Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-12, 23:29   #1
holoni holoni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 2
Question Begagnad skolmaskin bra köp?

Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag har läst en massa inlägg och det känns som det finns många kunniga sömerskor här som kan hjälpa en stackars nybörjare
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa min första egna symaskin. Jag har använt mammas innan, men den har bara raksöm och sick-sack, så nu är det dags att skaffa något eget.
Problemet är bara att jag inte blir klok på alla symaskiner som finns och olika märken osv..
Men jag har varit och kollat i stadens två symaskinsaffärer och blivit rekommenderad några maskiner, och jag skulle vara så tacksam för råd och omdömen!

I första affären tyckte försäljaren att jag skulle satsa på en Brother BM3600, 5 års garanti och 1 års inbytesrätt om jag skulle vilja byta upp mig. ca 3000 kr.

Nästa affär, Husqvarna-affären, fick jag Interlude 445 visad för mig, och den verkade bra. 5 års garanti men kostar närmare 7000. samtidigt sa hon att hon hade en del Lily 535 begagnade från en skola för 4200 kr, 1 års garanti och 1 års inbytesrätt.

Jag hoppas att det inte blev för invecklat.. Mina frågor är i alla fall:

- Kan man lita på symaskiner som varit på skolor? De har ju blivit servade (?) i affären antar jag?

- Någon som har erfarenhet av Brother BM3600, Husqvarna Interlude 445 eller Husqvarna Lily 535? Vilket pris verkar vettigast?


Jag är mest intresserad av klädsömnad, maskinen ska alltså vara stadig och ha de nyttosömmar som krävs. Jag har insett att håller intresset i sig borde jag satsa på en overlock också men en sak i taget, först ska jag ha en symaskin.

Vet inte om jag fick med alla mina frågor nu men all information är välkommen

Tack! Mvh /Helena
holoni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 08:13   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jeg har en LILY 535.
Tycker det låter lite dyrt. Maskinen syr bra men har efter några år märkt att spolningen fungerar sämre, har ios sytt mycket på den men tycker ändå att det är lite dåligt. Haft den 4 år och efter endast 2 år fick jag byte hela "spolgrejen" och nu är det dags igen. Har köbt ny maskin och använder den inte så ofta längra. Men iallafall tycker jag att 4200 är för dyrt för en begagnet maskin. Det finns många nya bra maskiner i den prisgruppen. Pröv också att kolla Janome Easy Jeans, det är en mycket slitstark maskin. Vettigt pris också.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 08:14   #3
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
såg precis att någon har en sådan till salu på annonssidan.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 08:29   #4
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan
Jag är själv textillärare och det jag vill säga är att maskinerna blir väldigt "tuktade" på skolorna.Tycker själv att det låter dyrt men det är ju en datormaskin som har varit ganska dyr ny,och den är ju inte jättegammal.Det kan vara ett alternativ som föregående skrev att titta på de maskinerna som är mekaniska.De är oftast väldigt robusta och ligger lite under de datorstyrda.Vad gäller Husqvarna har de haft en som heter prelude som precis har utgått,fick själv tag i en sådan för strax under 4000 kr till min mamma.Om du ringer runt kan det hända att någon affär har den kvar,den verkar gedigen och robust och har standard sömmar.
Hoppas du blev lite klokare.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 08:57   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Själv måste jag nog säga att raksöm och zig-zag kommer man långt med. Jag använder nästan bara raksömmen på min maskin, så har jag en lock också. Knapphål syr jag för hand och jag använder aldrig dekorsömmar. Ibland kör jag trestegs-zig-zag men det är ytterst sällan, bara om jag syr trosor eller så.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 09:32   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, Prelude är bortan, men Emerald och dom "billiga" husqvarnamaskinerna är inte heller så dumma. Raksöm, sicksack och någon bindande elastisk söm och ett knapphål, det är egentligen det man behöver. Resten är mest fluff.

Jag tycker itne att du ska köpa en gammal skolmaskin. Även om maskinen i sig är en bra maskin, så slits dom på dom mest otroliga sätt. Av någon anledning verkar maskiner slita mycket mer när många olika mänsikor använder dom och du kan ju tänka dig hur det blir i e skolsal, där alla desutom inte är så intresserade av att lära sig hur maskinenra funkar och sådär.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 15:26   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
En maskin som har gått som skolmaskin brukar vara hårt körda och utav en del som inte bryr sig om
maskinen.
Jag skulle inte köpa en skolmaskin själv.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 16:14   #8
Liljegren Liljegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 20
Hej!

Min första symaskin var en skolmaskin. Jag använde den verkligen jättemycket och den höll i 17 år... Jag fick serva den en gång och byta ut vissa delar då. Men den var naturligtvis mekanisk och troligtvis mer robust än många nyare maskiner. Nu har jag en Husqvarna Rose som är en brodermaskin. Jag är supernöjd med såväl maskin (har haft massa nytta av t.ex. att kunna sy elastiska sömmar) som med möjligheten att kunna brodera. Jag gör mycket kläder till barnen och broderar på dem. Hur kul som helst! Köpte förresten min maskin begagnad, den också. Men den hade inte varit en skolmaskin.

Lycka till!

Eva
Liljegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 21:28   #9
holoni holoni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 2
Tack för alla tips och svar!

När jag var inne i husqvarna-affären och var skeptisk mot skolmaskin redan då, så sa försäljaren att det var precis tvärtom, att det var bättre att köpa en skolmaskin än från en privatperson, att de varit på service fler gånger osv.. Och om man sen lägger till priset på Lilyn så känns det fel att köpa en sån i den affären helt enkelt.

Jag har tänkt på det här med en mekanisk maskin, speciellt då Easy Jeans och har läst en hel del om den osv, och den verkar ju robust och bra. Det finns ingen Janome-återförsäljare här, men jag tänkte ringa till den närmaste affären (ungefär en timmes bilfärd härifrån) och fråga lite om pris osv. Är det dumt att köpa en symaskin i en annan stad? Jag tänkte om den går sönder eller nått.. Hur har ni gjort?
holoni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 21:47   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Nej det tycker jag inte. man kan lösa mycket på telefon.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 06:47   #11
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Jag tycker inte heller att det är några problem att köra lite.Min Hq affär ligger 1 timme från mig och det är det närmaste för mig.Det har aldrig varit några problem.Det viktigaste är att ha/hon är bra!
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons