Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-20, 15:26   #1
wowsan wowsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Huskystar modell 55

Hej!

Jag fick en gammal symaskin av en vän som inte kom överens med den.
Nu när jag tänkte prova om den fungerar lyckas jag inte få undertråden att fungera..

Har en bild på delarna så man lättare kan förstå.
Jag får dit alla bitarna som de ska (tror jag) men den snurrar bara drygt ett halvt varv sen tar det stopp vilket innebär att undertråden inte kan matas upp...
Jag är lite uppgiven för jag vill verkligen att det ska fungera men har aldrig stött på en sån här gammal symaskin och utan manual verkar det hopplöst..

VÄLDIGT tacksam för hjälp!!

Mvh/Sara
Bifogade bilder
 
wowsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 16:16   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
På bilden är det en oscillerande gripare, vilket innebär att den byter riktning efter ca ett halvt varv, till skillnad från en roterande gripare som hela tiden roterar i samma riktning.

Konstruktionen är gammal men används även i moderna symaskiner.

Griparen dvs. den del som har en pinne som du sätter fast spolkapseln på har en spets som ska fånga upp öglan som skapas av övertråden när nålen är påväg uppåt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 17:52   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Du vet väl att man drar upp/ut tråden under det lilla clip-et som sköter trådspänningen som sitter på spolhållaren och sedan måste du hämta upp tråden manuellt genom att dra runt handhjulet ett varv och hålla fast övertråden och då ska undertråden följa med upp ? Konstruktionen finns på t.ex. Husqvarna Electronic som du kanske kan hitta handbok till.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:21   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vet du om maskinen ska fungera bra, dvs att just den maskin du har, ska ha fungerat bra tidigare?

Ibland kan det ju vara så att symaskiner är trasiga helt enkelt.

Men förhoppningsvis är det bara användningsfel i ditt fall och att du kan lösa problemet. Har den gått på service? Ibland behövs det på gamla symaskiner som krånglar (om man tror att man gör allt på rätt sätt alltså), det är deras sätt att säga att de vill gå till sydoktorn.

Ibland kan man få upp bra videoklipp på youtube. gör en sökning du!

Här är hur man gör med spole på en annan symaskin som ser lite likadan ut som på din bild. Jag vet inte hur Huskystar 55 ser ut så jag tar mig friheten att länka här:
http://www.youtube.com/watch?v=JbxAmvyAKuE

Om du inte har plockat ut alla delar för mycket så kan du hoppa till ca 1:10-1:20 in på klippet. Annars kan du se från början så att du vet att delarna är rätt. Men så ser det inte ut på alla symaskiner dock, du får bedöma själv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 08:00   #5
wowsan wowsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Tack så mycket för all hjälp.
Tillslut lyckades jag få igång allt så den gick som den ska, men så fort jag testade att sy på en tygbit så går tråden sönder. Hela tiden.
Fattar inte.

Jag fick symaskinen för den förra ägaren inte kom överens med den.. Vet inte. Tror jag ger upp. Spar lite pengar och köper en ny istället.

Sålänge har jag fått låna min mors..

Tack igen!
wowsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 10:36   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Kan det vara fel på tråden som du använder? Kan nålen vara skadad och det är den som sliter av tråden?
Är det över- eller undertråden som går av?
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 12:58   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Är det över eller under-tråden som brister?

En sak som förmodligen inte hör hemma här men jag tycker inte riktigt framgår ordentligt någonstans:
Veva aldrig på hjulet till motsatt håll. Då brister tråden. Vill man sy bak så ska man trycka på backknapp eller flytta tyget. Aldrig veva bakåt.

Men det är förmodligen inte problemet här då du inte ens hunnit sy.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 08:23   #8
krezon krezon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 6
Jag gissar att någon har sytt av en nål så att det blivit ett jack i griparen (eller vad den heter) och då skär det av tråden. Lämna in den hos en husqvarnareparatör eller köp en ny. Jag skulle göra det senare för det där är ingen bra maskin om man tänker sig att sy en del...
krezon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons