Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-30, 16:39   #1
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Kavaj och långbyxor i linne

Hej!
Har köpt hem linne till kavaj, byxor och två stycken tunikor. I affären tyckte man inte att det var nödvändigt att fordra. Skönt tänkte jag men så började jag fundera när jag kom hem.
Fråga 1.
Syr man sömmarna som vanligt dvs med sick-sack och syr i hop som vanligt och pressar isär eller bör jag sy med fällsöm. Har sytt mycket men aldrig i linne. Det har jag av någon andledning aktat mig för.
Fråga 2.
Linnet ska tvättas först i 60 grader. Är det någon som vet om man ska ha någon speciell sorts tvättmedel eller går det med vanligt tvättmedel för kulörtvätt? Ska man överhuvudtaget ha tvättmedel?
Fråga 3.
Sedan ska jag brodera. Med broderimönstret följde färger som man kan komplettera broderiet med. Finns det någon som vet hur detta håller och eller fungerar.
Tacksam för svar eller kontakt med någon som är van att sy linnekläder. Jag har alltid haft en tendens att handla först och tänka sedan, men jag skyller på våren.
Vårliga hälsningar
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 17:14   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag har inte sytt särskilt mycket i linne, men däremot tvättat desto mer eftersom jag använder mycket linnekläder.
Har fått rekommenderat att först lägga linnet i blöt i minst 12 timmar utan tvättmedel - linnet ska vara så slätt som möjligt- och sedan tvätta det med skonsamt tvättmedel.Ingen centrifugering.
På detta sätt får du inga hårda veck i tyget. Det funkar utmärkt

Lycka till med syendet!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 19:20   #3
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Äkta rent linne?

Jag har sytt kläder i både hellinne och sk. halvlinne. Det jag reagerar på är om det är hellinne du har köpt till att sy kläder? Hellinne kan vara av många olika kvaliteér, även till kläder och (färdigkrympta) men är ofta dyra. Fördelen med lin är att den tål det mesta. Att sy är inte konstigare än att sy vilken tyg som helst.Klipp lite bredare sömnsmån än tunnare tyger. Är du osäker om tyget är krympt ta dig tid att tvätta utan tvättmedel t.o.m 3 gånger innan och låt torka emellan. Stryk med strykgärn med ånga sist och låt torka ordentligt innan du börjar att klippa delar. Klicka på fritt forum och där under: hur tvätta linneduk, och du hittar fakta om linne men det är som sagt skillnad på linne och linne om du förstår!!!???
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 19:50   #4
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Jag brukar tvätta mitt linne i 95 grader innan jag sätter saxen i det, linne klarar rätt mycket
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 20:22   #5
Mae Mae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 5
Tvätt av linnetyger.

Hej Inger!
Jag har sytt en hel del i linne och det första du skall göra är att tvätta tyget.
Nr.1 Kasta för alla klippkanter.
Nr 2 Blötlägg tyget, helst i badkaret, spola i
ca:15 cm djupt jummet vatten och "vecka" ner det allt eftersom det blir vått och se till så det inte blir något mittveck.
Nr 3 Låt det ligga ca 15 min och dra åt sig vatten ordentligt om du har oblekt tyg kan vattnet bli väldigt smutsigt men det skall bli så.
Nr 4 Nu kan du lägga in det i maskinen och tvätta det i 40 - 60 gr.lite tvättmedel (om du har oblekt tyg kan 40 gr vara lagom, tvättar du det varmare så går snart det vackra oblekta bort och blir vitare för var tvätt).
Nr 5 Blötläggning görs BARA första gången, nästa gång kan du bara slänga in det.
Lycka till !! önskar Mae
Mae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 22:41   #6
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Tack för alla tipsen om blötläggningen! Det blir till att börja med blöttlöggning i badkaret över natten. Jag tror att det är hellinne med några procents konstfiber. De var inte särskilt dyra 129 kr/meter. Kanske lagom att testa i. Jag tvättar i 60 graders fintvätt utan centrifugering och utan tvättmedel för att vara rädd om färgerna. Sedan torkar jag utomhus i skuggan. Jag börjar försiktigt men en av tunikorna. Håll tummarna!
Varma hälsnignar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 12:39   #7
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Håller alla tummarna och vad nyfiken jag blir på de färdiga plaggen!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 17:51   #8
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Tack för att du håller tummarna. Det behövs! Ska ut nu på broderilistan och kolla upp vilka underlag som kan vara bra när man ska brodera på linne och inte fordra plaggen. Då måste ju insidan vara fin. Nu har jag även planer på en enkel hatt! Jag har en hemsida som jag kommer att lägga ut grejerna på när de blir klara alltså och det lär ju ta sin tid. Jag fattar inte varför man får en massa projektideér i huvudet just på våren när precis allt annat också ska fixas. Jag kommer nog att höra av mig med frågor. Tur att denna lista finns. Den har redan varit till stor nytta.
Varma hälsningar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 18:45   #9
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
inte rent linne, utan även annat...???

Dessa råd som jag givit tidigare är för rent linne. Är tyget linne blandat med konstgjort material som du nu påstår, behöver du inte vara så väldigt orolig för krympning. Säljaren i tygaffären vet bäst. Tvätta inte i 60 grader men 40 går bra. Behöver bara skölja tyget(ej tvättmedel) behöver inte hålla på att vika och låta ligga i badkaret och så... Lycka till
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 21:13   #10
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Tack Ritva för Ditt svar nu spar jag tid, men jag kommer nog att vara lite försiktig ändå. Det verkar bra med några timmars blötläggning i allafall och sedan skontvättprogrammet. Jag startar i morgon med en tunika och tycker trots allt att det är kul och spännande men nya projekt.
Varma hälsningar
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons