Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-01, 17:16   #1
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Question Köpa äldre begagnad maskin, vad tänka på?

Jag funderar på att köpa en äldre 90-talare overlock begagnat, vad ska jag tänka på när jag är och tittar på den?? Vad blir slitet och går sönder, alltså saker jag ska vara extra uppmärksam på?
Tänkte köpa och ha undertiden jag sparar ihop till en dyrare ny om något/några år.

Tacksam för tips och tankar!
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 17:30   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
En första fråga. Hur mycket har du tänkt att lägga på en begagnad maskin? Du vet väl att man kan få en overlock billigt från england.

När det gäller begagnad overlock så beror det lite på hur mycket den varit använd. Är den lite använd kan det vara en nackdel för att den kärvar ihop. Och är den väldigt mycket använd så slits den ju. Knivarna är det första som behöver bytas vilket inte är så kostsamt. Sy på maskinen och kolla att sömmen är väl avvägd. Prova också att trä den själv. Kolla inne i maskinen så ser du om den är välskött. En overlovk blir snabbt dammig och behöver göras rent ofta. Om dammet är ingrott så är det definitift en varningsklocka för att maskinen inte är bra skött
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 17:57   #3
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
En första fråga. Hur mycket har du tänkt att lägga på en begagnad maskin? Du vet väl att man kan få en overlock billigt från england.

När det gäller begagnad overlock så beror det lite på hur mycket den varit använd. Är den lite använd kan det vara en nackdel för att den kärvar ihop. Och är den väldigt mycket använd så slits den ju. Knivarna är det första som behöver bytas vilket inte är så kostsamt. Sy på maskinen och kolla att sömmen är väl avvägd. Prova också att trä den själv. Kolla inne i maskinen så ser du om den är välskött. En overlovk blir snabbt dammig och behöver göras rent ofta. Om dammet är ingrott så är det definitift en varningsklocka för att maskinen inte är bra skött
Tack för ditt svar. det med ingrott damm var smart, det ska jag minnas.
Jag är nybörjare på overlock, hur ser jag om sömmen är väl avvägd?
Byta knivar, gör man det själv och vart köper man det? Har ingen symaskinsaffär i min lilla stad.
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 18:04   #4
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Just det, hur och var köper man i england? För tillfället är budgeten liten, 1500. Men om jag väljer att spara dom några månader till och spara mer då, då kanske england blir aktuellt.
Vad ligger de på där ca?

Men jag vill sy nu, så svårt att bestämma sig
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 18:09   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Har faktiskt aldrig provat att byta själv, men det borde gå. Det kan gå att skicka efter knivar på nätet.
Trådarna ska liksom mötas precis där tyget skärs av. Om de möts mer på ena eller andra sidan så är det något fel på den. Sömmen ska ligga slätt mot tyget, inte bukta på något sätt. Titta inne i dina köpta kläder så förstår du.

När dammet blivit en gegga tillsammans med oljan ska du dra öronen åt dig.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 18:17   #6
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Från england köper du från denna (eller någon annan) butik
http://www.sewingmachines.co.uk/?kw=...FRCF3godS3b3-g

Det är otroligt smidigt att handla från dom och du får maskinen på en vecka. Jag köpte min första maskin därifrån och köpte en lite mer avancerad därifrån för en månad sen. De är otrligt serviceminded och hjälper till så gått det går. Dessutom får man en massa tilbehör gratis från dom(saxar , tråd, nåalr mm)

Tror att du kan få en bra maskin för 3000 därifrån.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 20:47   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Instämmer med tidigare inlägg. Lyssna även hur maskinen låter. Ju tystar desto bättre. Att ljudet låter jämnt. Inga skrapljud el metalliskt rassel.

Titta på hur trådspänningen är inställd för resp tråd. Är det mycket olika ställda så är det troligtvis dags för rengöring el rep av trådspänningen.
Går maskinen fort eller sakta? Känns det att det är lätt för maskinen att
sy eller upplever du att den får ta i?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 23:06   #8
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Går i samma funderingar - att skaffa begagnad overlock eller vänta lite och köpa en ny. Finns nya Singer inkl. frakt för strax under 3000 såg jag på blocket.

Skiljer sig märkena åt när det gäller funktion och användning? Det finns verkligen maskiner i alla prisklasser. Är van att sy men ej med overlock så bra tips i denna tråd, tack. Funderar lite kring varför de skiljer så hutlöst i pris... Om man ska skaffa en overlock för 3000:-, ska man då köpa en ny eller en begagnad för de pengarna?
/Marie
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons