Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-15, 16:22   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Övertråden ger underliga stygn!

Helt nytt problem, detta har inte hänt förut med min maskin (Husqvarna Viking)!

Övertråden ser bitvis ut som att man bara lagt en tråd och att undertråden bara kastat över. Undertråden däremot ser jättefin ut! Jag har provat olika trådspänningar, med bästa (men inte bra) resultat vid 3. Jag har också trätt om både över- och undertråd samt gjort rent vad jag kunnat i maskinen, utan resultat.

Kan det ha med tyget att göra på något vänster? Jag syr ihop relativt tunt ylle/syntet-tyg. Tråden är polyester, nyinköpt.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:45   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har du bytt till en fräsch nål?

Annars ingen anning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 17:02   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Provade att byta nål, tror inte jag använt den nålen förut. Nä, det är ett mysterium! Å andra sidan har maskinen krånglat förut, men av andra anledningar... kanske ska lämna in den innan garantin går ut??
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 08:37   #4
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Övertråden kan vara för hårt spänd och undertråden för lös.
Det har nog inget att göra med tyget.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 15:06   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Nej, jag fick ju åka hem till mor och låna hennes maskin för att få till det. Hon har också en Husqvarna, av någon lite exklusivare modell, och med exakt samma övertrådspänning och pressafotstryck blev stygnen alldeles utmärkta! Alltså kan jag utesluta att det är underligt tyg.

Jag vet faktiskt inte om jag kan justera undertrådsspänningen, det borde ju finnas en ratt för det eller dylikt, om det är möjligt? (Och en sån har jag inte sett på min maskin!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 15:57   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Lägger du undertrådsspolen i en kapsel och sedan llägger kapslen i maskinen ?.

På kapslen finns en eller två skruvar som man kan spänna under tråden med när du skruvar in skruven spänner du hårdare ,ut lössare.
Men notera hur mycket du skruvar 1/4 ,1/2 eller helt varv.För du skall veta hur mycket du ändrar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 09:18   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag har tyvärr ingen maskin där undertråden läggs i en kapsel, den läggs direkt i maskinen. Jag hörde just att minsta lilla dammkorn på fel ställe kan påverka undertrådsspänningen, men jag har ju gjort rent där jag kunnat... *suck*

Fick också lärt mig att "ful undertråd kan bero på felaktig övertråddspänning, ful övertråd kan beror på felaktig undertrådsspänning".

Nää. Jag vet inte alls vad jag ska göra! Tror ni att det kan hjälpa om jag lämnar in den för rengöring eller allmän omvårdnad?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 09:33   #8
krista krista är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 1
Hej! Nu är det ju ett tag sedan den här tråden var aktiv, men jag tänkte fråga om du lyckades lösa ditt problem med trådspänningen, och hur i sådana fall?

Jag har nämligen samma problem, fast exakt tvärtom. För mig ser övertråden helt perfekt ut, medan knutarna liksom hamnar på undersidan och där ser det helt galet ut, vad man än vrider och skruvar på (har också en Husqvarna Viking där undertråden läggs i maskinen och inte i en kapsel).. Har provat att rengöra allt jag kan i maskinen också, ändå hjälper det inte :/
krista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 09:41   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
På många maskiner ligger det en kapsel trots allt ,det är den du lägger spolen i. Du kan lyfta bort kapslen och damsuga där. och även justera undertrådsspänningen. kolla i din bruksanvisning på rengöring.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 09:44   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vill bara säga att det ofta är övertrådens fel att det blir trassel på undersidan (även om det inte behöver vara så). Så kolla att övertråden är rätt träd, att nålen är ok, och att det inte sitter skräp i övre trådspänningen o s v.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 13:08   #11
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
balansering

Hade samma problem på gammal hq viking. Lämnade in maskinen i hopp om att äntligen få köpa en ny men efter balansering av trådspänning blev alla sömmar perfekta. Suck! Ingen ny maskin ! Åtgärden ca 150 kr
Anna
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 15:37   #12
Twinflower Twinflower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 4
NU verkar det som jag hittat rätt!

Jag har EXAKT samma problem med min singer samba (drygt 20 år gammal).
Undertråden ser perfekt ut (kanske ngt lös) men övertråden blir, som tidigare beskrivet, som en rak tråd med små knutar.

Det ledsamma är att jag lämnade in symaskinen för en totalrenovering/rengöring och justering för bara en liten tid sedan.
Den sydde perfekt när jag kom hem.. i fem minuter. Sen uppträdde detta problem. Och då hade symaskinsreparatören sytt och visat alla sömmar och de var perfekta när han gjorde det.
Min slutledning var att det var jag som trädde resp satte i undertråden fel... men nu så blir jag osäker.

Undertråden är "toppmatad" och har alltså ingen kapsel. (den sitter fast, ska se om jag kan få bort den).

Fler reflektioner från era kloka hjärnor???
Twinflower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 16:29   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det låter sorgligt men sant som om era maskiner beter sig som min gamla singer gjorde. Tyvärr så blev jag till sist så arg att jag körde den till tippen. Försöket och försökte fåt ordning på den men lyckades inte. Vore intressant att få veta vad det var för fel när ni får ordning på era maskiner.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 23:58   #14
Skare Skare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 7
Hoppar in och skriver mitt första inlägg. Har också det här problemet!
Undertråden ok, men övertråden bara vill inte! Jag har plockat bort allt damm man kommer åt, trixat med trådspänningen till förbannelse, bytt nålar, trätt om osv. Det ser rätt ok ut med trikå-nål, men den kan jag tyvärr inte använda till alla tyger, tex akrylatväv, som maskinen aldrig vill sy snyggt i.

Det här är alltså en husqvarna Viking Viva, en hurbruksmaskin, man kan alltså inte göra så mycket själv med den, inte ens olja den själv
Nu undrar jag: balanseringen av trådspänningen som (yuleidy) hade fått gjord, var dom tvungen att göra det åt dig, eller visste du bara inte att man kunde göra det? Mao, kan jag göra det själv???
Skare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 13:13   #15
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Om din maskin är som min, Josse, så kan du inte ändra undertrådspänningen själv, tyvärr! (helt värdelöst!!) Vad jag lärde mig när min maskin krånglade som mest var att minsta lilla dammkorn kan påverka undertrådspänningen! det kan alltså vara en bra idé att borsta riktigt noggrant där undertrådsspolen sitter! Funkar inte det heller, ja då är det nog bara å lämna in...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons