Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-24, 19:26   #1
jenek jenek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 3
Hjälp mig att välja en symaskin! Tacksam för snabb hjälp. :-)

Hej! Jag har aldrig haft nån egen symaskin, men nu är det dags. Vill kunna sy lite av varje, men det blir väl inga jätteavancerade saker i början. Först tänkte jag enklast möjliga, men ju mer man tittar desto mer sugen blir man på de med fler sömmar.

Skulle jättegärna vilja ha hjälp av er som är lite mer erfarna inom detta. Vilken skulle ni ha valt och varför? Funderar mellan dessa.

Mekaniska

Husqvarna viking e10 1780:-
Husqvarna viking e20 1950:-
Husqvarna Viking Emerald 116. 2970:-

Datoriserade
Janome memory craft 3500 BEGAGNAD I AFFÄR, 2 ÅRS GARANTI 2495:-
Husqvarna Viking Emerald 183 5845:-
Husqvarna Viking Emerald 203 6745:-
Singer 160 års Jubileumssymaskin 2995:-
Singer Fashion Mate 7256 2995:- (reapris)
Singer Confidence 7463 2995:-

Vad är de största skillnaderna och finns det någon av dem som man absolut inte ska köpa? Hur vet man vilka av dem som har overlocksömmar? Hittar inte den infon på alla.

jenek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 20:07   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rekomendera Janomen.
Husqvarna och Singer var toppenmärken förr, men håller inte riktigt samma klass idag.
Dom bästa maskinerna idag är Janome, Brother och Bernina (ej Bernette).
Gå till en riktig butik.

En viktig fråga är vad du ska sy för något? Vart är du på väg?
Du behöver en maskin som du kan växa i.

Att det finns gott om pressarfötter att köpa till och att dom inte kostar en förmögenhet. Rätt pressarfot gör att det är enkelt att sy olika saker och få proffsigt resultat utan att behöva anstränga sig så mycket.Det gör att du kan växa i maskinen.

Köp kända märken, gå runt och provsy och känn dig för. Ta med egna tyger. Både tjocka och tunna och sliskiga tyger. Oftast har dom bara snällt bommulltyg och det fungerar alla maskiner bra.

En maskin jag var intresserad tvingade affärägaren att sy ett knapphål i tyll och maskinen klarade det. Den maskinen köpte jag.

Stirra dig inte blind på antal sömmar, De klarar dig långt med nyttosömmarna. Det viktigaste är att du får en stark maskin, så är lätt att förstå sig på och ställa in. Och som du trivs med. Personkemin mellan dig och maskinen ska stämma.

Köp din favorit även om det svider i plånboken. Det är en livskamrat som du ska umgås med i många år och trivs ihop med.
Ta god tid på dig och sov minst en natt innan du bestämmer dig. Är du lika förälskad dagen efter och har drömt om maskinen så har du troligtvis hittat den rätta.

Köp inte dom billigast modellerna heller, när maskinerna kommer upp i prisklassen runt 2500 kr (nya) Börjar dom bli bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 21:30   #3
jenek jenek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 3
Tack för dina synpunkter!
Men tror du att det är bättre att köpa en begagnad Janome eller brother än en ny Singer eller Husqvarna?

Vilken brother i ungefär 3000-prisklasen är bra?

Senast redigerad av jenek den 2012-04-24 klockan 21:49.
jenek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 21:52   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har en Brother DS 140: Jättebra. Kostar ca 3000 kr.
Det finns en DS 120 oclså. Kostar lite mindre.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 10:43   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att en maskin är sydd på gör den inte sämre. Köper du en begagnad eller demomaskin får du mer maskin för pengarna.
Jag tror att en beg. Janome är betydligt bättre köp än ny husqvarna och singer.
Janomes maskiner brukar var dyrare än Brother, så du för mer maskin om du köper en brother. Brother Innov-is 10 (eller 20, 30, 50 och uppåt) är bra och starka maskiner om också är lätta att hantera (men det gäller tror jag alla brothers maskiner). Skillanden mellan dessa maskiner är antal sömmar. Men man klarar sig bra med dom 16 sömmar som finns på den minsta, det är det man behöver för vanlig sömnad.
Bra instruktionböcker och DVD filmer brukar följa med.

Fast den Aina (väskan) rekommenderade är inte nog inte dum heller).

Uppsök en brother säljare och provsy. Köp helst direkt från butik, där du kan få utbildning i maskinen och kan komma tillbaka och fråga om problem uppstår. Utbildning och support är guld värt, speciellt om man är nybörjare och är värt dom hundralappar som det kostar mer än på nätet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 15:27   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man köper beg symaskin, som man köpt från symaskinsreparatör med garant och service inkl (OBS VIKTIGT!!!!) och man förstås testsyr noga är nog bättre val än att köpa nytt. För då kan man få mer symaskin för pengarna.

Men jag skulle nog i så fall köpa lite äldre maskin då för om man ser en alldeles ny symaskin på begmarknaden så kan man undra varför man givit upp den, är det en problemmaskin? Men testsy är viktigast och får man garanti så kan man ju gå tillbaka vid problem.

Som exempel har jag pfaff 332 från 50-talet, en maskin som kostade ett antal månadslöner då, dvs toppmaskin då och den kostar runt 1000-2000 idag (egentligen skamfullt underpris!) och då kan man få en maskin som är jättebra och håller 50 år till.

Men nackdelen med såpass gamla symaskiner är trots att de är väldigt bra och syr superfina sömmar och tenderar inte är lika kräsna vad gäller sytråd och färsk synål är om man vill ha moderna finesser så finns det oftast inte... Viserligen har min pfaff trådpåträdare(!) men om man vill ha fancy avancerade grejer som nålläge upp, 1steg knapphål, tusen sömmar, så kanske är det inte så bra. Men jag skulle ändå välja att köpa en gammal arbetshäst och sedan välja en overlock till så har man en oslagbar kombination som är lite närmare industri än en plast alltiettmaskin som gör allt men är superkräsen och kostar pengar att reparera när den dukar under.

Men ja som sagt, vad vill man göra... smakfråga.. testsy är det allra bästa!

Det bästa är ju att inte stirra blind på alla dekorsömmar, för handen på hjärtat, kommer man seriöst använda dem ofta? Och inte bara 1% av sömnaden om ens det, utöver när man leker med maskinen?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 19:57   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ingen vanlig symaskin har riktiga overlocksömmar, det får du bara med en riktig overlockmaskin. Det som finns på vanliga symaskiner är en fuskoverlock som brukar vara ok, men håller inte samma klass som riktig overlock sydd med overlockmaskin. Fuskoverlocken brukar tillhöra nyttosömmarna, så det finns på de flesta symaskiner.

En overlockmaskin kan bra sy overlocksömmar, så man måste ha en vanlig symaskin också, för sådana saker som blixlås, knapp hål och annat som overlocken inte klara av.

Så först brukar man skaffa sig en vanlig symaskin.
Har man sedan behov så utökar man symaskinsparken med en overlock.

En finnes som jag tycker är toppen är enstegsknapphål. Man sätter knappen i knapphålsfoten och sätter ned pressfoten där knapphålet ska börjar och sedan gasar man och rullar tummarn under tiden maskinen syr ett perfekt knapphål som passar knappen. Du kan sy hur många identiska knapphåll som du vill.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 20:17   #8
jenek jenek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 3
tack för era tips!!! Ok, då har jag ändrat urvalet lite och satsat på Janome och Brother istället för Husqvarna och Singer. Så nu står det mellan:

Mekaniska

Janome my style 100 2495:- Ny

Datoriserade

Janome memory craft 3500 2495:- begagnad
Brother ds 140 3295:- Ny

Brother ds 120 2995:- ny
Janome Decor Computer 2030 3995:- Ny
Janome Decor 3160 QDC 3395:- Begagnad

Röstar ni fortfarande för nån av de begagnade Janome? Hur jämför man motorerna. Det står att Brother-modellerna har "starka motorer" men hur är de i jämförelse med Janome-modellerna? Jag vill ju kunna sy i grövre tyger, men elastiska tyger är nog ännu viktigare att jag ska kunna sy bra i.
jenek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 20:24   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på en Janome Easy Jeans, de är starka och klarar att sy i grövre material.

Titta på maskinerna i butik, då ser Du vilka sömmar de olika maskinerna har.
De flesta maskiner har numera en "fuskoverlock-söm"

Det bästa Du kan göra är att gå till en butik och provsy de maskiner Du är intresserad av, då känner Du vilken maskin "som är din"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 20:51   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du tänker köpa begagnat så ta reda vem som har haft maskien, köp endast om det har varit en privatperson som haft en. Köp inte skolmaskiner. Det är risk att dom fart illa.
Janome deco computer modeller har jag för mig använd mycket i skolorna. Brukar också kalls skolmaskin. Att skolorna väljer en viss maskin säger ganska så mycket om maskinen, att det är en bra maskin som håller den omilda behandling som dom utsätts för i slöjden.

Att en maskin kalls för quiltmaskin, betyder att den har ett ganska stort hål mellan pressarfoten och motorn. Vilket är positivt även för vanlig sömnad också. Det är lättare att sy på stora stycken då för det finns mer plats. En quiltmaskin kan du sy vanligt på också. Enda skillnaden är att det troligvis följer med några quiltfötter, som vissa även är bra för vanlig sömnad.

Både janome och brother har massor med pressarfötter som du kan köpta till, när du vill utveckla ditt syende och testa nya saker med din symaskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons