Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-12-18, 22:24   #136
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
När jag tittade på garantier så fanns det två garantitider, en på 2 år som styrs av lagregler och gäller i princip allt, sedan 3 år efter det som avser bara vissa delar/funktioner och dessa är begränsade per land. Det visade sig att VSM har samma upplägg på Pfaff/Husqvarna i Sverige.
Reglerna kring ensamrätt för en distributör reglerar förhållanden mellan näringsidkare. Det innebär att ni måste visa att nordiska distributören bryter mot någon konkurrenslagstiftning i Sverige eller på EU-rättnivå.
Att få den brittiska distributören fälld för leveransvägran till privatperson måste i så fall ske i StorBritannien eller möjligen i Bryssel. Mig veterligt finns det inga lagar som tvingar en företagare att sälja till en privatperson som önskar köpa en normal marknadsvara. Möjligen för vissa lagstyrda "monopol" som elleveranser, trafikförsäkring mm men det är en helt annan spelplan.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 22:35   #137
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Nu är det väl inte SMD som ska sättas dit för leveransvägran utan det är ett svar på om Janome/Elna kan/får beordra SMD att inte leverera till Sverige/Norge/Danmarksom ska utredas.
SMD vill mer än gärna sälja till oss men får inte!!!!
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 22:47   #138
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja tänkte också det själv, det vore synd om SMD får straff för att de inte säljer, för de vill gärna men om de säljer då får de inte längre sälja något alls pga leveransstopp.

Ska nog tänka på vad man vill rikta mot.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 23:15   #139
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det skulle vara intressant att veta hur överenskommelsen ser ut mellan Janome/Elna, SMD och de svenska återförsäljarna. Om de har delat upp marknaden mellan sig såsom EU:s konkurrensregler förbjuder.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:02   #140
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Med risk för att låta tjatig... det finns fler nätföräljare än bara SMD...
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:06   #141
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det kanske är så att SMD får ett bra pris av Janome för att Janome vill öka sin marknadsandel i Storbritannien. I gengäld får SMD inte sälja till det priset utanför sin region till områden där Janome har en bra marknadsorganisation och tjänar bra. SMD tjänar troligen mera på att skandinaver handlar så de är naturligtvis "oskyldiga" men deras marginal kanske skulle sjunka om Janome gav dem ett sämre pris om de inte följer överenskommelserna och då blir SMD inte så intresserade av att "hjälpa" skandinaverna. Många brittiska webbutiker har generella policies att inte leverera "abroad". Trolig bakgrund till det är den här typen av marknadssegmentering.

Att SMD med sitt agerande nu delvis skadar marknaden i Skandinavien för Janome kommer troligen inte att passera helt obemärkt i ledningskretsarna.

Att Pfaff kostade lika i svensk webbutik som i SMD webbutik tyder på att det är Janome som säljer billigt i England. Fysisk butik med personal och lokal är oftast dyrare och det är väl inte orimligt?

Janomes garanti vet jag inga detaljer om. För Pfaff/Husqvarna gäller nu att den utökade garantin år 3-5 avser hårdvara som kretskort mm. Arbetet däremot ingår inte. Det innebär att tillverkaren står för komponentkostnaden men styr försäljningen av service till sitt distributions/servicenät som är specifikt per land och därför är den garantidelen bunden till land. Där de inte har distributör får du troligen ingen garanti.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:24   #142
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
hmmm SMD är inte billigast heller. Däremot är det de som flest verkar ha bra erfarenhet av här på sysidan.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:51   #143
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Anmält till kkv. Jag fick tala med en mycket sympatisk och hjälpsam man. Jag blev uppmanad att skicka ett mail där jag beskrev problematiken så gott det går. Det är dock ett mycket snårigt bevisläge och går det inte att bevisa så går de inte vidare med ärendet.

Dock förstod jag det som att om det föreligger så som vi har uppfattat det är är förfarandet regelvidrigt! Agenter eller leverantörer får INTE verka för att förhindra paralellimport. De kan förhindra en återförsäljare från att aktivt marknadsföra utanför ett visst område - dock kan de inte förbjuda dem att sälja om någon utanför deras område vill köpa.

Så det är som vi misstänkte inte ett lagligt förfarande - nu får vi bara hoppas att bevisläget är positivt.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:55   #144
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag skall också berätta att kkv samarbetar med motsvarande myndighet inom UK, så att i vilket land problemet utspelar sig i har ingen betydelse. Konkurrensverket har en lång arm...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 08:57   #145
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det kanske är så att SMD får ett bra pris av Janome för att Janome vill öka sin marknadsandel i Storbritannien. I gengäld får SMD inte sälja till det priset utanför sin region till områden där Janome har en bra marknadsorganisation och tjänar bra. SMD tjänar troligen mera på att skandinaver handlar så de är naturligtvis "oskyldiga" men deras marginal kanske skulle sjunka om Janome gav dem ett sämre pris om de inte följer överenskommelserna och då blir SMD inte så intresserade av att "hjälpa" skandinaverna. Många brittiska webbutiker har generella policies att inte leverera "abroad". Trolig bakgrund till det är den här typen av marknadssegmentering.
Då får vi hoppas att de varit dumma nog att skriftligen lägga det någonstans.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 09:26   #146
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Men parallellimportreglerna avser förhållanden mellan näringsidkare! Här finns det inte två näringsidkare där den ene inte har fått leveranser som den önskar.
Här är det SMD som säger att de inte vill/får leverera till privatkund, inget annat är belagt. Att SMD är oförsiktiga nog att säga att det är Janome och svensk agent som ligger bakom deras avböjande av beställningen kommer de aldrig att stå för.

Ja vi får se om det kommer ett nedslag på SMDs, Janomes och den svenske agentens kontor för att konkurrensverket ska läsa deras mejl. Det är mycket sällsynt att det finns dokumentation om olagliga överenskommelser. Titta bara på hur mycket bråk det var ett tag om priser på märkesjeans. Det hände ingenting och de styr priserna i butikerna fortfarande.
Det finns så många tillåtna verktyg att styra med som leverantörerna kan utnyttja så det är mycket svårt att hindra prisdifferentiering på detaljhandelsnivå.
Att påverka Janome i Skandinavien - rösta med fötterna, dvs visa att ni inte betalar vad de begär, köpbojkott är egentligen konsumentens enda vapen. Nu ska jag inte lägga mig i mera men visst är det ett intressant och komplicerat område?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 09:33   #147
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Man vet aldrig. KKV agerade ju med krafttag när reservdelsagenter försökte hindra mekonomen att ta sig in på båtmarknaden. Som jag förstår det (är även båtägare så jag är medlem på båtforum också) så fanns det inte så mycket på fötterna där heller.

KKV har dock en prioriteringsordning som de går efter, eventuellt kanske också problemets omfattning ingår i den bedömningen. Drabbar det inte tillräckligt många konsumenter eller är värdet av konkurrenssnedvridningen liten så kanske det prioriteras bort. Av någon anledning är det ju lite mer okej att lura kvinnor än män...

Jag ser det som en självklarhet att inte köpa en maskin i Sverige om vi har priser som inte motsvaras av övriga marknader inom EU. Det är ju den absolut bästa medicinen.

Själv har jag inte köpt någon maskin i Sverige på många, många år. Dessutom reser jag tillräckligt ofta till såväl UK som USA för att lösa ett eventuellt behov.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 09:56   #148
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Fruhilde skrev: Visa inlägg
hmmm SMD är inte billigast heller. Däremot är det de som flest verkar ha bra erfarenhet av här på sysidan.
Detta gäller inte bara SMD. Sist jag mailade GUR fick jag till svar att samma regler gäller även hos dom så tror knappast det än nåt mellan SMD och Janome.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 10:04   #149
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Detta gäller inte bara SMD. Sist jag mailade GUR fick jag till svar att samma regler gäller även hos dom så tror knappast det än nåt mellan SMD och Janome.
Intressant! Jag köpte min ELNA 444 i höstas och då fick jag reda på att jag lika gärna kunde köpa en Janome coverpro om jag hade önskat det. Det framgick tydligt att jag bor och köpter från Sverige.

Jag satt just här och funderade. Samma som detta händer ju även med barnvagnar. De nätaffärer som inte gör affärer via sin nätshop med vissa varor löser det med att man gör en förfrågan och så genomförs köpet via telefon. På så sätt kan man köpa de flesta barnvagnar på marknaden även om märkena försöker sätta gränser.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 10:28   #150
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det var ju skumt, för när jag kollade runt efter en coverlock i somras fick jag till svar att Elna gick att beställa men inte janome.
Men då fågade jag rent ut om dom hade samma policy angående janomes icke försäjning till Sverige som hos andra brittiska web butiker och det hade dom.

Det är därför jag nu ingen coverlock får, ville först ha en janome som var billigare än Elna men det gick inte. Sen fick jag ett bättre pris på Elnan hos SMD men var tvungen att spara lite till och nu blir det ingen alls.

Ska maila GUR igen och kolla om Elna 444 där, kan ju ha tur ändå kanske.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons