Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-18, 23:35   #1
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
Köpa overlock?

Jag ska sy i ganska liten skala men ändå försöka sälja bort det jag syr. Känner jag vill ha en overlockmaskin då det blir snyggast så pluss att det verkar spara mig en del jobb?

Är INTE insatt i sånt, så första frågan skulle väl va om ni oxå tycker att det är trevlit att ha en sådan maskin?

Om jag ska ha en, kan jag då köpa vikken modell som helst? typ okända märken på tradera/blocket? Eller finns det relativt billiga maskiner att få tag i som känns om kvalite´?

Är det SVÅRt att sy med overlock?
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 07:08   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Kvalitet/märke. Absolut! Det värsta som finns är en maskin som inte fungerar som man vill och dessutom inte går att serva o inte har reservdelar!

Försök hitta en så kraftig modell som möjligt, så den inte "går iväg" pga att den är för lätt när du syr!

Så till själva sömnaden:

Det är superenkelt att sy! Fort går det och proffsigt blir det! Du kommer inte att vilja leva utan efter ett tag!

Tex en t-shirt syr du med 3 moment! Axelsöm, ärmkulle, sidsöm (ärm&sida i ett!) KLART!!!
(Sedan återstår bara hals, ärm o nederfåll...)

En fördel när man köper från handlare är att det ofta ingår en kurs, vilket är väldigt bra oavsett om du anar hur man gör! Man lär sig bla diverse användbara knep.

Dock får man tänka på att inte nåla (eller dra ur den i tid) och att hålla undan övrigt tyg så man inte råkar köra sönder det med kniven! Men det är en vanesak!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 17:29   #3
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
tack

Tack för svar!
Ang tyngd och kvalite,så undrar jag om tex köper från den dära engelska sidan som alla snackar om, kommer jag då att köpa en bra maskin fast jag inte vet nåt om dom märkerna som finns där?
/karina
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 06:50   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har ingen erfarenhet av Janome, vilket verkar vara märket som de flesta köper på den sidan...
Jag kör med "rashästen" Bernina! Det är en kanonmaskin! Jag köpte den redan 90! Så även om de är lite dyrare i inköp blir de väldigt billiga i längden!

Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 18:07   #5
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
jurå

men det känner jag igen det märket!
Min symaskin köpte min mormor till mig i 18 års present. nu är jag 33 år, så den har väl hållit bra för att vara en noname maskin.
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 01:24   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Janome är ingen noname-märke. Lite "nytt" för oss, men deras dyrare maskiner är minst lika bra som de vanliga märken men lite billigare.

(med dyrare menar jag att alla maskiner i budgetprisnivå oavsett märken *brukar* vara av sämre kvalité och ofta tillverkade av samma fabrik - med olika skal)

Eller kanske jag missförstod lite där.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 15:15   #7
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
haha

Ja lite missförstådd vert jag där
Ingen fara. min symaskin är INTe Janome utan en symaskin utan namn typ.
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 18:39   #8
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Jag har köpt en Husqvarna i butik, då vet jag att jag lätt kan få hjälp både med det ena och det andra. Jag valde även den som data display, det finns en utan som är typ två tusen billigare. Jag väntar hellre med mina inköp och satsar på kvalité.

Min maskin kan jag ställin så den går sakta (bra att ta till när jag nålat eller måste vara extra noga). Jag är super nöjd, det jag tyckt var krångligt i början var att trä maskinen.

Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 10:34   #9
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
Citat:
Blastugan skrev:
Jag har köpt en Husqvarna i butik, då vet jag att jag lätt kan få hjälp både med det ena och det andra. Jag valde även den som data display, det finns en utan som är typ två tusen billigare. Jag väntar hellre med mina inköp och satsar på kvalité.

Min maskin kan jag ställin så den går sakta (bra att ta till när jag nålat eller måste vara extra noga). Jag är super nöjd, det jag tyckt var krångligt i början var att trä maskinen.

Lycka till!
ja det är ju sant... alltid bra att ha nån att fråga

Vikken nivå syr du på? Om det lixom ska va första overlocken man ska ha... och man inte vet om man kommer bli super inbiten 'syerska'... va kan man köpa för nåt då?
Nån föreslog begangnad från en syaffär...
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 18:44   #10
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Begangnat är för det mesta ok, kortate garanti...
Be att få lite historia om maskinen och dess ägare. När man vet hur gammal den är och hur mycket den är använd kan man börja fundera på att köpa.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 20:07   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
inte alla har kortare garanti på beg maskiner. Om det är jättekort garanti som några månader bara så ska man nog gå till en annan butik med mer generös garanti. (eller förhandla om bättre garanti)

Om det är så kort garanti så kan man ju undra varför.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 22:13   #12
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
köp på nätet!

Bara måste lägga mig i debatten! jag var själv overlock-gröngörling i vintras, nu syr jag som bara den, det är ett gift!! Mitt råd är att köpa på nätet, i england finns flera nätåterförsäljare, jag köpte min pfaff 4874 (10-trådig overlock med topcover söm = de där dekorationssömmarna som industritillverkade plagg har) där från the sewing center (http://www.thesewingcentre.co.uk/) kostade typ halva priset mot vad den skulle kosta i sverige OM de sålt den här, vilket de inte gör.

Det är deffinitivt inte värt x antal tusenlappar att köpa i butik bara för att ha någon att "gå tillbaka till" när man undrar över saker, eller för att få en kurs på köpet!!

mitt råd är att satsa på pfaff, det är riktigt bra maskiner, de har gjort overlocker läänge vilket tex inte husqvarna gjort! (nu tillverkas ju mer eller mindre alla overlocker i japan men konstruktionsmässigt) vidare bör du fundera ut vilka typer av sömma du vill kunna sy och väöja maskin efter det...och KÖP PÅ NÄTET och glöm inte att PRUTA!! det är helt ok att pruta på elektronik i england tillskillnad från sverige!! ...en annan sak man kan göra som jag gjorde är att pruta bort alla "free-bees" mot tex något tillbehör eller lägre pris, visst är "gratis gott" men vad är det för kvalitét och behöver man det verkligen???

Gå till en butik, eller flera och be att få se hur sömmarna ser ut och hur många olika sömmar maskinen kan sy osv....jag tycket det verkar tokigt att ha två olika overlocker, en för täcksöm (ofta en sk coverpro) och en för vanlig overlocksömnad, därav mitt val av maskin, lite dyrare men OJ va toknöjd jag är...dessutom vill jag inte ha en hel maskinpark här hemma!!

jag kan babbla på en evighet om detta, du får gärna maila mig om duhar fler frågor osv eller kolla min "att köpa symaskin" på min blogg för nu måste jag sy lite! ;=):
http://klaramedk.blogspot.com/search...6pa%20symaskin
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 22:15   #13
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
ps

måste även lägga till att köpa beg är inte alltid så lönsamt jfr med att köpa nytt från nätet som ofta har betydligt lägre pris än i sverige/butikspriser....och de flesta märken har world wide waranty!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 23:30   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, beg kanske funkar bättre för symaskiner för de har funnits längre, kanske. Men overlock ska man nog ha nytt om man inte kan få tag på beg industrioverlock.

Men som sagt, jag är novis på overlock.

Självklart, om man ska köpa nytt och vet vad man ska ha, och valet står mellan köpa i butik här eller online från England så tar jag helt klart England! Någon gång ska jag ha mig en overlock också, och jag kommer säkert köpa från England då också men jag får prova mig fram i butiker el dyl för att ta reda på vad jag passar med. (håller med om att pfaff är bra märke)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 20:33   #15
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
tack alla

för inlägg. Läser och tar åt mig. Tror att det kommer bli en overlock från england sen. ingen för 13 000kr men det verkar finnas maskiner i min prisklass som folk härinne är nöjda med så vi får väl se.
/k
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons