Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-21, 20:56   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Luktar gammal tant

Jag köpte en vintageklänning som jag tyckte mkt om färgerna och jag köpte till och med nya strumpbyxor som matchar fint. Nu var jag på väg att ta in det lite och göra den lite smalare och då kände jag lukten - den luktar gammal tant i armhåla-området.. Jag hade redan tvättat den till och med...

Klänningen är av syntetmaterial helt och hållet. Material heter "trevlra" och under det polyester. Ja på den tiden skulle det ju kommas på en massa olika roliga namn på syntetmaterial.

Är det något jag kan göra för att få väck lukten? (med tanke på att den redan tvättats) Jag undanber tacksamt förslag om att dränka i parfym.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 21:55   #2
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Hej!
Det finns spray som neutraliserar "odörer" typ i skor. Yocoair, tror jag den heter. Kanske funkar på tantlukter med.
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 22:44   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för ditt tips. Jag ska kolla.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 09:43   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Så jättesynd. När det gäller just så gott som alla syntetmaterial är det näst intill hopplöst att få bort oönskade dofter, gäller även parfymer, de biter sig fast något helt otroligt.
Trevira känner jag till, polyester är det definitivt.

Problemet gäller både nya och äldre plagg och både äldre som yngre
personer som orsakat det.

Ett exempel som jag bevittnat var en 20-åring som kom ut ur en
provhytt på det stora varuhuset där hon provat en mängd kläder.
Doftade något fullständigt vedervärdigt, plaggen genomsyrades.
Ansvarig för avdelningen tog upp det med "kunden" och jag misstänker
att det blev kostsamt.

Universalmedlet ättikslösning (1 del ättika, 3 delar vatten) neutraliserar supereffektivt, men innan du testar det, se efter om du kan klippa ut en liten bit på insidan av t.ex. fållen för att se hur tyget reagerar. Var försiktig så att du inte förstör plagget. Bleks provet eller blir till annat problem, så glöm ättika. Men det kan vara värt att testa en liten provbit.

Det tråkiga är - att lyckas man väl få bort lukten från syntet, så kan den uppstå igen vid värme.

Hoppas det ordnar sig!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 12:12   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj, det låter ju inte så positivt. Väldigt synd i så fall eftersom jag betalat lite väl mkt pengar för klänningen också.

Men jag ska testam ed ättika som du föreslagit. Ska se om jag kan hitta någon bit inuti jag kan prova på.

Låter roligt det där med provrummet och tjejen med stark parfym. Inte roligt för tjejen kanske. Men det får en att tänka på att inte ha parfym på sig och inte ha för mykcet smink när man shoppar! Är också trött på foundationskrämsränder på kläder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 13:06   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Ja, likaså deodoranter, som fäller av sig på mörka plagg.
Läppstift som kletar av sig är ett gissel.

Köper man vintage eller andra redan använda plagg, vänd alltid plaggen ut och in och kontrollera på plats hur det ser ut inuti.
Är plaggen fräscha?

Om inte - påpeka ev doft och skador i butiken, de skall absolut inte
sälja unkna och ofräscha plagg.

Upptäcker man det hemma - innan egna justeringar (!)
reklamera till butiken.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 14:46   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj vad galet jag ser att detta här ligger i fel forum. Skulle ligga i fritt forum

Jo du har rätt man bör undersöka innan man köper. Jag hade lite bråttom och så luktade det inte tillräckligt mkt för att jag skulle känna det när jag skyndade på mig i provhytten.

Det var när jag vände tyget o skulle undersöka och fixa till sidsömmarna som jag kände lukten.

Testar nu en liten stripp tyg i ättika!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 21:39   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tyvärr kan jag säga att det inte gick så bra.. :/

Hade klänningen i ättika, i alla fall de berörda delarna eftersom jag bara hade halv dl ättika i kylen.

Sedan tvättade jag och gnodde med galltvål, och hällde slutligen på äppelblomsköljmedel i sköljvattnet i badkaret.. och nu har klänningen torkat men tyvärr luktar den likförbannat gammal svett.

Det kanske inte luktar så väldigt mycket, men när man fått det på hjärnan så. :P

Får väl tvätta igen nästa gång jag har tvättid.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 08:39   #9
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Tråkigt att se att lukten inte försvinner men jag tror nog att du ska fotsätta på ättikaspåret. Lyssnade på ett gammalt program med Stil på P1 och det handlade om klädvård (vårstädning av garderoben) och där gavs tips om just att spreja med ättika och sedan vädra bort det. Först en blandning 1* 10 och om det inte hjälper så spreja med ren ättika. Det viktiga är nog att låta vädra bort det och inte tvätta det, som jag förstod det. Så spreja, vädra och vänta. Det gäller att ha tålamod med vintagekläder.

Tyvärr sitter jag själv med ett tålamodsprövande vintageprojekt. Köpte tjusig klänning men upptäcker efter köp att sömmarna faller isär, så nu är det bara att sy alla sömmar. Sedan luktar den malmedel så det blir en vädringsväntan med. Men sedan blir det nog bra.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3645770
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 13:10   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Funkar det på syntetmaterial också, tro? Jag får köpa mer ättika då!

Ojdå, sömmar som faller isär, vad tråkigt. Men det är ju bättre än att tyget går sönder. En gång köpte jag en jättefin vintageklänning o tvättade den enligt lappen och tyget fick tusentals hål! Väldigt tråkigt med tanke på att den var oanvänd med originaltagg kvar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 18:17   #11
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
I allmänhet verkar kvinnan som var med i programmet och second hand-expert, allmänt tveksam till syntetmaterial och dess kvalitet men mot svettdoft ska ättika fungera men som andra har sagt, prova på en liten bit innan.

Hoppas att det ordnar/t sig för dig.

Nu har jag i alla fall sytt alla sömmar, återstår bara tvätt men hoppas verkligen att jag slipper din erfarenhet där och att tyget håller.

Det kan ju bli lite extra jobb med vintage men å andra sidan är det en del av charmen.
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 18:32   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har till och med dränkt plagget i ättika men inte hjälpte det mer än att det luktade ättika även när det torkat, tillsammans med svettlukten förstås.....

Sedan stoppade jag den i tvättmaskinen med mycket sköljmedel och 40 normal tvätt plus förtvätt trots att den skulle tvättas 30 grader.. Nu luktar den lite mindre svett. Men jag väntar tills eldprovet: värme... :P Ska se om jag orkar ta tag i detta här och sy om och se om lukten blommar upp igen. Men nu pysslar jag med annat för att inte känna mig eländig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 19:22   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Svettlukt går aldrig få ur ett plagg och är plagget av syntetmaterial, går det inte!

Jag har haft problem med att svettas under många år, plaggen kunde lukta någorlunda fräscht efter tvätt, men så snart det kom i kontakt med huden så återkom odören.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 21:11   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ajdå, vad tråkigt. :/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 21:21   #15
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ett litet exempel:
Jag var ny-duschad, hade nytvättade kläder inifrån och ut, till och med jackan var nytvättad.

Jag var i en affär och in kom två damer,,, de började sniffa och sa till varandra, VAD är det som stinker!!

Då hade jag haft på mig kläderna i ca ½ timme.
Så svettlukt går aldrig få bort.

Efter den "upplevelsen" bestämde jag mig för att få en operation för mitt problem.
Efter den har jag aldrig "varit en sanitär olägenhet"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons