Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-10, 19:42   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Question vad är luftmaskbåge?

Ska virka en nätkasse ur boken "enkel virkning", men jag fastnade. Har provat 4 ggr nu så jag måste nog inse att jag behöver hjälp.

Man virkar liksom runt, och på 3:e varvet stickar man "2 lm, 2 fm i nästa lmb" (och upprepar hela varvet ut). Alltså en luftmaska och sedan en fastmaska ner i själva kreationen. Stämmer det?

4:e varvet är det riktiga problemet; "3 lm, 2 fm i nästa 2-lmb (och så varvet ut).
Hur gör man där?

Vore evigt tacksam om någon kan förklara för mig vad som menas... jag vill inte ge upp ännu.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 20:05   #2
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Hej!

Nu ska vi se så jag inte förvirrar dig ännu mer, jag är urusel på förklaringar.

På varv 3 såsom du skrivit att beskrivningen säger och hur du gjort skiljer sig. Du ska göra 2 lm och sedan 2 fm i de två maskorna i arbetet utan att göra ett hopp. Det är dom 2 lm som skapar en lmb (luftmaskbåge) till nästa varv. Så i varv 4 gör du 3 lm och sätter runt 2 fm i 2-lmb:n (luftmaskbåge skapad av 2 luftmaskor från varv 3) .

Lycka till!
(Hoppas bara jag sa rätt nu)

MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 21:14   #3
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tack för att du tog dig tid att svara mig Mia! Jag tror att jag förstår på ett ungefär nu, ska prova och se om det går bättre. (Bågarna gör att det ser ut som en blomma som bara växer och växer för varje varv..?)

En sak till jag funderade på är när man gör en fastmaska, ska man sticka virknålen genom båda öglorna eller bara en av dom?
(När man börjar med arbetet så är det ju bara som öglor första varvet, men därefter kan man ju välja att sticka virknålen genom en eller båda - hoppas att jag förklarar på ett inte alltför obegripligt sätt).
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 21:19   #4
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag förstår precis vad du frågar om. När jag lärde mig virka av min mamma och min farmor så blev do lite osams om just det. Min mamma tog alltid båda medans farmor alltid körde igenom den ena. Jag gör så mamma lärde mig, genom båda. Jag tyckte mammas gejer var snyggare än farmors som bara gjorde runda dukar hela tiden.

Jag vill nog revidera mitt svar om varv 4...undrar om inte "2 fm i nästa 2-lmb " även kan betyda 2fm i 1:a lmb och 2fm i 2:a lmb...jag har nämligen inte sett uttrycket 2-lmb förut. Känn efter när du kommer dit.

MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 07:47   #5
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Ursäkta att jag lägger mig i.
Jag tycker att man brukar ha stor hjälp av bilden på duken (om det finns någon), det brukar kunna lösa det tekniska promblemen. Jag tror mer på det sista förslaget, att det skall vara 2fm om de 2lm på föregående varv med 3lm imellan.

Hoppas inte Du blev mer förvirrad än Du var.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons