Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-25, 16:49   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Någons om kan något om _gamla_ symaskiner?

Det är som så att jag ska få en gammal singer,. Ni vet, den typen med vackert bord och som man måste trampa på för att den ska sy. Denn har en hiskelig massa pressarfötter och prylar till sig och jag vill gärna använda den!

DÅ undrar jag. Vart köper man nålar till en sådann? är det samma som på dagens symaskiner?

Tål den att användas ännu? Jag skulle hata mig själv om jag hade sönder den....
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 16:24   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag förstår att du vill sy på den, och maskinen borde vara i princip outslitlig om man bara oljar den. Frågan om nålar kan jag inte svara på, men hör med någon på dennalista över återförsäljare

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 18:38   #3
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!

Lyckliga Du som har fått en sådan gammal raritet. Jag är inne på blocket och tittat på gamla symaskiner varje vecka. De är så vackra.

Jag började lära mig sy på en sådan för lite drygt femtio år sedan och mitt syintresse har hållit i sig sedan dess. Tyvärr har jag inte plats för att ha en sådan dyrgrip utan fårhålla tillgodo med dagens maskiner som ju har en massa finesser men de är långt ifrån några skönheter.

Beträffande nålar, så kan Du använda vanliga standardnålar som finns i marknaden idag. Efter var jag förstår så är Du rädd om Din maskin och borde nog kosta på den en genomgång hos en symaskinsreparatör.

Hör Dig för med dina syende vänner om var de tycker att Du skall lämna maskinen. Om Du träffar på en trevlig reparatör kan denne säkert tipsa Dig om hur Du skall gå tillväga för att rengöra och sköta om Din maskin på bästa sätt. Jag tror att Singers gamla trampmaskiner är mycket hållbara. Mamma sydde på sin i närmare femtio år och jag kommer inte ihåg att hon någonsin gjorde något mer än borstade bort lite damm här och där och gav den en droppe olja då och då. Men frågan är bara var hon oljade. Mycket viktigt är att Du endast använder symaskinsolja,inget annat. Den köper Du hosreparatören.

Lycka till!
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-30, 10:56   #4
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
En kanon maskin !
Jag syr på min så ofta jag kan dvs allt utom sicksack Den är outslitlig och om du har en manual till den så kan du se var man skall rengöra och smörja.Jag har aldrig haft nått problem med min och den är inte så kinkig med inställningarna det räcker med ändra presstrycket typ .Sen är det ju en fin möbel !
lycka till
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons