Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-10-01, 07:43   #1
Emselie Emselie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 9
Hitta rätt i djungeln...

Nu har jag googlat, läst symaskinsguiden här inne samt läst recensioner och i forumet för att komma fram till vilken maskin som bäst passar mina ändamål. Tyvärr känner jag mig om möjligt mer förvirrad än jag var innan jag började leta.

Idag har jag planerat ta mig till en symaskinsaffär och be om hjälp, men tänkte att det kunde vara smart att fråga efter era erfarenheter och klokheter här inne först (så att man inte blir påkrängd något som man i efterhand förstår var helt fel).


Så, vad behöver jag?
Jag syr i väldigt många olika material vilket kräver lite av min framtida maskin.
Dels syr jag just nu en del i stretchiga tyger (med varierat resultat) och har förstått att jag bör ha en maskin med övermatning, antingen inbyggd eller med tillhörande pressarfot.

Jag kan även få för mig att quilta och behöver då en maskin som fixar att det blir flera lager och har plats för detta under pressarfoten. Har förstått att övermatning är en bra idé även här.

Jag syr gärna hundhalsband i kraftiga tyger kombinerat med nylonband, detta kräver styrka av maskinen, den ska orka tugga igenom allt det här utan att strula till undertråd eller hoppa över stygn och annat trams.

Utöver detta vill jag även kunna sy i tyger åt det tunnare och skirare hållet.

Det får gärna medfölja lite trevliga "bra att ha-pressarfötter" ex för att sy på snedslå och fållvikare.


Idag har jag en gammal fin stålhäst, Pfaff 360 från 1965 som jag tycker mycket om när jag syr tex hundhalsband. Har även en (billigare variant)plastmaskin som komplement, Singer tradition 2263 - Som faktiskt fungerat över förväntan! Ibland har den kinkat och hoppat över stygn, tvillingnål vill den inte sy jättesnyggt med (kan dock bero på handhavandefel).


Så, lång historia kort...finns det någon schysst maskin som täcker mina behov (och inte kostar över 7000 kr) eller är det mer ekonomiskt att köpa några extra pressarfötter (övermatad tex) till min plastis och fortsätta att sy de grövre sakerna på stålisen?



Hjälp!
Emselie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 16:25   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
För dina hundhalsband tror jag att din gamla Pfaff är det bästa valet. Många av de nya maskinerna har mycket plast i sig och mera lullull än styrka. Det finns bra maskiner och dåliga med samma märkesnamn.
Du måste nog vända dig till en symaskinsförsäljare och ha dina krav klart uttalade. Tag med dig de tyger som du ska sy i plus din tråd och testa. Köp inget nu utan gå hem och fundera minst en vända till.
Det tar lite tid att komma fram till det bästa beslutet. Du och maskinen måste ju funka ihop, helst under många långa problemfria år.

Själv äger jag en Pfaff Creative 1473 med övermatning. Den tillverkades i Tyskland innan märket såldes och tillverkningen lades i Asien. Min maskin har en riktig industriskyttel och lär vara en av de bästa hemsymaskinerna som någonsin gjorts.

Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons