Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-12, 14:45   #1
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Önskan..

Jag har gjort en del korssyngsbroderi men jag får alltid ett "ormbo"på baksidan så jag undrar om någon vill lägga upp en bild på baksidan så kan jag se hur man fäster trådarna

MVH Anna-karn
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 14:57   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Oj! Jag har nog ingen bild men när jag broderar för hand brukar jag se till att alla stygnen ligger åt samma håll och på baksidan bir det då bara raka linjer. (I stort sett)

Fäster gör jag då i dessa raka linjer genom att köra lite slalom i dem.

Har jag ännu inte fått ihop tillräckligt med linjer väntar jag med att fästa tills mer av arbetet är klart!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 08:24   #3
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Det skulle vara intressat att se hur en baksida "ska" se ut.

Om jag har lösa trådar när jag arbetar så trasslar jag in mig i dom.. Jag får också ofta en knut på tråden som kan vara svår att få upp.

Jag vill mest se hur andra gör.

Anna-karin
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 12:03   #4
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Jag vet inte om det är hur man "ska" göra, men så här brukar jag göra: när jag broderar drar jag i möjligaste mån tråden lodrätt på baksidan och fäster genom att sy på tvären genom de gamla stygnen, fram och tillbaka i nån centimeter. Lösa trådar brukar jag dra genom väven i riktning bort från området jag broderar i just då, så jag inte råkar sy i dem av misstag. Sen när jag har ett gäng fäster jag alla på en gång. Men det bästa är såklart att fästa dem vartefter.

Ang trassel: Hur lång tråd har du? Risken för trassel blir större om du har lång tråd, en armslängd brukar vara lagom för mig.
Bifogade bilder
 
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 09:21   #5
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Tack för bilden !
Det såg väldigt snyggt ut jämfört med minan baksidor. Jag får nog vara mer noggrann så att jag får alla stygn åt samma håll. Jag håller på med ett väldigt enkelt litet broderi nu och jag tror att jag kommer kunna göra det färdigt. jag har väldigt många halvgjorda broderier i en låda som jag gett upp eftersom det är tjockt med ihop tjorvade trådar på baksidan att det syns från fram sidan.

Det är som dom säger övning ger färdighet. Jag ska testa att sy med kortare trådar och vara mer noggrann. Din bild ska jag försöka att efterlikna så att jag kan göra lite större tavlor framöver.

Anna-Karin
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 10:35   #6
Maisan Maisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Baksidan

Hejsan Ann, jag vill visa dig mina baksidor på hur jag gör och jag liksom sicksackar när jag fäster mina trådar. Du kan ju kika in på min blogg och scrolla ner så ser du en bild på ett bokmärke med en drake som jag broderat till min sambo. http://www.metrobloggen.se/Maisansvardag
Maisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons