Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-15, 09:46   #1
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Hjälp mig välja bland dessa!

Hejsan!

Jag letar efter min första overlockmaskin efter att ha blivit helt frälst i syende och nu till och med syr barnklänningar för en butik här i Grekland.

Min budget är tight och de jag tittar på är antingen en ny Brother 1034d eller 3034d, en ny toyota sl3334 (billigast!) eller en 8 år gammal men knappt använd Huskvarna Huskylock 910.

Känner mig villrådig. Huskvarnan är ju ett säkert kort, men hur stor roll spelar det att den är så pass gammal? Den är tydligen nyservad och "i toppskick".

Vore mycket tacksam för snabba svar!
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 09:47   #2
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Glömde tillägga att min vanliga symaskin är en Brother Innov-Is 10A och den är jag mycket nöjd med. Är Brother-overlocken av samma kvalitet som den vanliga maskinen?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 10:00   #3
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Janome 9102D läggs till på listan. Är det nån som har den?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 14:33   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har en brother 3034D overlock, är precis lika nöjd med den som med min innov-is 30.

Hade aldrig sytt med overlock när jag köpte min i våras men den här är jättelätt både med att byta sömmar och att trä.
Symässigt har jag inget att klaga på heller.
Jag är nöjd med mina brother maskiner så kan inte säga nåt annat än att kvaliten är bra och både 1034 och 3034 har fått bra omdömmen på olika sysidor och testsidor.

Personligen vill jag helst köpa nytt och iaf brother har lång garantitid om nåt nu skulle fela.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 20:49   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag har en Brother 1034d sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka. När jag köpte den hade jag aldrig sytt på en overlock tidigare, men den var hur enkel som helst att lära sig. Den är lätt att trä och lätt att justera trådspänning och differtialmatning på. Styngdbredden kan justeras något och den har friärm, något som jag vet att vissa ser som onödigt, men jag tycker det är jättebra när jag syr fast t.ex. halsmuddar, till benmuddar och ärmmuddar i barnkläder är den dock för grov. När jag jämförde såg jag inte någon direkt skillnad mellan 1034 och 3034, mer än att skräpkorg ingår i den senare samt att reglagen sitter lite annorlunda, men jag har ju inte provat den andra så det är möjligt att den har något extra,är prisskillnaden stor klarar du dig bra med 1034. Jag har sytt på min varje dag nästan och den fungerar fortfarande lika bra.

Lycka till med köpet, oavsett vad du väljer tror jag inte du kommer att ångra dig!
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 22:10   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag har en Husqvarna Huskylock 910 som jag är jättenöjd med.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 10:15   #7
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!
Det du ska tänka på är att maskinerna mår bäst när de används, en maskin som bara står, kan börja krångla när den börjar användas.

tittade själv på en äldre overlock men valde att köpa en ny. Alla garantier är ju förbrukade utan att veta om den är ok.... Min har varit inne på lagning redan, det var en moror som gick sönder.

Lycka till med köpet!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 12:31   #8
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Tack för era svar! Jag ska satsa på en ny maskin, och nu står det mellan

Brother 1034d med en massa extrafötter som kommer att bli användbara

och

Janome 8002d som verkar väldigt lik men lite billigare. På The Sewing Foum rekommenderar de mig Janomen, och här verkar folk luta åt Brothern.

Jättesvårt, men det kanske då egentligen spelar mindre roll vilken det blir? De är kanske jämbördiga? Har någon här dåliga erfarenheter av Janome Overlockmaskiner?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 14:09   #9
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag har aldrig hört om någon som har använt just den maskinen som du nämner, i Sverige tror jag man brukar prata om 644d och 744d som de som mest används, men beteckningarna är kanske annorlunda i andra länder. Min vanliga maskin är en janome, och jag är lika nöjd med den som med min brotheroverlock. Om du tittar in på Sew, mama sew! (http://www.sewmamasew.com/blog2/) så hade hon på den sidan för ett tag sedan en symaskinsvecka (du får gå bakåt bland inläggen)och massor med sömmerskor presenterade och berättade om sina symaskiner, deras fördelar och nackdelar, kanske kan det också hjälpa!

Du får komma med ett utlåtande när du har provat.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 20:06   #10
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Brothern är nu beställd, tack för all er input, jag känner mig mycket trygg i mitt val. Nu ser jag fram emot att få hem min nya leksak.
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons