Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-08, 15:10   #106
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Allra lämpligast är väl att ta enkla knappar och klä med tyg.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 09:00   #107
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag är klar med korsetten och underkjolen! Har börjat på kjolen som ska sitta över underkjolen, och den har en nästan 9 meter lång remsa som ska veckas och sys fast i nederkanten. *pust!* Ni kommer att garva när ni ser den, för jag hade inte tillräckligt med spets så jag fick "göra egen" av ett spetstyg från IKEA! Det där som kostar typ 9:- per meter, jag köpte några meter "bara för att" för en massa år sen och det har legat tills nu.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 14:38   #108
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
alla sätt är bra utom de dåliga! Mina underkjolar är sydda av billiga lakan från IKEA...

Apropå det så borde jag också knåpa ihop en till underkjol, att ha över turnyren... men jag tänkte ju sy ett par byor åt sambon som ska iväg och leka viking samma helg också, hur ska jag hinna??
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 13:25   #109
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Kjolen är klar! (Äntligen!!!)

Hur går det för er andra? Kommer jag få gå ensam i dräkt på fredag?

Jag är optimistisk just nu, jag har ju "bara" jackan, överkjolen, förklädet, kravatten och hatten kvar. Det borde gå!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 17:35   #110
JaneAustenAddict JaneAustenAddict är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 11
Va kul att du har fått kjolen klar! Ska bli spännande att se på fredag! Och du hinner säkert få färdigt alla dom andra sakerna, det var ju inte så mycket(!)... :P

Jag kommer att komma i min Regncy outfit, så helt ensam behöver du inte vara i alla fall.

Jag funderade på hur det blir på fredag. Vart ska vi träffas, och vilken tid? Jag kommer att åka tåg och tänkte det kunde vara bra att veta ungefär vilken tid jag ska sattsa på. Och sen kan det ju vara bra att veta hur vi hittar varandra när vi kommer dit. Och om vi skulle lämna av grejer i någons bil (vilket vore jätte bra om det gick att göra så att vi slapp släpa!) så att vi kan göra det och hjälpas åt med påklädning och sådant om det skulle behövas.

Det är väl lika bra att sattsa på att vara där ganska tidigt, jag antar att det finns mycket att titta på!
JaneAustenAddict är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 09:17   #111
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Om jag dyker upp (vore jättekul men har ännu inte bestämt mig) så blir det absolut inte tidigare än kl 10. Ev kl 11.

Det är väl smart att träffas utanför stora entrén. Så kan vi isf gå till nåns bil i parkeringshuset och lämna grejer. Fanns det nånstans att byta om?
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 09:57   #112
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Vad sägs om klockan 11.00? Jag har långt att åka och måste eventuellt åka runt Norrtälje och lämna av hundarna också vilket gör att resan runt blir 3½-4 timmar ungefär. Så jag är glad om jag slipper åka i ottan... (Har ju en gård att ta hand om på morgonkvisten också.)

Är det någon annan som kommer med bil? Min bil är full med allmänt smuts och hundhår (gårdsbil!) så den kanske inte är kandidat 1 att lämna saker i...? Ibland är den lite krånglig med låset också, så bäst är kanske att ta någon annans bil. (Om jag inte har tur och kan låna någon annans bil, ska luska lite.)

Byta om, det blir väl antingen på parkeringen eller på någon toalett inne på mässan - eller...? Jag behöver som sagt lite fläthjälp med håret så att hatten passar.

Min hatt är förresten nästan klar nu och jackan är ihopsydd men alldeles för stor så den måste formas om lite och göras klar. Sen är det bara resten kvar!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 09:58   #113
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Glömde ju... ska vi byta mobilnummer med varandra så att vi hittar varandra eller ska vi ha på oss nåt speciellt så att vi kännerigen varandra innan vi har bytt om? (Vit nejlika i knapphålet eller hur man brukar göra! ) Utanför huvudentrén är väl smart?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 17:44   #114
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Ser fram mot fredag....

Hej!
Min klänning börjar bli klar. väntar hem knappar från England och spets från USA...frågan är om spetsen hinner hit i tid.....Sen fuskade jag med att beställa en korsett från Hong Kong....den kom idag...ser helt okej ut för att bäras en dag......Men underkläder har jag inte hunnit att sy....försökte vinna riktigt gamla på Tradera, men det gick åt pipan.....så nu blir det att riva fram ett äldre lakan som kan duga till det.....men så var de det där med mönster till det. Stressigt men kul. Hur gör ni med hatt?.......Jag hittar ingenstans där man kan få tag i en stråhatt att pynta med spets och blommor........Jag tycker att ni som reser långväga bestämmer tid på mässan...jag och min dotter har ju bara pendelavstånd....Man kan ju lämna in de moderna i garderoben om inte annat....Jag försökte vinna en gammal gobelängväska för ett par dagar sedan som jag tänkt trycka ner att modernt i...men inte lyckades det . Jag tänker maila mässan igen för att se om de kan hjälpa oss med omklädning......
Sen är det nog bra att byta mobilnummer med varandra.
Det börjar bli spännande..eller som dotter sa....kul men med lite skräck blandat i........
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 17:51   #115
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Knappar..........

Hej Schannalle!
Visserligen är det lite i sista minuten...men jag väntar hem lite gammeldags knappar från England....en si så där 140 stycken......om vi hade haft mer tid hade du kunna få av mig....men de har inte ramlat ner i min brevlåda ännu....Jag letar knappar på Ebay...som en godisbutik
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 18:06   #116
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag är mest orolig för att inte hitta parkering! Funderar på om vi ska säga 10.00 istället bara för det... Ni som inte kan komma tills dess kan ju såklart komma senare så möter vi andra upp i dörren.

Skriv upp mitt nummer: 073-9595764. Jag ska försöka hinna med att sy en liten väska att ha mobil och annat "småplock" i, men på ett eller annat sätt kommer jag ha mobilen med mig i alla fall.

Jag har hoppat över blus, mamelucker och linne för det hinner jag inte sy. En vanlig T-shirt får duga... (Syns ju inte i alla fall!)

Idag är jackan ihopsydd, saknar bara ärmar. Formen är åtgärdad men jag är inte helt nöjd ännu... Fortsättning följer! Det stora abret med jackan är att jag saknar band/tyg att binda alla kanter med och det blir så fult att fålla på traditionellt vis. Knappar har jag inga bra heller, men "nödknappar" ska jag nog kunna skaka fram.

Min hatt är gjord av tyg, linspets, sammetsband och fjädrar, samt hattmakartråd. Vanlig ståltråd duger om man binder ändarna så att de inte går igenom tyget. Eller så gör man ett brätte i t.ex. kartong och klär med tyg, det går också. Nöden har ingen lag...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 18:33   #117
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Talking

Okej.....ska leta i gubbens verktygslåda efter ståltråd.....spets och lite annat att pynta med ska jag nog hitta i mina gömmor.....
Här är mitt mobilnummer 070-770 67 96

Jag och min dotter satsar nog på att vara på plats vid 10.....sist vi var på mässan i Kista stod vi i kön utanför i nära en timme....inte kul....hoppas att det inte blir så här i Älvsjö.

Jag har en liten söt svart väska som jag ärvt efter min farmor....den passar bra för dagen......sen har jag fått tag i ett par mormorskängor till fötterna....prov-går lite inne då och då

Jo jag har messat mässan igen....denna gång tog jag kontakt med utställarservice......får se om jag får något svar

Nu längtar jag till fredag!!!
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 19:26   #118
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag är lite fundersam över skovalet... Jag har ett par stövletter som har nästan exakt rätt modell (men med en dragkedja istället för snörning) men jag vet inte om mina fötter klarar X antal timmar i dem. (Klack!) I övrigt har jag typ bara stallskor... Pest eller kolera?

Nu ska jag sy mer på hatt och jacka!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 22:42   #119
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Mina mormorskängor är av nyare sort...och med blixtlås.....har försökt få tag i riktiga gamla...men på auktion så har de blivit lite för dyra för min plånbok
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 16:21   #120
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Nu har jag (äntligen) fått schemat och på fredag går jag till 15-16, så det blir nog ingen syfestival för mig iaf inte på fredag..

Stinas:

Tack för erbjudandet om knapphjälp, men jag har redan fixat det genom att klä och brodera knappar själv.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons