MAN DÅ????
Om du vill kan jag eventuellt kanske få texten översatt till engelska/svenska.
Kan dock ta en stund då min vän har fullt upp med sitt jobb i australien.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 15:29   #6
marikaelle marikaelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 6
När jag började sy väskor för ett år sedan hade jag aldrig gjort det förr, men eftersom jag inte hittade nån i nån affär jag ville ha så satte jag mig ner och ritade en jag ville ha, sen flöt det på och vips har jag på ett år sytt nästan 80 väskor.... Ibland är fantasin och skaparglädjen större än kunskapen. :-)
Så prova utan mönster.. rita, klipp, provsy och känn efter. Det blir att sprätta många gånger det lovar jag, men känslan av välbefinnande när man äntligen får ett bra resultat är så skön!
Lycka till!

www.marikaelle.quercus.nu
marikaelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 18:00   #7
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
I boken "Lapper stort og smått" av Lise Bergene finns en modell av necessär med tydliga bilder hur man syr.
Mycket annat fint i också, bl a väskor.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 18:15   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Tips och råd!!

Tack för alla tips! Marikas väskor är så fina och jag är full av beundran vad du åstakommit på så kort tid! Att använda fantasin ställer snarare till problem eftersom mina fantasier inte låter sig produceras utan att kunna hantera blixtlås t.ex. Fast jag skall försöka, och jag skall kolla in boken av Lisa Bergene! Tack Maggie för erbjudandet om att översätta den japanska boken,men jag tror att det skulle bli ett stort arbete. Hela boken är ju så inspirerande och är en god kvällslektyr! Jag skall prova på en necessär igen, den blir nog bättre. Bara jag löser detta med blixtlåset...
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 17:10   #9
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Om du inte tycker att det är svårt med engelska så finns det mängder av "tutorials", där nån beskriver hur man syr en viss väskmodell, här: http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=69911.0

Överhuvudtaget är craftster.org en väldigt kul och inspirerande sajt - rekommenderas!
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 18:16   #10
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Jag har också gjort som Marika!
Jag började väl sy i Fjortonårsåldern,och har sytt en massa både väskor och annat.
Har aldrig egentligen haft några färdiga mönster,speciellt inte till väskor.
Väskor är så roliga att sy,att där behöver man inte mycket annat än övning,och fri fantasi!
Från början hade jag visserligen ett stort hjälp av min moster.
Hon var modellsömmerska till ett modehus!
Hennes hjälp har varit ovärderlig för jag var säker att jag hade"tummen mitt i handen"!
Hon tyckte istället att jag kan lära mig att sy om jag bara vill,och det ville jag!
Jag är evigt tacksam att hon hjälpte mig så mycket i början.
Hon tog tid för sig att sy med mej en kväll varje vecka under ett halvårs tid.
Det gav mig mersmak och ett brinnande intresse
för sömnad.
Allt detta gjorde,att min syfröken som redan hade dömt ut mig för längesen som ett hopplöst fall,började undra vad som plötsligt hade hänt med mej?
Jag svarade bara att "Min moster gör det så mycket roligare än vad fröken någonsin kan"!
(Gissa om syfröken blev svart i synen)!
Så flickor ge aldrig upp!
Senare har jag också utbildat mig,inom vävning och sömnad,men det var ändå min moster som gjorde det nödvändiga.
Hon gav mig ett bra sjävförtroende,(som syfröken redan treårs tid hade plockat ner på marknivån och övertygat mig för att jag ingenting kan och kommer heller aldrig att kunna) för att jag KAN om jag VILL!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 21:26   #11
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
vilken härlig berättelse Tess. Alla borde ha en moster som din! För att inte tala om alla lärare som borde välja ett annat yrke.
Kram
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons