Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-05, 12:03   #1
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Hur hålla sig till sömsmånen?

Jag har köpt en overlock - TJOHOOOO jag är så glad. Den var trädd från början så det har jag inte gett mig på men jag har testat på massor av lappar och sytt ihop en tröja till sonen.

Och oj vad fort det går!! Men det är lite mitt problem också, jag tycker det går FÖR fort. Jag hinner inte riktigt med att styra men det är väl en vanesak antar jag. Men jag undrar hur man gör för att hålla sig till sömlinjen? Det finns lite linjer och streckade linjer på en platta ovanför stygnplåten men instruktionsboken är helt obegriplig vad gäller detta. Dessutom sitter de där linjerna lite dumt till tycker jag. Jag har en Janome 644D.

Någon som har lite tips??
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 12:10   #2
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Hej Maria

Du har även markering på pressarfoten (i alla fall har jag det på min). Den brukar jag använda som riktmärke. Provsy lite på små lappar där du markerat en linje var du vill att sömmen ska gå så kommer du snart att hitta hur du ska förhålla dig till sömlinjen.

Gällande hastigheten så tycker jag det går ganska bra att justera hastigheten med hjälp av att inte "gasa på" med fotpedalen. Men det är kanske också vanesak.

/Mika
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 14:16   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Klipp bara pyttelite mer sömsmån än bredden på
overlocksömmen.
Sen jämnar du till kanterna bara när du syr ihop.(tar bort det pyttelilla extra)
Går snabbt som bara den då.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 06:15   #4
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Tack för svar båda två!

Det finns markeringar på pressarfoten men det verkar som att de markerar var nålen är och jag är mer intresserad av att veta var typ 1 cm från nålen är någonstans...

Snål som man är ångrar man ju snabbt allt det där tyget som bara klipps bort (blir ju så tydligt med overlocken) så smalare sömsmån får det nog bli. Men det är ändå lite svårt att hålla sig jämt intill kanten.

Det märks att jag är nybörjare för igår råkade jag klippa ett jack i ärmhålan när jag inte rätade ut tyget tillräckligt utan tänkte svänga som jag gör på den vanliga maskinen. Snyggt blev det inte men sonen bryr sig inte och det syns ju knappt i ärmhålan.
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 06:16   #5
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Förresten Bibbi, tråden fungerar så bra, måste nog återkomma snart!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 06:42   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kul att tråden funkar
Att sy på overlock är som att cykla.
Först går det inte alls, sen går det lite
vingligt.
Rätt var det är, är man proffs

Övning ger färdighet.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 07:20   #7
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag har mätt ut hur breda mina overlocksömmar blir, och klipper sömsmånen efter det.
Syr jag en söm på 7mm så klipper jag 1cm sömsmån och ögonmåttar bort 3mm.

Det där med farten får man bättre koll på med tiden, det kan vara lättare att hålla farten nere om man flyttar foten lägre bak på pedalen, så att det krävs mer arbete av foten.
Det bästa är när man lyckas hålla en lagom takt rakt igenom, tycker man får värst resultat om man gasar på i etaper, lite lagom kaotiskt sådär =)
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 08:08   #8
Dani Dani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 7
Jag köpte med en "tygguide" till min maskin. Den har en liten kant som sticker upp och som man lägger tyget intill. Den går att justera beroende på hur mkt sömsmån man har. På så sätt skärs det bort lika mycket tyg längs hela sömmen. Utan den hade jag varit helt lost i början så jag förstår ditt problem. Så mitt tips är att gå till din återförsäljare och köpa en sån. Vet inte riktigt vad den heter men i affären förstår de nog. Lycka till!
Dani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 10:44   #9
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Ja, det är väl det där ögonmåttet som förhoppningsvis kommer med tiden...

Den där tygguiden lät ju intressant! Har du en Janome? Får man fråga vad den kostade ungefär?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 10:57   #10
Dani Dani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 7
Japp, jag har en Janome 644D. Jag vet faktiskt inte riktigt vad den kostade. Jag köpte min maskin från England och fick med alla pressarfötter och dyl. till den för 50£.
Dani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 10:57   #11
Dani Dani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 7
Jag sitter och tittar i Janomes Symagasinet och där hittar jag nåt som heter "syguide" som kostar 109 kr. Det kan vara den.
Dani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 09:37   #12
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Jag sporrar sömlinjen och använder markeringen för vänsternålen på pressarfoten som riktlinje och det funkar bra.

Det där med att sporra är helt nytt för mig (sen jag började kurs) och jag undrar lite hur ni gör? Förut mätte jag ut sömsmån mer eller mindre exakt och sydde efter cm markeringarna på min vanliga maskin. Nu klipper jag till sömsmån efter ögonmått och sporrar istället. Jag har funderat på vad som är mest effektivt och ger bäst resultat....
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 12:24   #13
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Jaha, just det, sporra kan man förstås göra men är det inte lite omständigt att sporra alla mönsterdelar?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 14:11   #14
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Tycker det går ganska snabbt att sporra och jag sparar ju in tid och jobb på att inte markera ut sömsmån innnan jag klipper.

Tycker nästan det går fortare att sporra än att hålla på med pfiffikusen men vill hemskt gärna höra vad andra tycker och hur ni gör.

(när jag sporrar så viker jag tyget med rätsidan utåt och stoppar in dubbelvikt karbonpapper mellan tygdelarna.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 20:12   #15
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Detta med sömsmån har jag också funderat lite på. Jag har en elna 945(som tydligen ägs och produceras av Janome numera?) Är nöjd med den men jag får inte riktigt till det med sömsmånen. Om jag inte har en rejäl sömsmån :typ 1,5 - 2 cm så blir inte sömmen snygg?

Dvs. har jag bara några mm extra förrutom själva sömmen som blir, så blir inte sömmen snygg....

Är det fel på maskinen då eller är det någon smart inställning man kan göra?

Det är ju lite irriterande eftersom det går åt mer tyg för ingenting....

Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons