Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-29, 09:15   #1
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Janome 744D från ABC Symaskiner - Undertråden går av

Fick en instruktion på ABC symaskiner i Skärholmen i lördags och hoppas på att hitta dig som också var med...

Har problem med att undertråden går av och undrar om det löste sig för dig och om du har några tips!

AnnaKaisa
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 14:58   #2
ManMade ManMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 23
Janome 744D-svar

Hej! såg att du även varit på min blogg och undrat. För någon vecka sedan hade jag exakt samma problem. Den ena undre tråden (grön) gick av hela tiden när jag sydde, ändra lite på trådspänningen och så funka det när jag sydde men gick av när jag sydde trådkedjan. Gud vad jag svor över maskin eländet Det jag gjorde va att mixa med trådspänningen 1000 ggr. Va när på att ge upp....Så fort jag sydde i ett tunnare tyg eller tjockare tyg fick jag ändra. Mins även att jag hade missat någon liten hake en gång när jag trädde om undertråden. Men nu är vi kompisar igen maskinen och jag nu är den inte alls så kinkig längre, och nu kör jag mest med trådspänning 3 på den tråden. Blåste även rent inne i maskinutrynnet för det var rätt så dammigt, fick även rådet att smärja maskinen för man slarvar gärna med det, så det gjorde jag oxå. Hoppas du blev lite klokare.
ManMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 19:18   #3
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Var förbi affären idag och det visade sig att det var något krångel med maskinen så jag gjorde nog inget fel. Den ska få en överyn och sen hoppas jag det bara är att gasa på...!
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 12:39   #4
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Jag har precis fått hem min första overlock. Den är av märket Janome 744D. När jag provkörde den endel under kvällen så hände det inte mindre än tre gånger att den ena undertråden (den gröna) gick av. Maskinen var färdigträdd och jag hade inte hunnit ändra på några inställningar (3,3,3,3) så jag antar att det inte kan vara något sådant fel.

Har ni haft fortsatta problem? Andra som haft problem med detta?

Aje: Vet du var det var för fel på din?

Annars verkar maskinen jättebra och jag har påbörjat den långa resan att lära mig sy på en overlockmaskin...

Senast redigerad av Petronella1978 den 2009-08-19 klockan 13:19.
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 15:15   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ibland går den gröna bort, men det är mest användarfel (skära tråd för nära t.ex) eller usel tråd.

Kanske testa sätta i andra trådrullar? Gärna kvalitésmärke.

Dor-Tak är bra märke som båda är jättebilligt och är bra nog för att hålla även i spänning 9 vid behov.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 08:30   #6
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Ja, jag har läst olika inlägg här på forumet som säger att SMD (vilket är därifrån jag köpt min maskin) tråd är av ganska dålig kvalitet. Jag ska köpa ny tråd i bra kvalitet och testa med istället.

Vad menar du med "skära tråd för nära t.ex"?
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 10:03   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
T.ex. att trådslingan kommer för kniven för nära, eller för att man klippt av tråden för nära "nålen".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons