Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-28, 13:23   #1
Lottis82 Lottis82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 2
Symaskin som klarar jeans, trikå mm

Hej!
Är på jakt efter en maskin som ska klara av att sy både jeans o stretchmaterial. Har som plan att sy barnkläder, laga kläder o Sy hemtextilier. Jag tycker det är så svårt att välja bland alla maskiner o velar hit o dit...Vad är bra att ha för finesser på en maskin då jag ska sy barnkläder i bl.a. Trikå o velour? Har tänkt lägga mellan 3000-5000 på en ny symaskin. En overlock tänkte jag även investera i om ett tag men vill börja med en bra vanlig symaskin först.
Tacksam för tips o idéer
Lottis82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 07:25   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Janomes Easy Jeans är en stark maskin. Brothers innov-is 10 och uppåt.
Det finns många bra maskiner. Det bästa är att uppsöka en butik och kolla och provsy. Ta med dig egna tyger sånt du tänker sy.
Ingen vanlig symaskin är riktigt bra på stretchtyger, för det krävs en overlock.
Men det är bra att du börjar med en vanlig symaskin.
Finesser som jag gillar är enstegsknapphål (du sätter knappen i foten, väljer typ, gasar och rullar tummarna under tiden, maskinen stannar når knapphålet år klart). Nålträdare är inte dumt heller. Att hålet mellan nålen och motorn är så stort som möjligt. Detta går att det lättare att sy stora saker.

Det du behöver är dom vanliga nyttosömmarna och det har i stort sett alla maskiner idag. Och det är det man använder mest.

Håll dig till kända märken och undvik dom billigaste modellerna. När maskinerna kommer upp i 2500 klassen börja dom bli bra.


Köp en maskin som det finns gott om pressarfötter till bra pris att köpa till. Detta gör att du kan utvecklas och göra fler saker. Rätt pressarfot till rätt jobb underlättar jättemycket och gör att du får ett fin resultat, utan att behövs anstränga sig särskilt mycket.

Det viktigaste är att du hittar en maskin du trivs ihop med och kan växa i. Det är personkemin mellan dig och maskinen så ska stämma.
Ta god tid på dig, sov minst en natt innan du bestämmer dig. Är det lika kär dagen efter och har drömt om maskinen på natten så har du troligtvis hittat den rätte. Det är din allra bästa vän som du ska skaffa. Ni ska ha nycket kul ihop och trivs. Låt det svida i plånboken om det behövs och vänta hellre och spara (alt. avbetlaning) så att du får den rätta.


Singer och husqvarna är inte vad dom var förr. Nu är Janome, Brother och Bernina (ej Bernette som är en lågprismaskin) är bra märken idag.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 16:23   #3
Bittan.C Bittan.C är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 31
qvarna symaskinersymaskin

Citat:
Lottis82 skrev: Visa inlägg
Hej!
Är på jakt efter en maskin som ska klara av att sy både jeans o stretchmaterial. Har som plan att sy barnkläder, laga kläder o Sy hemtextilier. Jag tycker det är så svårt att välja bland alla maskiner o velar hit o dit...Vad är bra att ha för finesser på en maskin då jag ska sy barnkläder i bl.a. Trikå o velour? Har tänkt lägga mellan 3000-5000 på en ny symaskin. En overlock tänkte jag även investera i om ett tag men vill börja med en bra vanlig symaskin först.
Tacksam för tips o idéer
Jag har Husqvarna symaskiner både nya och gamla och jag har inget att klaga över det är ju upp till var och en vad man tycker,så prova du dig fram.
Bittan.C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 19:25   #4
Lottis82 Lottis82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 2
Tack för era svar! En annan fråga som jag även tänkt på: mekanisk eller datoriserad? Jag vet att jag inte kommer att behöva 150 olika sömmar men bortse från de, vad är bäst?
Lottis82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 22:12   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Singer och husqvarna är inte vad dom var förr. Nu är Janome, Brother och Bernina (ej Bernette som är en lågprismaskin) är bra märken idag. skrev Birgit.

Det här instämmer jag till fullo i .

En datoriserad maskin är "roligare" att jobba med.
Bara att trycka. En mekaniskt får du vrida rattar.
Men symässigt ingen skillnad.

Går den sönder är den mekaniska lättare att laga.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 11:39   #6
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Jag måste nog hålla med, Bernina vet jag inte så mycket om men att det är en kvalitetsmaskin har jag förstått.
Har sett många youtube-klipp där de har sytt med Janome och det verkar vara en väldigt trevlig maskin med bra pressarfötter såg bla annat en väska där de använde dragkedje- foten på flera olika sätt. Såg så användarvänlig ut och var ganska tystgående.
Skulle gärna titta närmare på Janome om jag skulle köpa ny symaskin.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 12:12   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
En ny Bernina kostar nog mer än budgeten i första inlägget tillåter (5000 kr). Men man kan få en begagnad mekanisk eller datorstyrd i 1000-serien.

Janome 423S ser också intressant ut, men den kanske inte säljs i Sverige?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 21:42   #8
anetteibugared anetteibugared är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 7
Jag har haft en Janome Easy jeans i flera år och kan bara rekommendera den, jag har varit jättenöjd. Nu har min dotter tagit över maskinen och jag har "bytt upp" mig till en annan Janome-modell, jag har helt klart fastnat för det märket.
anetteibugared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 00:44   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Har provat Janome i 2 500-5 000 kr klassen. De fixade inte att
fålla jeans och då hade jag inte vikt dbfåll som ska göras.
Raksömmen blev inte bra.

De är inte heller lika tåliga om maskinen slår för de innehåller
mera plastdetaljer. Nålstången hamnar oftare ur läge.

En mekanisk maskin är tåligare och starkare. Att satsa på en begagnad
Bernina från 930 modellen och uppåt är en god idé. Du får mycket
maskin för pengarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 14:15   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eller ta en beg från 50-talet. Sydde en korsett och på någon ställe blev det hela 12 lager coutil, coutil är mycket mer tätvävt än jeans och det gick utan problem även i långsam fart. (det ni, elektronikälskare hehe, som hävdar att man måste ha elektroniskt för att kunna sy långsamt i tjockt+flera lager )

(maskinen ifråga är en pfaff 332)

Så mitt bästa tips är en metall arbetshäst beg för någon tusing och lägg resten på en overlock och så har du bra team.

(MEN KÖP INTE FRÅN PRIVATPERSON! GARANTI ÄR VIKTIGT!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 15:47   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Hur många stygn per minut syr Pfaff 332? Utväxlingen har stor betydelse för hur stark maskinen är vid en viss hastighet. Husqvarnas äldre maskiner har ju t.ex. två utväxlingar av den anledningen. Jag har också läst om någon maskin med variabel utväxling, med hjälp av ett koniskt hjul.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 17:31   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
eller ta en beg från 50-talet. sydde en korsett och på någon ställe blev det hela 12 lager coutil, coutil är mycket mer tätvävt än jeans och det gick utan problem även i långsam fart. (det ni, elektronikälskare hehe, som hävdar att man måste ha elektroniskt för att kunna sy långsamt i tjockt+flera lager )

(maskinen ifråga är en pfaff 332)

så mitt bästa tips är en metall arbetshäst beg för någon tusing och lägg resten på en overlock och så har du bra team.

(men köp inte från privatperson! Garanti är viktigt!)
åsså bernina! Både gamla och nya
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 20:33   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag begränsade mig inte till pfaff, men bernina är bra maskiner. Generellt är maskiner från 50-talet av högre kvalité än maskiner av dagen även om det självklart finns sämre varianter. Grejer byggdes för att hålla, nu vill de pumpa ut med nya saker hela tiden och man ska byta ofta.

Husqvarna, Pfaff, Singer, Bernina, Elna, mfl från 50-talet = bra bra. Sedan börjar det gå utför, frågan om när det gå utför är olika för olika märken men generellt är Bernina den som håller/hållt längst ut med jämn kvalité. Vad jag förstått. Har inte riktigt fått chansen att sy på berninor. Bara på en Bernette men den var verkligen dålig den. Men det är ju givet att budgetlinjen är sämre, i synnerhet nu för tiden. (att jämföra med min pfaff hobbymatic från 80-talet som är av samma kvalité och tillverkades i samma fabrik men med färre sömmar och utan övermatare)

Singer gick utför "först" sedan Husqvarna, sedan pfaff (tidig 90-tal) sedan Bernina. Har inte koll på Elna.

Många hävdar att Husqvarna 2000-maskiner från 60-70talet är jättebra. Det håller jag med om, men problemet är att de har plastdelar som går sönder. Jag hade sönder en när jag skulle provsy och jag har ändå syvana. Så ska det inte gå till. Men de har fördelen att ha två växlar....

Carl, jag har tyvärr ingen koll på motorn i min 332. Säkert en alldeles vanlig en... Men maskineriet går som smör så det är knappt någon friktion när man ska börja sy. (jag menar man kan putta på hjulet med lillfingret och kan sy på så sätt) I jämförelse är dagens plastmaskiner supertröga med jättehög friktion.

Som sagt jag vet att jag tjatar om gamla maskiner, men när som jag, har sytt och kan jämföra då är det verkligen milsvid skillnad. Och de säljs för billigt på begmarknaden om man tänker på hur välbyggda de är. De borde kosta minst 5 tusen och uppåt. Men det är till fördel för oss syglada med dålig ekonomi!

Det en del människor tycker är kasst med gamla maskiner är att kanske de har försökt sy på en maskin som inte fått service på 50 år och kanske inte ens fått städning det senaste 10 åren och inte heller bytts nål på.. Då är det inte konstigt de gnäller lite. Lägg till lite felträdning också samt handrullade spolar och då är du hemma med erfarenheten "gamla maskiner är dåliga".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 21:05   #14
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Easy Jeans från Janome är en mekanisk maskin och den klarar jeanstyg utan problem. Min dotter har en och hon har sytt både jeans, tjock markis och läder på sin maskin utan problem. Bernina är också ett mycket bra märke men då blir det dyrare. Också de dyrare Husqvarna syr tjockare tyger utan problem, fast de är nya. Men de billigare sorterna har problem. Tycker iallafall jag, även om jag vet att andra tycker anorlunda.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 23:03   #15
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja på Husqvarna 2000 är tydligen en plastdetalj ett vanligt problem. Men generellt behöver inte plast vara dåligt. Även gamla Berninasymaskiner har plast (nylon?) kugghjul. Ett par fördelar är att de inte behöver smörjas, och att de ger en tystare gång. (Som underhåll är det lämpligt att rengöra med t.ex. en gammal tandborste för att ta bort smuts.)
Och köper man en begagnad är det bra att kontrollera så att det inte finns sprickor i nylonkugghjulen.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons