Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-27, 10:57   #1
..LINDUS.. ..LINDUS.. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 28
Question Sy i resår i byxor

Jag behöver snabb hjälp!!!

syr ett par byxor i strl 92-98....hade inget mönster så har knåpat ihop ett eget men jag skall sy fast resår i midjan med overlocken och vet inte riktigt vad jag skall ha för inställning.....
det är en hysqvarna viking s15 overlock...nån som har en sån och sytt i resår?
Sen vet jag inte hur lång jag skall göra resåren heller.....har bra lillebror att mäta på här hemma o han har strl 86....

snäll hjälp mig någon
..LINDUS.. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 12:00   #2
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Jag använder samma inställningar på overlocken som till andra sömmar. Men jag kopplar bort kniven, om man nu kan det på din. På min gamla kunde man inte det och det gick bra ändå, men man måste ju vara lite försiktigt så man inte skär i resåren.

Tyvärr har jag inget bra mått att bistå med, det är ju dessutom ganska olika "stuns" i olika resårer, så det är inte alltid så enkelt att bara ta en siffra. Däremot så vet jag att i listan som finns i Meedom och Meedom så ökar midjeresårsmåttet bara en eller 1½ cm mellan storlekarna. Så mät du på din pojke och lägg till en cm och sen sömnsmån, förstås, så blir det nog bra.

Lycka till!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 12:16   #3
..LINDUS.. ..LINDUS.. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 28
Ack så mycket...det var till stor hjälp ändå! kniven går att koppla bort så det är bäst att göra.
..LINDUS.. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 13:04   #4
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Hej!
Jag har samma maskin som dig. Jag brukar koppla bort kniven, sy fast resåren, sedan vika ned resåren och sticka fast den med vanlig raksöm, drar lite i resåren medans jag syr.

Ang resår så använder jag bred resår 2-3 cm från Bibbis textil till midjan. Sedan brukar jag minska resåren med ca 4-5 cm utifrån barnets midjemått. Kan man inte mäta barnet så tittar jag i Ottobres måttabell för midjemått och minskar cm därifrån

Lycka till!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 14:58   #5
..LINDUS.. ..LINDUS.. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 28
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag har samma maskin som dig. Jag brukar koppla bort kniven, sy fast resåren, sedan vika ned resåren och sticka fast den med vanlig raksöm, drar lite i resåren medans jag syr.

Ang resår så använder jag bred resår 2-3 cm från Bibbis textil till midjan. Sedan brukar jag minska resåren med ca 4-5 cm utifrån barnets midjemått. Kan man inte mäta barnet så tittar jag i Ottobres måttabell för midjemått och minskar cm därifrån

Lycka till!
Tack så jättemycket...jag använder oxå bibbis resår....jag gjorde precis som du skrev och det funkade finfint!!! Tack!!
..LINDUS.. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-30, 11:58   #6
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
FruLind skrev: Visa inlägg
Tack så jättemycket...jag använder oxå bibbis resår....jag gjorde precis som du skrev och det funkade finfint!!! Tack!!
Kul att kunna hjälpa till
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons