Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-14, 14:49   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Varför gör eländet hoppstygn plötsligt???

Min basmaskin gör plötsligt hoppstygn när jag syr med tvillingnål som är 3mm, syr jag med 4mm:s så blir det bra.. Jag syr långsamt, har provat med det mesta, typ trådspänning osv men det blir inte bra och jag tycker att 3mm är så bra när man syr väldigt små kläder....Men som det är nu så slutar jag snart att använda den för sprätta tycker jag inte är kul...

Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 16:59   #2
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 45
Vad använder du för tråd? Jag får lättare hoppstygn om jag använder billigare tråd, så jag har bytt ut tråden o kör bara med "märkestråd". Om nålen är skadad kan det bli hoppstygn också.
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 03:12   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du har kanske redan kollat, men se om det sitter ludd under stygnplåten också, sånt kan orsaka hoppstygn om man har otur.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 19:22   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Använder endast gutermanntråd, ibland dor tak, men inte ofta.

Inget damm under stygnplåt heller....har kollat.

Fattar inte varför det går bra med den bredare nålen än med den smalare?


Ja ja tänk om man kunde övertala maken om att det vore jättebra med en tredje maskin: en coverpro...men det lär väl få väntas på...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 19:41   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har du sett/kännt om nålen är skadad?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 12:15   #6
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Nålen kan vara lite böjd. Eftersom det bara strular med den ena nålen så borde det ju vara den beror på.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 12:56   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Även jag har märkt ibland att det går bättre med en grövre nål vid tillfällen jag fått hoppstygn med en tunnare nål. Kanske är det så att maskinen + det materialet behöver att det är en grövre nål för att få fina stygn. Eller blir det så oavsett vilket materal du syr i?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 13:41   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det strechigt material Du syr i, behöver Du antagligen en strech-nål.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 15:48   #9
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Det lustiga är ju att tvillingnålar ursprungligen är gjorda för att sy i stretchiga material, de ger ju en lätt stretchig söm.

Numera har jag sett att de finns en del som säljer stretch tvillingnål och en del som säljer de "vanliga".

Båda är tillhör "de vanliga". Däremot är den smalare från stoff och stil, och de har ju inte schmetz nålar.. vilket jag annars använder. Men jag har inte hittat 3mm tvillingnål från dem så därför ville jag prova denna.

Nja, det är inte alltid den gör hoppstygn med denna nål, trots att båda tygerna är jersey. Men nu på senaste tiden är det hopplöst

Nålen är nästintill ny och jag har inte kört på några nålar eller liknande.Ska dubbelkolla att den inte är böjd dock.


Annars får jag väl helt enkelt slänga eländet..
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 21:04   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag har samma problem! Hjälp!

Har en singer futura 250 och en helt nyinköpt strechtvillingnål från schmetz. Har testat med olika övertråd spänningar,att trä om både med övertråd och undertråd. övertrådarna ska enl intruktionsboken träs som en. Har använt olika trådkvaliteter men ändå gör den hoppstygn. Det konstiga tycker jag är att bara högernålen krånglar, det verkar som den inte plockar upp undertråden för den bubblar nästan hela tiden medans jag syr och då det händer blir inget stygn gjort på högersidans söm, ibland "bubblar" den så nålen trasslar in sig i tråden och kör fast.. Kört jäääättesakta hela tiden, är rädd att nålen ska fastna i tråden och gå av. Har inte kört i nålar etc, Även vid raksöm med valig nål gör den ibland hoppstygn men då jag sytt med kastande strechsöm blir det jättefint. vad gör jag för fel???
hm...ser nu när jag sitter med symaskinen brevid mig att nålarna är skeva, de följer inte varann...det ska de väl göra? har som sagt inte gått emot någon nål men kan de dragit sig då den trasslat kanske?
maken rakade upp nålen men det hjälpte inte ett dugg, vad ska jag göra?????Nålen var helt ny när jag började och de första provsömarna var inte helt bra,kanske blev 3 hoppstygn på 20 cm tyg, nu hoppar den var tredje sjunde stygn,i bästa fall. det måste väl vara nålen, men hur undviker man isåfall att få den sned??? har ju bara sytt sakta i tunn trikå.
suck...trädde om ännu en gång satte motståndet på ett och nu gör den inte ett hoppstygn på 10 cm, istället är baksidan inte sicksackad utan som ett rakt streck....blir inte klock på detta.

Senast redigerad av pysseltjejen den 2009-01-25 klockan 21:22.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 21:20   #11
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hoppas det löser sig för dig. Jag fick aldrig ordning på min utan slutade helt enkelt att använda 3mm´s nålen.

Och historien slutar helt med att jag skaffade en coverpro 1000cp- och - äntligen- fungerar tvillingsömmarna som det ska! Ångrar mig inte en sekund att jag skaffade en renodlad "riktig" täcksömsmaskin! Visst finns det en hel del av fnula med när det gäller coverpron- men vilken skillnad!

Lycka till.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 21:59   #12
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
4mm nål

Jag har använt 4 mm nål. Nu lyckades jag helt plötsligt få det att funka, iallafall till de två sömmarna som det skulle användas,kändes lite som triss reklam "ibland så händer det". vet inte vad jag gjorde nu som jag inte gjort innan. får se om det fortf funkar när jag vaknar imorgon bitti.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 06:26   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ibland är det tyvärr så att det är tecken på att symaskinen är osynkat, och det syns lättare på tvillingsöm eftersom de är SÅ känslig för sådant. (och då är det bara att gå och lämna in för service)

"Vanlig" nål i trikå brukar också ge hoppstygn lättare. Använd stretchnål i så fall.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 11:46   #14
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ibland är det tyvärr så att det är tecken på att symaskinen är osynkat, och det syns lättare på tvillingsöm eftersom de är SÅ känslig för sådant. (och då är det bara att gå och lämna in för service)

"Vanlig" nål i trikå brukar också ge hoppstygn lättare. Använd stretchnål i så fall.
vad menas med osynkat????
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 22:30   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Att maskineriet inte går i rätt takt. Dvs att nålen går ner och nere i spolhuset så går griparen (det som griper tag i tråden) inte i rätt takt.

Det kan bli så om man råkat sy på någonting hårt/stygnplattan någon gång/några ggr och nålen bryts av, då kan det bli lite fel i takten då maskinen "ville" gå men inte kunde. Vissa maskiner är känsligare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons