Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-05, 19:50   #1
Pluppkorv Pluppkorv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 3
Snälla, snälla! Hjälp med stickbeskrivning!

Jag har ett problem. Jag älskar att sticka, men jag kör alltid fast när det kommer till lite krångligare delar i beskrivningarna. Nu har jag försökt mig på att sticka en barnkofta. Jag har stickat hela bakstycket och ska nu tolka denna beskrivning:

"När arb mäter 27 cm, sätts för nacken de mittersta 24 m på en tråd eller avmaskningsnål och var sida stickas för sig. Avmaska ytterligare 1,1 m för nacken. När arb mäter 28 cm avmaskas resterande m för axlen, ej för fast. Andra sidan stickas lika men åt motsatt håll."

Då är mina frågor dessa:
1. De 24 m som jag sätter på avmaskningsnålen, ska de avmaskas eller ska de sitta kvar på nålen till monteringen? Jag kan inte se att de nämns något mer längre fram i beskrivningen?
2. Vad menas med avmaska ytterligare 1,1 m?
3. Har jag förstått det rätt att jag stickar 22 m på var sida om avmaskningsnålen för axel. Och att jag då stickar en sida i taget fram och tillbaka och sedan avmaskar och klipper av tråden. För att sedan börja med andra sidan och göra lika.

Snälla snälla snälla, kan någon vis stickkunnig belysa mig med lite kunskap. Det är så frustrerande att alltid köra fast på beskrivningar för att man aldrig gjort såna moment förut.

Trevlig kväll!
Pluppkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 20:26   #2
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Eftersom det står att du ska sätta maskorna på en nål ska du nog spara dem, annars hade du kunnat avmaska dem direkt. Du har fattat rätt i hur du stickar axeln, men i de kanterna som är in mot halsringningen ska du avmaska 1 maska på de två nästkommande varv du stickar ut mot armen så att säga. Axlarna kommer alltså att ha 20 maskor vardera efter avmaskningarna. Dessa görs för att runda till ringningen lite. Hoppas det blev lite tydligare nu.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 20:27   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
1. De 24 maskorna sätts på en nål. De används till resåren runt halsen sen. Brukar det vara i alla fall. Man brukar plocka upp maskorna runt halsen för resår och det är snyggare när man sparat maskor än om man maskar av och sen plockar upp nya för resåren.

2. Fortsätt som du skriver att sticka var sida för sig och du maskar av 1 m vid halsringningen 2 ggr och fortsätter att sticka tills stycket mäter 28 cm och maskar av alla maskorna.
Och stickar den andra sidan spegelvänt med avmaskningarna vid halsen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 20:40   #4
Pluppkorv Pluppkorv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 3
Toppen! Tack snälla för snabba och bra svar!

Jag fick dock en följdfråga. När jag ska avmaska dessa 1,1 maskor, ska jag göra det redan från avigavarvet, eller gör jag det bara på räta varv? Jag vet nog inte hur man avmaskar från ett avigt varv, men det kanske inte är så svårt?
Pluppkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 20:44   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Du kan bara maska av 1 m i början av ett varv och du kan maska av den som rätstickning, det syns inte sen eftersom det bara är en maska. Man kan aldrig maska av 1 maska i slutet av ett varv och sen fortsätta att sticka ett varv till, då får du ett hål (man maskar av 1-2 maskor för knapphål på babykoftor men sen lägger man upp nya på nästa varv).
Annars så stickar du bara aviga maskor och maskar av på samma sätt som när du maskar av från rätsidan.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons