Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-15, 08:14   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Garn lämpliga för filtning

Tacksam för tips på garner som är lämpliga för filtning.

Jag har provat med vanligt två-trådigt ullgarn, typ plädgarn, men det har inte krympt särskilt mycket, trots att det inte är superwashbehandlat. Märkeslöst (ev Falkgarn) kraftigt raggsocksgarn från varuhuset har filtat sig ungefär 50 % på längden när jag kört det i 60 grader.

Någon som har testat att filta t ex Oden, Alaska eller Lovvika?

Har ni något uppgift om hur mycket garnet krymper så är det toppen.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 09:19   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag tycker att Eskimå är bäst att tova, även Lovvika har jag tovat med mycket bra resultat. Eskimå ngt bättre men det är minimala skillnader.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 09:22   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Jag tror att du måste ha ett garn som är löst spunnet, typ lovvika. Har sett på mässor garn som "knappt hänger ihop" som är till för filtning.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 09:27   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
annemarlen skrev:
Jag tror att du måste ha ett garn som är löst spunnet, typ lovvika. Har sett på mässor garn som "knappt hänger ihop" som är till för filtning.
Helt rätt! Det finns sk. förgarn som man kan använda (tror man måste beställa från spinneri eller så) Det är också viktig att det man skall tova är löst stickat, virkat eller nålbundet det tovar bättre då. Jag brukar lägga det i en tvättpåse och tvätta med frottéhandukar eller annat lite hårdare plagg, när jag tovar så att det gnids ordentligt mot varandra och tovar. Man får också prova sig fram vad som tovar bäst i vilken maskin och vad man skall ha med i maskinen. Jag stickade provlappar och tovade tills jag hittade en bra metod för min maskin.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 11:59   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har tovat Eskimo från Drops och Lilla Lovikka från Järbro. Båda filtar sig lätt men med Lovikkan syns de stickade maskorna tydligare.
Har även köpt Easy från Sandnes Garn och även om jag inte testat filta det än så tror jag det är ännu bättre än Eskimo då det är något mjukare och lösare spunnet.

Sen är det svårt att säga hur mycket något garn kommer att krympa eftersom det beror på hur hårt man har stickat upp det, om man filtar för hand eller i maskin, vilken maskin man filtar i (storlek på trumman, längd på tvättprogram, temperatur osv) och hur mycket man fyller trumman... kanske även vilket tvättmedel man använder.

Man kan ju alltid börja lite försiktigt och sen öka ifall man vill att det ska krympa mera. Mina tofflor fick åka maskin 3 gånger innan de var lagom små för mina fötter
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 14:49   #6
Avsl090728 Avsl090728 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
hej!

jag har använt garnerna Easy, Fritidgarn och Vartoftas 4 trådiga ullgarn när jag har gjort mina filtade saker och de har gått mycket bra.

Och sen läste jag i en tidning att ju lösare man stickar desto mer drar det ihop sig, stickar man då hårt så drar det inte ihop sig så mycket.

Hoppas detta hjälpte dig något!

Ha en glad kommande påsk på er alla här på sysidan!

Kram!


Senast redigerad av A-L den 2008-03-15 klockan 14:54.
Avsl090728 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 19:59   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jo, det stämmer!
Det är ju friktionen som gör tovningen och ju lösare man stickat ju mer utrymme för rörelse finns det.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 11:27   #8
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Jag såg att Garnstudio lagt ut information om hur deras garner tovar sig på sin hemsida. Jag har gjort ett par provlappar med Falkgarns raggsocksgarn.
Provlappen med stickor 6 krympte 15 % på bredden och 37 % på höjden. Provlappen med stickor 9 krympte 28 % på bredden och 50 % på höjden.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons