Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 09:08   #1
Lillblomma Lillblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 4
Question Bruksanvisning till halvgammal Husqvarna?

Går det att få tag på tror ni?
Jag har en Husqvarna Classica 95 som är 20 år gammal och precis nyservad. Dessutom väntar jag (idag?) mitt första paket med lite trikåtyg att sy lite barnkläder av, nåt jag aldrig testat tidigare!
Det är alltså första gången jag tex ska sy med tvillingnål och då kom jag på att det kanske inte vore så dumt om jag hade bruksanvisningen till hands, men låt oss säga så här... Den är looong gone!
Har kollat in Husqvarnas hemsida, men inte hittat nåt man kan ladda ner och även mailat dom men inte fått nåt svar.
Ringde husqvarnas kundtjänst och frågade efter pdf, men det hade dom inte, hon hänvisade till närmaste återförsäljare... Men jag frågade ÅF när den var inne på service men hon kunde inte hjälpa mig heller...
Hur gör man då?
Jag får väl ringa runt några andra återförsäljade, men vad är det för sätt i teknikens värld, VARFÖR har som inte så man kan få bruksanvisningarna digitalt??!?!
För det råkar väl inte vara någon här inne som råkar sitta på en sån?
Digital eller nåt som går att kopiera eller scanna?
Eller nån som har nåt tips på vart jag ska vända mig, eller nån extra bra återförsäljare i Stockholm/Norrort?

//A
Lillblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 09:16   #2
Ust Ust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 19
Jag letar också efter en bruksanvisning, till Husqvarnas S215, och det verkar vara hur svårt som helst. Min återförsäljare kunde möjligen hjälpa mig med en bruksanvisning till en nyare maskin som "påminner" om min. Så jag kan väl också efterlysa här... jag har haft min maskin sedan 1992 och har nog inte sett bruksanvisningen sedan dess...
Ust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 09:16   #3
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Tillbehörskatalog

Här får du en länk där du kan se tillbehörskatalogen:

http://www.husqvarnaviking.com/se/me...ries_08_SE.pdf

Dock kan du inte se olika inställningar till din maskin men man kan se ganska bra hur man använder olika tillbehör, pressarfötter och nålar. Till lite hjälp kanske?
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 09:48   #4
Lillblomma Lillblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 4
Oj, hjälp!
Vad mycket roliga pressarfötter det finns!
De där för fållvikning och bandkantning verkar ju smidiga, fungerar de på mjuka trikåtyger?
Jag just pratat med en ÅF och mailat en annan så jag hoppas på napp.
Till dess kan jag kanske hitta nån info om just användning av tvillingnålar om jag googlar lite. Och så får jag väl prova mig fram...
Tusen tack Edvina!

//A
Lillblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 15:26   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sy med tvillingnål + hitta bruksanvisning

Du behöver en bruksanvisning. Går det bra med engelska, för då vet jag att det finns att köpa digitalt på nätet. Isåfall kan jag försöka hitta firman åt dig, för jag har inte länken kvar just nu. Det kostade ca 50-75 kr om jag minns rätt.
Var rädd om din gamla fina maskin!

När det gäller just tvillingnålsanvändning behöver du inte läsa någon bruksanvisning! Du kan sätta igång direkt!
Det enda du måste göra är att:
STÄLLA NÅLLÄGET I MITTEN (om det går att ändra på din maskin?).
Sedan sätter du i tvillingnålen, flyttar bort foten långt från pedalen, och så snurrar du försiktigt på handhjulet för att för säkerhets skull se att tvillingnålen kan röra sig fritt ner genom och upp igen.
RAKSÖM går alltid att sy, se till att du inte råkar ändra till sicksack, för då kan ju nålarna krascha om de rör sig bredare ut än stygnplåtens hål! och tvillingnålar är ju dyra...

Sätt två övertrådar på varsin trådrullehållare,pröva att trä dem på lite olika sätt, båda exakt samma väg eller lite olika(om det går, vet inte hur det är med din maskin?)Man märker när det funkar, då blir det snygga stygn,här måste man kanske testa sig fram lite, det beror på tråden och hur stora trådrullarna är. Du kan ju också testa att spola upp två lika stora undertrådsspolar och arrangera dem på något sätt.

Det är bara att vika kanten dubbel mot avigan, lägga in under pressarfoten och sy med en rak söm på lite avstånd från kanten!!!
Det blir så snyggt! Sedan kan du, om du vill klippa bort överflödigt tyg från baksidan.
Skulle det bli en hopdragen "ås", så får du släppa lite på övertrådsspänningen. Kan du justera pressarfotstrycket så det blir lite mindre, är det bra att göra det också om det är trikå eller plysch.
Använd gärna syntettråd om du ska sy i trikå eller baddräktstyg pga större elasticitet.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 15:55   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Hittat manualer!

Här kan man köpa manualer på engelska till jättemånga gamla, halvgamla och nästan nya maskiner!
De verkar kosta ung. 7.50-10 dollar per styck. Man får en länk för att ladda ner digitalt. Det finns på CD med snigelpost också.

Jag har inte köpt nåt där själv ännu, men jag har försökt kolla om det skulle vara något mysko med sajterna och hittar inte det. Det finns certifikat och kryptering, och jag har hittat dem från pålitliga länk-källor.

http://www.sewingmanuals.com/Sewing_...als/Viking.htm

http://www.sewconsult.com/husqvarna_...ion_manual.htm

Senast redigerad av Syofta den 2009-03-06 klockan 15:58. Anledning: glömde länkarna...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:00   #7
Lillblomma Lillblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 4
Tack Syofta!
Både för tvillingnålinstruktioner och tips om återförsäljare! Har lagt uppdraget på två lokala återförsäljare att försöka hitta en brux, lyckas inte de ska jag prova din kontakt inne i stan och i sista hand får jag väl ta en på engelska!

Tusen tack för ditt enormt engagerade svar och all tid du lagt på att hjälpa till!
//A
Lillblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:38   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Fler manualer

Här är till två modeller som heter 215:

http://www.sewusa.com/Sewing_Machine...ion_Manual.htm

http://www.sewusa.com/Sewing_Machine...ion_Manual.htm

och här är till Classica:
http://www.sewusa.com/Sewing_Machine...ion_Manual.htm

http://www.sewusa.com/Sewing_Machine...ion_Manual.htm

JAG GOOGLADE PÅ "SEWING MACHINE MANUALS".
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:41   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tack Lillblomma!
Kul att kunna hjälpa till, jag sitter med ett svullet knä och har datorn som underhållning idag! Kör tre öppna fönster samtidigt, det finns mycket kul på nätet...skönt att inte orka diska;-)))
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 18:56   #10
Lillblomma Lillblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 4
Jag har en Classica 95, men den är säkert rätt lik Classica 100. Testar det om inget annat funkar!
Tack igen!

(Och jaaa! Vad GJORDE man innan internet??!?!!)

//A
Lillblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 07:36   #11
Ust Ust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 19
Jag har googlat massor av gånger efter manual till min maskin... stort tack!
Ust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 08:04   #12
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Instruktionsböcker till symaskiner

hejsan
Jag sökte själv efter böcker o fick då denna länk som tydligen har lite av varje i den vägen
http://www.fqdn.se/shop/ värt att gå in kolla i alal fall
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons