Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-19, 11:56   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Mysko - jag virkar på insidan!

Hmm...har tänkt fråga detta många gånger men glömmer alltid bort det!

Jag är vänsterhänt men har virknålen i höger hand och garnet om vänster pekfinger - så som det "borde" vara alltså (om man är högerhänt).

Vad jag nu undrar är om man ska virka från insidan?
Tänk att jag virkar en rad med lm, sätter ihop dem till en ring, nästa varv jag virkar blir då virkat från insidan (d.v.s. jag bara fortsätter framåt) och inte från utsidan. Brukar det bli så?

Ska jag virka ihop min ring och sedan fortsätta virka tillbaka från det håll jag kom ifrån? Då borde ju virkningen ske från utsidan.

I regel är det inget problem men det kan ju vara svaret på varför mina färgbyten inte blir så snygga. Klurigt är det bara när man virkar runt och ska göra något tubliknande och cirkeln består av väldigt få maskor. Då brukar det bli trångt och jag får ofta ta upp och göra om.

Jag har nog faktiskt gjort på detta sätt i alla år (bara virkat plant annars) men det var inte förrän nu jag upptäckte att jag virkar nog från "fel sida".

Förstår ni hur jag menar?

Mvh
/Lena
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 11:02   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
*puffar*

Är det verkligen ingen som vet???
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 11:11   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det blir. När jag virkar en luftmaskring, tar ihop och fortsätter med fasta maskor känns det snarare som att jag virkar just från utsidan.

Är det möjligen så att du har ringen med luftmaskor mot dig efter hoptagningen? Då blir kanske virkningen från insidan.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 16:23   #4
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
jag virkar också så, sluter lm med en sm
sedan virkar jag från vänster till höger på insidan av ringen
hela tiden, är det fel?
känns bäst så, är jag delar arbetet och stckar fram och tillbaka tycker jag att det är jätte jobbigt att sticka tillbaka på utsidan.
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 16:24   #5
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
Citat:
Emmagjord skrev: Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det blir. När jag virkar en luftmaskring, tar ihop och fortsätter med fasta maskor känns det snarare som att jag virkar just från utsidan.

Är det möjligen så att du har ringen med luftmaskor mot dig efter hoptagningen? Då blir kanske virkningen från insidan.

jag har ringen mot mig hela tiden, trodde det var så man skulle göra, det är så min mamma lärt mig. iofs få brukar hon inte virka mössor och vantar som jag gör utan dukar så då finns det ju inte någon insida.
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:17   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag har klurat på vad du kan mena med att ha ringen mot sig och jag antar att det är det jag har. Fast jag virkar från höger till vänster alltså fortsätter bara "rakt fram" när jag slutit ringen med en sm.
Jag hamnar då på insidan.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 19:43   #7
Pennskrinet Pennskrinet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 17
Jag har fått lära mig att det är fel att virka från insidan. Vet inte varför det är fel, men min syslöjdslärare blev arg på mig när jag hade råkat göra det. Plus att det är väldigt krångligt... Det felet jag hade gjort var att jag hade glömt "vända" på det hela. Det vill säga om du ser på ringen uppifrån så vänder man den bara ut-och-in, alltså att man drar "botten" mot sig. Insidan blir utsidan. På så sätt kan man virka på utsidan. Svårt att förklara, men hoppas du förstår.
Pennskrinet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons