Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-11, 15:07   #1
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Question Olika sömmar med overlocken

Jag har en overlock (744D) från Janome. Köpte den från SMD i England, och är supernöjd med det. Men... instruktionsboken tycker jag inte är så jättebra. Har fått mycket hjälp från den här broschyren. http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf

Dock har jag några frågor om de olika sömmarna. Det finns t.ex. en jättebra sömöversikt i broschyren jag länkade till ovan. Problemet är bara att jag inte lyckas få till det riktigt. T.ex. Wrapped overlock. Jag har gjort inställningarna som står i den sömöversikten men maskinen bildar ingen kedja och det blir bara konstigt när jag syr med tyg i maskinen.

Vanlig 4-trådig och 3-trådig overlocksöm syr den utan problem, flatlock har jag också fått till.

Tacksam för tips!
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 19:26   #2
Kåsan Kåsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 2
Exakt samma problem!

Hej!
Jag har exakt samma problem med Wrapped overlocksöm från den manual du refererar till. Jag undrar om det inte är något fel i manualen? Jag vill jättegärna använda den sömmen! Är det någon som har en idé om vad vi gör för fel?
Kåsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 18:04   #3
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Nu är jag verkligen ingen expert på just den sömmen eller ens den maskinen men jag kanske får våga mig på en gissning ändå?
Jag tror att det är fel på trådspänningarna i manualen.
På bilden ser det ju ut som att gripartråden ska gå runt på båda sidor men inte rulla ihop tyget som i rullfållen. Detta borde rimligen kunna åstadkommas genom att gripartråden är lös (kanske 1-2) och nåltråden hårt/normalt spänd (3-5?). I den tretrådiga varianten borde kanske den övre gripartråden vara lös (1-2) och den undre ganska hårt (5?) spänd för att det inte ska bli en vanlig overlocksöm.
Det var min gissning i alla fall. Kanske värt ett försök?
Skriv gärna igen så vi får veta hur det går!
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons