Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-15, 17:20   #1
ooJAoo ooJAoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Question Hur viktigt är det?

Jag är ganska så ny i stickvärlden och har bara stickat några få plagg än så länge, men jag har hoppat över det sista steget i alla beskrivningar. "Lägg plagget enl mått mellan fuktiga dukar och låt torka."
Jag hänger med på att det har med storlek och form att göra, men ni som har lite mer erfarenhet, hur stor roll spelar det egentligen?
ooJAoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 10:41   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jätteviktigt är det ju inte, men det beror ju på vad det är för något du har stickat. Är det en spetssjal så ser det mest ut som en knorvig korv om den inte får blockas lite, medans en rätstickad tröja inte behöver blockas alls.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 11:16   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Det kan nog vara viktigt att forma efter mått om det är olika delar som sedan ska sys ihop med varandra... jag brukar hålla mig undan den sortens mönster istället.

Sjalar blockar jag ordentligt (spänner ut med nålar mot ett underlag och mäter med måttband att sidorna blir likalånga) för att dra ut dem till sin rätta storlek för för att hål/spetsmönster ska komma till sin rätt.
Sockar, vantar och mössor blockar jag väl inte egentligen men tvättar alltid och sträcker lite med händerna innan användning. De blir slätare och jämnare och får samma storlek som sin maka.
Jag tycker inte att stickat ser "färdigt" ut innan man gjort det, och särskilt om man vill presentera sitt verk i foto så förstärks den skillnaden många gånger om.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 10:36   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag brukar tvätta det färdiga, hopsydda plagget på ett handtvättsprogram i tvättmaskinen.

Och sedan lägger jag plagget på ett slätt underlag och lägger en frottehanduk över och så får det torka så, det brukar se väldigt slät och fint ut.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 12:34   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det är inte alls viktigt, men ibland kan det vara lättare att sy ihop delar om inte kanterna korvar sig hela tiden. Sen blir det lite slätare också.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 16:45   #6
ooJAoo ooJAoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Tack för era svar!

Först stickade jag en rätstickad tröja, och sedan en slätstickad klänning och lite annat av ungefär den typen. Så än så länge har det nog inte spelat så stor roll alltså!
ooJAoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons