Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-05, 10:59   #1
majchester majchester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Question Hur syr man en datorväska?

jag har en 12" bärbar dator och har tittat efter dataväskor och de är så otroligt fula allihopa. jag skulle vilja sy något med ett fint personligt tyg som är vadderat innuti och lite mer feminint än de som alla fula affärsmän bär på.

jag är inte så duktig på att sy men håller på och lär mig! Någon som har något tips eller har sytt något liknande?
majchester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 14:35   #2
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
jag har sytt en i vanligt, lite grövre bomullstyg. Har sett många som är sydda i våtdräktstyg också, det är ju ännu tjockare och klarar mer stötar... Vet dock inte var man kan köpa sånt.

PS: Och en gång för alla skriver jag detta nu: Det heter Dator, inte Data! =)
Dataväska = väska med data i. (data = information)
Datorväska = väska med en dator i.
"Ursprungligen kallades datorn för datamaskin, eller det kortare, men felaktiga, data: det är först sedan 1980-talet ordet dator otvetydigt slagit igenom." [ http://sv.wikipedia.org/wiki/Dator ]
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 14:58   #3
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
kvittar väl

säger man datakurs eller datorkurs?
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:28   #4
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Jag skulle ta en begagnad väska och massakera. Tygvalet på utsidan borde vara något som är vattenavstötande. Ett annat tips är att sy en ryggsäck med plats för datorn, jag själv har en sådan som dessutom ser lagom arkeologhärkig ut En ryggsäcksvariant tycker jag är mer skonsam mot ryggen, plus att jag får plats med mer papper och böcker.


Beror helt på vad kursen handlar om. Är det data som i information, datakurs (snarare data- eller informationsvetenskap). Är det i att använda dator eller liknande så är det datorkurs. I alla fall så är det i min lilla värld
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:30   #5
majchester majchester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
oj det blev fel, det är klart att det heter dator-väska.

har du mer konkret tips på hur du har sytt den? jag hade kanske tänkt att försöka vaddera min lite, för att skydda mot smällar...vilken modell har du gått efter?
majchester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:35   #6
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Jag har också en 12" dator och till den har jag bara köpt ett fodral som jag sen stoppar ner i min vanliga ryggsäck eller väska. Det tycker jag funkar jättebra och borde inte vara så svårt att sy. Liknade modeller säljs faktiskt i lite roligare tyger på bland annat macoteket (sthlm) och designtorget tror jag. Alltid bra med lite inspiration.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:35   #7
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Kanske borde ha sagt att jag inte har sytt den själv, utan fick den i present och är en äkta massproduktion från en fabrik. Men jag kan ta bilder på den. Modellen är en vanlig ryggsäck som är vadderad med ficka för datorn.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:44   #8
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
min sambo limmade ihop sittunderlag så att datorn fick plats perfekt, sedan kan man klä den i vilket tyg man vill
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 16:22   #9
majchester majchester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
åh sitterunderlag klätt i snyggt tyg,
vilket fiffigt förslag, jag håller redan på att dissekera liggunderlaget mitt. tack!
majchester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 16:32   #10
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 53
Vet att dom har sytt en datorväska på SickSack på tv4+... finns nog ett mönster och beskrivning på deras hemsida... /Marie
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:15   #11
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Jeg har sydd en såkalt Messenger-bag - som med justeringer med riktige mål (mätningar) vil kunne vere god for en laptop. På norsk vil forøvrig en dataveske vere en veske for en datamaskin fordi ingen ville finne på å skrive "datamaskinveske".

I min blogg på dette innlegget finner du bilde av min bag.

I innlegget finner du også linken til den tutorialen/leksjonen som jeg har tatt utgangspunkt i.

Jeg ville nok utelatt glidelåsen eller muligens brukt dobbel glidelås dersom jeg skulle lage meg veske til en laptop.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:55   #12
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Mc Call´s har mönster för detta. Spana in www.mccall.com

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 22:49   #13
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
jag sydde min väska själv, jag utgick lite löst från intsruktionerna till den här och anpassade måtten efter min laptop. jag sydde väskan i bävernylon på utsidan och ett vanligt bomullstyg på insidan. mellan dessa tyger så lade jag in skumgummi som är ca 1 cm tjockt. det är inte den ultimata stöt-tåligheten men det duger för normal hantering iallfall...

/h
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 07:12   #14
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Citat:
HankOlsen skrev:
jag sydde min väska själv, jag utgick lite löst från intsruktionerna till den här och anpassade måtten efter min laptop. jag sydde väskan i bävernylon på utsidan och ett vanligt bomullstyg på insidan. mellan dessa tyger så lade jag in skumgummi som är ca 1 cm tjockt. det är inte den ultimata stöt-tåligheten men det duger för normal hantering iallfall...

/h
Det er akkurat den samme som jeg har tatt utgangspunkt i!
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 09:38   #15
fika fika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 27
Äntligen fick jag tummen ur o sökte efter laptopsväska här i forumet.

Jag hade oxå helt glömt av liggunderlag som foder o sen vanligt tyg. Var på MG tyger i går men jag glömde helt av att kolla på deras bävernylontyg. Då har man en anledning att åka dit snart igen.

Kan man ha fleece som yttertyg utan att vara rädd för att det skall bli statiskt nu då man har liggunderlaget som mellanlägg? vill gärna ha ett mjukt o fint fodral.
fika är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons